Moltes Barcelones
Riambau: “La història de la Barcelona
del segle XX
està ben representada”
Losilla: “Woody Allen converteix una ciutat
com aquesta en un plató inexistent”
Existeix la pel·lícula definitiva sobre Barcelona? N'hi ha alguna que hagi retratat la geografia i l'esperit de la ciutat com cap altra? Quina ho ha fet pitjor? Hem demanat l'opinió a nou crítics i escriptors cinematogràfics catalans, i la conclusió que traiem de les seves opinions és que no hi ha una sola pel·lícula que hagi reflectit la ciutat com cap altra, sinó que n'hi ha diverses. Perquè en un mateix instant també hi ha diverses Barcelones, i la mateixa ciutat ha viscut grans transformacions durant els 115 anys d'història del cinema. Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya, i crític i escriptor cinematogràfic, creu que “si agafem segments de diverses pel·lícules, la història de Barcelona del segle XX queda ben representada. Però són pel·lícules molt diverses: hi ha documentals, fins i tot algunes pel·lícules amateurs... No és el mateix la Barcelona dels anys cinquanta que la Barcelona fashion dels darrers anys. Com que hi ha hagut diverses Barcelones, és difícil parlar d'una sola pel·lícula que només parli d'una sola Barcelona”.
A més d'Esteve Riambau, han atès les nostres preguntes Jaume Figueras, del programa Cinema 3 de TVC; Àlex Gorina, de Catalunya Ràdio; Mirito Torreiro, de Fotogramas; Conxita Casanovas, de Ràdio 4; Jordi Costa, crític (El País, Fotogramas...) i autor del Quadern de cinema que El Punt Avui publica cada setmana, i els tres crítics d'aquest diari: Carlos Losilla, Imma Merino i Àngel Quintana. Ens han parlat, generalment en termes elogiosos, de fins a 36 pel·lícules diferents, la majoria de les quals són de directors catalans, sovint barcelonins (Bigas Luna, Ventura Pons, Joaquim Jordà, Marc Recha, Joaquim Oristrell, Francesc Betriu, Gonzalo Herralde...). Però n'hi ha vuit que van ser dirigides per cineastes de la resta de l'Estat o estrangers, entre els que destaquen Allen, Almodóvar, González Iñárritu i Antonioni. Moltes han quedat fora per falta d'espai (podeu veure totes les opinions a la versió de l'article d'internet, a www.avui.cat). Us destaquem tot seguit les més citades pels nou crítics.
‘Vicky Cristina Barcelona'
Woody Allen és segurament el més popular internacionalment de tots els esmentats, i Vicky Cristina Barcelona (2008) ha estat motiu de molts comentaris, sobretot negatius. Des de Carlos Losilla, que creu que “converteix una ciutat com Barcelona en un veritable plató inexistent, perquè Allen es troba aquí perdut, sense referències, sense geografia, ni física ni emocional”, fins a Mirito Torreiro, que opina que retrata una ciutat “absolutament artificial, que només existeix al cap del director”. Esteve Riambau creu que “no representa la pluralitat de la ciutat”, i Jordi Costa troba que “dóna la imatge que a Barcelona li agradaria tenir de si mateixa, per vendre's a l'exterior, cursi, idealitzada...”. Imma Merino, de tota manera, hi dóna el benefici del dubte: “No sé fins a quin punt acaba sent irònic”. I Àlex Gorina, en canvi, la defensa: “És la mirada del turista [...]. Una Barcelona contradictòria entre el que som, el que volem ser, el que pretenem ser i el que no aconseguim deixar de ser, inclòs el flamenc, la fiesta nacional i tot de coses. Retrata molt bé l'esperit d'aquesta Barcelona en transformació, cosmopolita”. I Conxita Casanovas creu que “compleix el seu objectiu, que era atraure turisme”.
‘Biutiful'
Menys defensors ha trobat Biutiful (2010), d'Alejandro González Iñárritu. Per Jaume Figueras, “ ha deformat la imatge de Barcelona. Hi pot haver sectors negatius a qualsevol ciutat del món, però crec que la visió que va donar és molt esbiaixada, i aquells cadàvers a la platja de la Barceloneta em van semblar completament fora de lloc”. Segons Àngel Quintana, “es va conformar a establir una sèrie de tòpics sobre el món global aplicats amb molt mala traça a Barcelona”. Esteve Riambau creu que dóna una visió “molt esbiaixada”; per Conxita Casanovas, fa “un retrat molt sòrdid”, i Àlex Gorina creu que el director “ha volgut transformar Barcelona en ciutat de Mèxic, que és el que coneix en el fons i el que l'interessa”.
‘El reportero'
Àngel Quintana considera que la pel·lícula que millor ha retratat Barcelona és El reportero (1975) de Michelangelo Antonioni, “perquè va saber establir un joc molt interessant amb tots els elements arquitectònics de Gaudí en un moment en què no eren espais de peregrinació turística”. Imma Merino en destaca “una imatge brutal, de les més maques rodades a Barcelona, quan Jack Nicholson viatja amb el funicular i fa veure que es llança”.
Gaudí, omnipresent
Riambau creu que “el leitmotiv cinematogràfic de Barcelona és Gaudí, punt de coincidència de cineastes internacionals notoris. Si una biografia de Gaudí és molt poc cinematogràfica, la seva obra és una icona molt representativa de la ciutat”.