El llibre electrònic arriba a les biblioteques públiques. Tot i que encara en període de proves, els usuaris ja han pogut estrenar els primers a la biblioteca Pare Miquel d'Esplugues de Llobregat, que ha estat la primera de les que els propers mesos podran experimentar amb aquesta nova tecnologia. La conselleria de Cultura distribueix aquest mes 28 aparells a 19 centres, en un projecte pilot que es repetirà a l'octubre i que preveu crear una plataforma que permeti descarregar llibres des del web.
A Esplugues, la biblioteca va tenir la iniciativa i va fer la proposta a l'Ajuntament, que ha adquirit els aparells lectors. De moment són sis del model Eleqtor, que permet llegir textos en diferents formats, escoltar música i audiollibres. Van arribar dilluns i estan disponibles perquè l'usuari en gaudeixi en préstec durant quinze dies. Ahir ja només en quedava un de lliure. De moment, cada aparell disposa d'una trentena de títols en català, castellà i anglès. Tot i que algunes biblioteques universitàries ja han començat a treballar amb el llibre digital, la Pare Miquel és la primera municipal que ofereix el servei. «El debat del llibre electrònic és cada dia als mitjans i volíem donar veu a la ciutadania perquè pugui experimentar», explica el director del centre, Narcís Fluvià. La Xarxa de Biblioteques de la Diputació de Barcelona preveu implantar lectors en sis municipis catalans els propers mesos. Paral·lelament, el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació distribueix aquest mes 28 aparells lectors a 19 centres del Sistema de Lectura Pública de Catalunya, a les biblioteques centrals de cada demarcació i municipis com Badalona, Igualada, Mataró, Sabadell, Sant Boi de Llobregat, Vilanova i la Geltrú, Blanes, Figueres, Palafrugell i Puigcerdà, entre d'altres. L'usuari podrà tenir l'aparell durant un mes i podrà accedir a 110 obres en català del grup Edi.cat. També n'hi haurà 92 en castellà i 47 en anglès de títols clàssics que estan lliures de drets. En aquesta prova pilot, que es repetirà a l'octubre, els usuaris participaran en una enquesta per avaluar-ne el funcionament. Anna Falguera, directora general de Cooperació Cultural, va anunciar ahir que la Generalitat treballa per desenvolupar una plataforma informàtica que permeti la descàrrega directa del llibre electrònic mitjançant el web de les biblioteques, un projecte que preveuen que serà realitat el 2011. Amb aquest sistema, l'usuari es podria baixar un text que s'autodestruiria al cap d'un mes. «Serem pioners a posar en marxa el llibre electrònic a l'Estat», afirma Falguera. Tot i així, el model d'explotació encara no està definit, per la qual cosa, de moment, la conselleria treballarà amb la plataforma Edi.cat, que ha gestionat les condicions amb alguns autors, mentre que la resta de llibres que es posaran a l'abast de l'usuari estaran lliures de drets.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.