Dissabte, 11 de febrer del 2012

Tancar la finestra Tancar
Cultura
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

Música per “no perdre temps”

Els concerts de 30 minuts triomfen a l'estiu i la iniciativa s'estén a altres sales, com ara el Palau de la Música

Horacio Fumero, contrabaix, i Alfons Enjuanes, guitarra, durant una actuació a ‹Palau 30'› dimarts passat Foto: ANDREU PUIG.

Barcelona ha deixat de ser aquella ciutat deserta a l'agost, amb les botigues tancades i barrades i els turistes com a amos i senyors dels carrers cèntrics de la ciutat. Cada vegada hi ha més barcelonins que no marxen de vacances – o les fan fora de temporada–, i aprofiten aquests dies de calma per sortir i esbargir-se.

Els promotors culturals han vist la necessitat d'oferir una programació musical interessant per omplir el tradicional buit estiuenc, adreçada bàsicament als ciutadans. És el cas dels concerts de 30 minuts, que van començar com un experiment i han passat a ser tot un fenomen que s'estén a altres gèneres i noves sales.

“Al segle XIX els concerts duraven sis o vuit hores, però això avui dia és impensable, la gent cada dia va més estressada, per això el format de 30 minuts és el que millor s'adapta a l'estil de vida actual”. Joan Mas, l'ideòleg de la proposta i director de la Fundació Mas i Mas, considera que mitja horeta de música en directe cada dia “relaxa i no fa perdre temps”.

La iniciativa va prendre forma a la sala Los Tarantos fa sis anys: “Els turistes no aguantaven concerts llargs de flamenc i vam veure que amb mitja hora en tenien suficient”. Van començar amb tres actuacions al dia, i aquest estiu en fan sis de diàries i gairebé totes estan plenes.

Vist l'èxit, la promotora va traslladar el format a la música clàssica amb un cicle durant el mes d'agost de 30 minuts a la Pedrera, de Caixa Catalunya, que ja va per la quarta temporada. Amb un aforament per a noranta persones, la sala fa el ple gairebé cada dia. Es fan tres actuacions cada dia a un preu de 8 euros (7 en venda anticipada).

“Els concerts de 30 minuts donen moltes possibilitats de canviar de públic i no es fan gens pesats”, opinava Clotilde, una professora de piano, fidel al cicle de la Pedrera, pocs minuts abans d'una actuació, dijous passat. “És una bona oportunitat per a la gent gran, que no té possibilitats de pagar més”, va afegir. “La programació està molt bé i és molt còmode que es faci a la Pedrera, un lloc tan cèntric”, argumentava una altra espectadora, Teresa Rubio, que també assisteix cada estiu.

A l'altra banda del teló, el format de 30 minuts es veu amb altres ulls: “És una experiència molt dura perquè has de dilatar l'esforç en el temps”, explicava la mezzo Inés Moraleda després de la seva actuació a la Pedrera. “El fet que el públic es renovi tota l'estona fa que hagis de trencar el gel cada cop i és molt cansat”. La cantant valora l'espai “meravellós” de la Pedrera, que permet veure la cara del públic, mal que hi troba a faltar un terra de fusta, que milloraria molt l'acústica de la sala. El públic de la Pedrera, que s'ha fidelitzat a aquest format fresc i flexible, demana ara un abonament per poder assistir a tota la temporada.

El Palau obre a l'estiu

El Palau de la Música Catalana s'ha afegit a la proposta obrint per primera vegada les portes aquest agost per acollir un cicle de 30 minuts de música intimista, Palau 30', que engloba gèneres “de petit format”, com ara el jazz, el tango i el fado.

Els concerts, organitzats en col·laboració amb Mas i Mas, es fan a la sala de cambra del Palau a un preu de 8 euros (7 en venda anticipada). La programació inclou tres actuacions cada dia. Les dues primeres setmanes d'agost ja han assolit tres mil espectadors, el que representa un 77% de l'aforament.

El Palau, a més, ofereix Palounge, un cicle a la plaça del Palau de la Música les nits d'agost, excepte els dissabtes, que també té molt bona acollida del públic.

30 minuts durant l'any

El format de 30 minuts de música clàssica també es pot trobar durant l'any a l'Ateneu Barcelonès (abans s'havia fet una temporada a la Fundació Mas i Mas, a Marià Cubí). La segona edició comença el 17 de setembre i inclou 41 concerts fins al 19 de desembre.

Visites nocturnes al Macba

. Foto: ORIOL DURAN.

El Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) organitza des del 2005 les Nits Macba durant el mes d'agost, amb visites nocturnes guiades a les exposicions i l'obertura de la terrassa de la primera planta (dijous i divendres). Majoritàriament, els assistents són barcelonins que aprofiten les vacances per fer una mica de cultureta.

La Nova Cançó omple de sons el MHC

El Grup de Folk Foto: PEP PARER.

El Museu d'Història de Catalunya proposa recitals vinculats a la Nova Cançó cada dijous a les 22 h fins al 10 de setembre a la terrassa de la primera planta. Es tracta d'un cicle en paral·lel a l'exposició central i ha programat diversos conjunts com ara el Grup de Folk –en la fotografia–, el 8 de juliol passat. Aquest vespre puja a l'escenari Toti Soler.

Pel·lícules per als més petits a ‘Cinemini'

La sessió d'ahir a la tarda. Foto: A. PUIG.

Els més menuts també poden gaudir de cinema gratuït aquest estiu gràcies a Cinemini, un cicle organitzat al Caixafòrum que proposa pel·lícules cada dimecres a les 17 h i a les 18.30 h. El programa, que tindrà lloc fins a final d'agost, inclou propostes adreçades a un públic familiar com ara La flor y nata del cine francés para los más pequeños.

Darrera actualització ( Dijous, 19 d'agost del 2010 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Fés Girona/Local la pàgina d'entrada

Enquesta

Enquesta: Creieu que hi haurà una vaga general contra la reforma laboral?
Creieu que hi haurà una vaga general contra la reforma laboral?
 

Tradueix-nos - Translate