Dilluns, 13 de febrer del 2012

Torroella de Montgrí
l'Estartit
Tancar la finestra Tancar
Cultura
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari
crítica de teatre / «ulls de bruixa»

Exigència màxima

Una imatge d'Ulls de bruixa. / Foto: EIRONEIA.

Continuant amb les coordenades de Temps mort (2006, Temporada Alta), la posada en escena d'Ulls de bruixa, obra amb què Joan Solana va guanyar els premis Octubre (2003), és deutora del llenguatge audiovisual, amb l'acció fragmentada, el·lipsis i salts temporals constants, jugant amb diversos plans –a més del passat, el present i el futur, inclouen una esfera onírica– que sovint se'ns presenten de manera simultània. L'argument no és senzill, i no és fàcil seguir-ne l'acció; el text és molt elaborat, amb passatges poètics, ric i agradós d'escoltar, si és ben dit, com és el cas. Solana presenta la peripècia vital de Perot Rocaguinarda (1582-1635), primer, bandoler a Catalunya (1611), i després, sorprenentment, militar a Nàpols a les ordres del rei d'Espanya (1630). La decisió d'acceptar l'indult del rei i passar a lluitar per a ell, malgrat l'avís de la seva amant Clàudia, una bruixa amb poders visionaris, sobre la inconveniència d'aquesta decisió, desencadenarà un seguit de successos tràgics per a la gent del seu entorn, i el bandoler entrarà de ple en una mena de procés d'autodestrucció, una roda en què niaran conxorxes, traïdories, gelosia i set de venjança. Clàudia l'acara amb el futur; la filla d'aquesta, també Clàudia, l'acara amb el passat.

L'exigència, en tots els sentits, és màxima: en la posada en escena, la direcció i la interpretació. L'escenografia (Lluís Nadal i Montse Baeza) és senzilla, però d'una gran elegància, amb un quadrilàter de fusta a dos nivells enrivetat per una línia de fluorescents que al Teatre Municipal es va instal·lar sobre l'escenari, amb el públic a tres bandes; la magnífica il·luminació (August Viladomat) té com a funció crear ambients i diferenciar esferes; el vestuari (Joan Giol) és detallista i efectiu, d'acord amb l'època que recrea l'obra, sense ser-ho; la música (Paco Viciana) i la seva virtuosa interpretació (Cor de Teatre, dirigit per David Costa) són el contrapunt necessari, poc convencional i molt agraït. La densitat del text, la complexitat de l'argument i una certa manca de teatralitat, que fan imprescindible veure la peça més d'una vegada per capir-la en la seva totalitat, volen un públic voluntariós i atent. La contrapartida, si s'hi entra, és fruir d'una història d'època, formalment moderna, en què destaquen la claredat en la dicció, l'honestedat i la intensitat en la dedicació física dels intèrprets –les noies, amb Aina Calpe, Roser de Castro i Laura Pujolàs al capdavant, millor que els nois, malgrat algun desajustament en les edats– com a recursos per suplir la deficiència de tensió dramàtica del text i fer-lo arribar, de la millor manera, a l'espectador.

Autor i director: Joan Solana.
Intèrprets: Aina Calpe, Laia Sorribes, Pep Muñoz, Jordi Cumellas, Roser de Castro, David Marcé, Andrea Portella i Laura Pujolàs. Mariona Callís, Anna Figueras, Iona Llagostera, David Costa, Joan Rigat i Joan Vila (Cor de Teatre).
Lloc i dia: Teatre Municipal de Girona, 13 de març del 2010.
Darrera actualització ( Dimecres, 17 de març del 2010 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Enquesta

Enquesta: La tensió social que viu Grècia es traslladarà a altres països europeus?
La tensió social que viu Grècia es traslladarà a altres països europeus?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook