Cultura

Moltes Barcelones

Riambau: “La història de la Barcelona
del segle XX
està ben representada”
Losilla: “Woody Allen converteix una ciutat
com aquesta en un plató inexistent”

Existeix la pel·lícula definitiva sobre Barcelona? N'hi ha alguna que hagi retratat la geografia i l'esperit de la ciutat com cap altra? Quina ho ha fet pitjor? Hem demanat l'opinió a nou crítics i escriptors cinematogràfics catalans, i la conclusió que traiem de les seves opinions és que no hi ha una sola pel·lícula que hagi reflectit la ciutat com cap altra, sinó que n'hi ha diverses. Perquè en un mateix instant també hi ha diverses Barcelones, i la mateixa ciutat ha viscut grans transformacions durant els 115 anys d'història del cinema. Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya, i crític i escriptor cinematogràfic, creu que “si agafem segments de diverses pel·lícules, la història de Barcelona del segle XX queda ben representada. Però són pel·lícules molt diverses: hi ha documentals, fins i tot algunes pel·lícules amateurs... No és el mateix la Barcelona dels anys cinquanta que la Barcelona fashion dels darrers anys. Com que hi ha hagut diverses Barcelones, és difícil parlar d'una sola pel·lícula que només parli d'una sola Barcelona”.

A més d'Esteve Riambau, han atès les nostres preguntes Jaume Figueras, del programa Cinema 3 de TVC; Àlex Gorina, de Catalunya Ràdio; Mirito Torreiro, de Fotogramas; Conxita Casanovas, de Ràdio 4; Jordi Costa, crític (El País, Fotogramas...) i autor del Quadern de cinema que El Punt Avui publica cada setmana, i els tres crítics d'aquest diari: Carlos Losilla, Imma Merino i Àngel Quintana. Ens han parlat, generalment en termes elogiosos, de fins a 36 pel·lícules diferents, la majoria de les quals són de directors catalans, sovint barcelonins (Bigas Luna, Ventura Pons, Joaquim Jordà, Marc Recha, Joaquim Oristrell, Francesc Betriu, Gonzalo Herralde...). Però n'hi ha vuit que van ser dirigides per cineastes de la resta de l'Estat o estrangers, entre els que destaquen Allen, Almodóvar, González Iñárritu i Antonioni. Moltes han quedat fora per falta d'espai (podeu veure totes les opinions a la versió de l'article d'internet, a www.avui.cat). Us destaquem tot seguit les més citades pels nou crítics.

‘Vicky Cristina Barcelona'

Woody Allen és segurament el més popular internacionalment de tots els esmentats, i Vicky Cristina Barcelona (2008) ha estat motiu de molts comentaris, sobretot negatius. Des de Carlos Losilla, que creu que “converteix una ciutat com Barcelona en un veritable plató inexistent, perquè Allen es troba aquí perdut, sense referències, sense geografia, ni física ni emocional”, fins a Mirito Torreiro, que opina que retrata una ciutat “absolutament artificial, que només existeix al cap del director”. Esteve Riambau creu que “no representa la pluralitat de la ciutat”, i Jordi Costa troba que “dóna la imatge que a Barcelona li agradaria tenir de si mateixa, per vendre's a l'exterior, cursi, idealitzada...”. Imma Merino, de tota manera, hi dóna el benefici del dubte: “No sé fins a quin punt acaba sent irònic”. I Àlex Gorina, en canvi, la defensa: “És la mirada del turista [...]. Una Barcelona contradictòria entre el que som, el que volem ser, el que pretenem ser i el que no aconseguim deixar de ser, inclòs el flamenc, la fiesta nacional i tot de coses. Retrata molt bé l'esperit d'aquesta Barcelona en transformació, cosmopolita”. I Conxita Casanovas creu que “compleix el seu objectiu, que era atraure turisme”.

‘Biutiful'

Menys defensors ha trobat Biutiful (2010), d'Alejandro González Iñárritu. Per Jaume Figueras, “ ha deformat la imatge de Barcelona. Hi pot haver sectors negatius a qualsevol ciutat del món, però crec que la visió que va donar és molt esbiaixada, i aquells cadàvers a la platja de la Barceloneta em van semblar completament fora de lloc”. Segons Àngel Quintana, “es va conformar a establir una sèrie de tòpics sobre el món global aplicats amb molt mala traça a Barcelona”. Esteve Riambau creu que dóna una visió “molt esbiaixada”; per Conxita Casanovas, fa “un retrat molt sòrdid”, i Àlex Gorina creu que el director “ha volgut transformar Barcelona en ciutat de Mèxic, que és el que coneix en el fons i el que l'interessa”.

‘El reportero'

Àngel Quintana considera que la pel·lícula que millor ha retratat Barcelona és El reportero (1975) de Michelangelo Antonioni, “perquè va saber establir un joc molt interessant amb tots els elements arquitectònics de Gaudí en un moment en què no eren espais de peregrinació turística”. Imma Merino en destaca “una imatge brutal, de les més maques rodades a Barcelona, quan Jack Nicholson viatja amb el funicular i fa veure que es llança”.

Gaudí, omnipresent

Riambau creu que “el leitmotiv cinematogràfic de Barcelona és Gaudí, punt de coincidència de cineastes internacionals notoris. Si una biografia de Gaudí és molt poc cinematogràfica, la seva obra és una icona molt representativa de la ciutat”.

‘Todo sobre mi madre'
Un dels que van explotar Gaudí és Pedro Almodóvar a Todo sobre mi madre (1999). El mateix Riambau diu: “Si em dius un dels millors plans rodats a Barcelona, destacaria la Sagrada Família de Todo sobre mi madre; és un pla molt memorable”.Mirito Mirito també hi veu coses positives: “Hi ha pel·lícules molt poc ajustades a la realitat topogràfica de la ciutat, com Todo sobre mi madre, però que en donen una visió espectacular. El primer pla de la pel·lícula d'Almodóvar és impressionant, amb un moviment de grua des del Tibidabo cap a la ciutat. Fins i tot la manera de fer, d'agafar trossos de la ciutat i amalgamar-los l'un al costat de l'altre per crear una ciutat inventada, però que també és molt real”.A Conxita li va agradar “la visió que donava de la ciutat. A la presentació del rodatge, Almodóvar va parlar de la manera com veia Barcelona i la barreja de ciutats que li recordava. Al principi em va sorprendre, però després em va agradar l'opció que va triar per retratar Barcelona”.El contrapunt el posa Àlex Gorina: “No he entès mai l'alegria amb què es va rebre la Barcelona de Pedro Almodóvar a Todo sobre mi madre, que és una pel·lícula que m'agrada molt, i la ciutat li fa una funció determinada, però no és Barcelona, al meu parer.
Cineastes barcelonins
Fora d'aquests cineastes de gran renom internacional, també han destacat directors barcelonins i catalans; n'hi ha alguns també de molt coneguts. Carlos Losilla explica: “A mi la pel·lícula de Barcelona que més m'agrada és Bilbao (1978), de Bigas Luna, perquè dóna una perspectiva gairebé subterrània de la ciutat, però no dels baixos fons, sinó de la burgesia benestant, que amaga secrets inconfessables, però sempre domina la situació des de fa segles. A més, l'ambient claustrofòbic (el metro, els carrers...) mostra molt bé el que era la ciutat després del franquisme”.Mirito Torreiro destaca “pel·lícules com A tiro limpio (1963), de Francesc Pérez-Dolç. Mostrava una determinada Barcelona popular. Als anys seixanta, una sèrie de pel·lícules van inventar un catàleg d'una certa Barcelona. Això seria una reflexió a fer: no hi ha una sola Barcelona cinematogràfica. Carles Duran i altres membres de l'Escola de Barcelona parlen d'una Barcelona de la part alta, del carrer de Tusell i de la Diagonal cap amunt. També destacaria Tatuaje (1978), de Bigas Luna, que retrata justament l'altra Barcelona, la del barri xinès i la Rambla, fins i tot una Barcelona de llocs que ja no existeixen”. En general, Torreiro opina que “el cinema català ha reflectit Barcelona amb molta cura, n'han mostrat totes les varietats. Pel·lícules com La ciudad de los prodigios, La verdad sobre el caso Savolta i La febre d'or han anat mostrant retalls de la ciutat. Hi ha una pel·lícula molt interessant, Inconscientes (2004), de Joaquim Oristrell, que parla d'una altra realitat que cap altra pel·lícula ha tractat: prostíbuls, llocs on la burgesia anava a fumar opi, el rodatge de les primeres pel·lícules pornogràfiques a la ciutat... Tambè destacaria Susanna, d'Antonio Chavarrías, o Francesc Betriu amb Furia española”. Paco Betriu, afegeix, “és un director molt interessant en aquest sentit. Si hi ha un director que ha fet de la reapropiació de la ciutat el fil conductor d'una part important de la seva filmografia és Paco Betriu. Sobretot el barri xinès: Sinatra, Mónica del Raval...”.Esteve Riambau destaca, dels anys seixanta, “una pel·lícula de Carles Duran que es diu Cada vez que, que és un excel·lent document de la Barcelona de l'època: el passeig de Gràcia, l'Eixample, el Bocaccio, els llocs de moda...”. I Jaume Figueras va més anys enrere quan diu que “la pel·lícula que millor ha retratat Barcelona, la dels anys cinquanta, evidentment, és Apartado de correos 1001, de Julio Salvador (1950). T'adones quan la mires de com era realment la Barcelona de l'època, des del paisatge urbà fins al paisatge humà”.Jordi Costa també va als seixanta i al cinema de sèrie B. “El castillo de Fu Manchú (1969), de Jesús Franco, fa una excentricitat; converteix el parc Güell en el temple de Fu Manchú. Quan la vaig veure de petit, em va semblar horrible, una cutrada, perquè reconeixia el parc Güell, i això trencava qualsevol versemblança. Però de gran em va agradar, trobo que és una manera molt imaginativa de reformular un context que forma part del teu paisatge quotidià. Es crea una geografia totalment incoherent, improbable, imaginària. A més, reivindicar Gaudí com a paisatge de sèrie B em sembla interessant”També aposta per dos documentals de la darrera dècada: “Hi ha dues pel·lícules que expliquen molt bé Barcelona i les transformacions que ha viscut: En construcción (2001), de José Luis Guerin, i De nens (2003), de Joaquim Jordà. És un programa doble perfecte per entendre la violència que hi ha darrere de la redefinició de la ciutat”.Conxita Casanova, que dirigeix el programa Va de cine de Ràdio 4, fa la llista més exhaustiva de totes: “Hi ha tota una sèrie de documentals que retraten molt bé la ciutat, com Un instante en la vida ajena (2003), sobre la Madronita Andreu, dirigit per José Luis López-Linares; Barcelona, abans que el temps ho esborri (2011), de Mireia Ros, i La Casita Blanca (2002), de Carles Balagué. També destacaria directors com ara Francesc Ballmunt; Antoni Ribas; Jordi Cadena; José Antonio de la Loma, que retratava la Barcelona més marginal; Rovira Beleta; les pel·lícules de Vicente Aranda, sobretot les adaptacions que va fer de Juan Marsé... I Últimas tardes con Teresa (1984) de Gonzalo Herralde, director també d'El asesino de Pedralbes (1980). Potser en trobes més. A mi particularment m'agrada La plaça del Diamant (2010), de Betriu, un retrat de Gràcia, d'una Barcelona que em resulta molt pròxima”.I continua: “Si hem de buscar un retratista de Barcelona, sens dubte seria Ventura Pons. Seria injust negar-li. Hi ha una pel·lícula, Menja d'amor (2002), que per mi retratava la ciutat d'una manera que particularment m'agradava”. I encara afegeix En la ciudad (2003), de Cesc Gay; Lo mejor de mí (2007), de Roser Aguilar; El triunfo (2008), de Mireia Ros;El crimen del cine Oriente (1997); Bullying (2009), del Josetxo San Mateo, i el retrat molt sòrdid que fa El idioma imposible (2008), de Rodrigo Rodero, amb Andrés Gertrudix.Imma Merino destaca dues pel·lícules més. La primera és Petit indi (2009), perquè “retrata una de les Barcelones no mostrades, als barris, on deixa de ser ciutat i es va convertint en terreny de ningú. Marc Recha té una gran sensibilitat per filmar els paisatges. És una gran aportació”. L'altra és A través del Carmel (2009), de Claudio Zulian, “un pla seqüència d'una hora i mitja que va de baix a dalt del Carmel. És una pel·lícula visualment molt fascinant i amb una voluntat sociològica de mostrar la gent del barri”.De tota manera, i malgrat aquesta exhaustiva llista que recollim íntegrament a internet, Imma Merino creu que “a Barcelona hi falten ficcions poderoses que la retratin. Se'n podria treure molt més partit visual”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.