Divendres, 10 de febrer del 2012

Tancar la finestra Tancar
Cultura
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

Mira narra la neteja ètnica dels moriscos

L’autor desmitifica la convivència entre moriscos i cristians al Regne de València

Què hauria passat al País Valencià si el 1609 la monarquia hispànica no hagués expulsat els moriscos, una tercera part de la població de l’antic Regne de València? És la pregunta del milió de la historiografia valenciana i és també la que tanca l’últim llibre de Joan Francesc Mira, Vida i final dels moriscos valencians (Bromera).

L’escriptor i antropòleg es pregunta si la població valenciana d’origen musulmà que va ser expulsada (unes 125.000 persones) hauria acabat sent assimilada per la majoria cristiana o si, al contrari, hauria continuat sent un gueto com ho era abans de ser expulsada. “Això que cristians i musulmans convivien harmònicament com sempre se’ns ha dit és una fantasia”, assegurava ahir l’autor.

Mira va explicar que els moriscos (musulmans obligats a convertir-se a la religió catòlica pels Reis Catòlics) i cristians no feien res en comú i vivien per separat. “Van ser un cas paradigmàtic de resistència cultural. Van viure durant més d’un segle dissimulant les seves creences”, apunta l’escriptor.

El llibre, que compta amb 150 il·lustracions i que Mira assegura haver escrit com a part del seu compromís cívic per difondre fets cabdals per als valencians, narra també la dràstica manera amb què es va dur a terme aquella “neteja ètnica sense precedents”, un “infern” per a aquella important part de la població valenciana traslladada al nord d’Àfrica.

Darrera actualització ( Dilluns, 6 de setembre del 2010 14:48 )

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Barcelona/Local la pàgina d'entrada

Enquesta

Enquesta: Us sembla que CiU i PP arribaran a un pacte per a tota la legislatura?
Us sembla que CiU i PP arribaran a un pacte per a tota la legislatura?
 

Tradueix-nos - Translate