Dilluns, 28 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Cultura
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

Un talp fred, sobri i brillant

Tomas Alfredson signa l'adaptació al cinema de la novel·la de Le Carré, amb un Gary Oldman estel·lar

Gary Oldman és Smiley, un exagent que busca un traïdor al cor de l'MI6 britànic Foto: DEAPLANETA.

D'El espía que surgió del hielo a El jardinero fiel, passant per La casa Rússia, El sastre de Panamà..., les novel·les d'espionatge del popular escriptor John Le Carré han estat adaptades sovint al cinema. És curiós, en aquest sentit, que una de les seves millors obres, El talp (reeditada en català per Edicions 62), no s'hagi vist mai a la pantalla gran. Part de la culpa la té l'excel·lent adaptació televisiva que va fer la BBC el 1979, dirigida per John Irvin i protagonitzada per un gran Alec Guinness. El llistó, d'entrada, ja està alt. A més, El talp té una intriga complexa, amb molt poca acció, protagonitzada per un espia, Smiley, que no té res a veure amb l'arquetip aventurer i galant, molt més cinematogràfic, de l'estil de James Bond.

Tomas Alfredson, interessantíssim director suec que ens va ajudar a descobrir el Festival de Sitges en guardonar Deixa'm entrar, firma ara una adaptació cinematogràfica que arriba avui als cinemes (també es pot veure en català) amb perfum de premis. “Sisplau, no rodis la novel·la ni versions de la sèrie, que ja s'han fet”, explica el cineasta que li va dir John Le Carré. I s'ho va prendre al peu de la lletra. Va triar passatges, situacions i personatges del llibre (sencer és inabastable) i els va aplicar la seva mirada profunda, freda i melancòlica, amb la complicitat d'un grapat de bons actors britànics (Colin Firth, John Hurt...). En destaca Gary Oldman, sobri i contingut, però molt expressiu en el paper de Smiley.

Lleialtat i traïció

Alfredson ens proposa una pel·lícula d'espies als antípodes de Missió: Impossible, amb la qual compartirà multicinemes. No hi ha tirotejos, ni persecucions frenètiques, ni disfresses ni tecnologia punta. Els decorats grisos, els paisatges ocres, la il·luminació trista... Tot contribueix a crear una atmosfera opressiva, pròpia dels temps de la guerra freda (s'ambienta en el 1973). Segons Alfredson, “és una pel·lícula sobre la lleialtat i els ideals, uns valors molt importants... Potser per això són tan escassos avui dia...”

Darrera actualització ( Divendres, 23 de desembre del 2011 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Navès/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Navès

TEI reforç Educació Infantil

AMPA Escola Lleida

25/05/12 23:46 - LLEIDA

AGENTE COMERCIAL

HELVETIA

25/05/12 12:39 - LLEIDA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter