Diumenge, 27 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Cultura
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari
La contraportada

Els paisatges sonors del Montsià

Els sons són també patrimoni de la humanitat i com a tals han de ser preservats. El Museu del Montsià ha elaborat un catàleg amb 126 sons diferents de tots els pobles de la comarca

El músic Lluís Soler de Vic, fent sonar el corn marí. Foto: CEDIDA.

Sentir el soroll de l'aigua dins d'un búnquer mig enfonsat en una platja d'Alcanar, el frec més subtil d'una dona treballant la pauma al Mas de Barberans, o percebre el pas d'un pastor i les seues ovelles pels camins de Masdenverge. Això són alguns dels exemples acústics que integren el catàleg Paisatge sonor de la comarca del Montsià, un treball dirigit per Àlex Farnós, director del Museu del Montsià, conjuntament amb Josep Cerdà, catedràtic de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona (UB), i que ha estat elaborat per Vicent Matamoros i Martí Ruiz, del grup de recerca Barcelona, Recerca: Art i Creació de la UB.

El treball segueix les directrius marcades per la Unesco, que considera el so patrimoni cultural immaterial de la humanitat. Els sons d'un lloc, natural o urbà, els sons dels oficis o de les festes, varien en funció de la geografia; per tant, configuren identitats sonores diferents. Formen part del patrimoni cultural del lloc, són efímers i irrepetibles i en alguns casos estan en vies d'extinció, com ara en el del cantador de la llotja de les Cases d'Alcanar, el del terrissaire de la Galera o el del transbordador de Sant Jaume a la Cava. Per tant, cal preservar-los.

Per elaborar aquest catàleg de paisatges sonors, que demà a la tarda es presentarà al Museu del Montsià, s'han enregistrat un total de 10 hores i 55 minuts de gravacions que, un cop editades, han generat 126 arxius definitius amb una durada total de 3 hores i 53 minuts. S'han elaborat 119 fitxes corresponents a sons de set tipologies diferents (sons de la natura, sons de la festa, sons del treball...). És un catàleg pioner, perquè inclou sons dels dotze municipis de la comarca i vol ser un referent en la protecció i recerca del paisatge sonor, on hi ha una manca important de treballs i estudis. El catàleg estarà disponible per al públic i usuaris a les noves sales d'exposició permanent del museu i a l'espai multimèdia que s'inaugurarà properament, i es podrà emprar en diverses activitats culturals ara i en el futur, quan potser alguns dels sons enregistrats ja no existiran.

Una menció especial es mereix el so enregistrat a Alcanar d'un corn marí que té 2.600 anys d'antiguitat i que es considera l'instrument musical més antic de la península. Aquest corn marí es va localitzar al jaciment preibèric de Sant Jaume-Mas d'En Serra d'Alcanar i actualment està dipositat al Museu del Montsià. L'estiu de l'any passat, en col·laboració amb els arqueòlegs que dirigixen les excavacions en aquest jaciment, es va gravar in situ el so d'aquest corn marí i es va constatar que, amb el vent en contra, el so del corn marí arribava a una distància de més de 4 quilòmetres, cosa que apuntala la tesi que des de Sant Jaume es controlava la resta d'assentaments ibèrics de la zona (la Moleta del Remei, també a Alcanar, i la Cogula i la Ferradura a Ulldecona).

Darrera actualització ( Dijous, 26 de maig del 2011 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Navès/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Navès

TEI reforç Educació Infantil

AMPA Escola Lleida

25/05/12 23:46 - LLEIDA

AGENTE COMERCIAL

HELVETIA

25/05/12 12:39 - LLEIDA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter