Dilluns, 28 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Cultura
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Comentaris 1 comentari Enviar un comentari
Quadern de Música
El Liceu s'enfronta a un present tempestuós i un futur incert, amb uns suposats remeis que podrien ser pitjors que la malaltia

Una tragèdia liceista

L'arribarem a veure al Liceu? ‘Pelléas et Mélisande' de Debussy en el muntatge de Robert Wilson Foto: CH. LEIBER.
La cancel·lació de títols seria una notícia nefasta, un cop dur a la moral, una feridora nota desafinada

El món de l'òpera està avesat a melodrames desaforats i passions extremes, però el que està vivint el Gran Teatre del Liceu s'apropa a la tragèdia. Les serioses amenaces que planen sobre la institució, intuïdes ja en aquesta pàgina a començament d'any, s'han concretat fa poc en nombrosos titulars: tancament durant dos mesos del teatre, cancel·lació de títols com Pelléas et Mélisande i el díptic Der Zwerg / Eine florentinische Tragödie, ERO temporal aquest curs i acomiadaments en el següent. Com s'ha arribat fins aquí?

La resposta més simple és que els ingressos han caigut de forma alarmant, en especial les aportacions de les administracions públiques i els fons obtinguts pel mecenatge, i la contenció en la despesa no ha estat suficient. No es tracta de cap fatalitat còsmica, sinó d'una suma de factors que la direcció del Liceu no ha sabut o pogut trampejar. Les salvatges retallades aplicades pels nostres estimats governants (coprotagonistes de la tragèdia) no van començar ahir i només cal llegir cada dia la premsa per saber que no acabaran demà. I pel que fa al mecenatge, el descens es va iniciar almenys fa cinc anys, i no s'ha estat capaç de capgirar la tendència. I per acabar-ho d'adobar, quedaria pendent el deute de la reconstrucció, uns cinc milions d'euros que, el 2010, es va dir que s'ajornaven per no desequilibrar el pressupost.

Ras i curt, la direcció del teatre ha estat incapaç de respondre a unes circumstàncies financeres adverses amb una recerca efectiva d'altres fonts d'ingressos i una racionalització de l'estructura interna i dels processos de treball que elimini la caspa i el greix acumulats afectant com menys millor la raó de ser de la institució, l'activitat artística i la seva qualitat: aquest apartat hauria de poder dir com Mélisande: “Ne me touchez pas!”.

No ens enganyéssim pas, la cancel·lació de títols, per molt que deixi impàvid algun alt mandatari, seria una notícia nefasta. Més enllà dels dubtes sobre l'estalvi real que s'aconseguiria, implicaria un cop dur per a la moral de la casa, un missatge depriment per als aficionats, una mesura perillosa que alimentaria la mala bava dels que creuen que els de la cultura no saben gestionar, un avís inoportú per als artistes que el teatre no és de fiar i una feridora nota desafinada que no passaria desapercebuda en el món líric internacional.

No han faltat veus, fins i tot d'algun suposat mandarí cultural, que han dit que quina falta feia programar Zemlinsky, ignorant que el Liceu s'ha guanyat amb més mereixement els seus galons amb coproduccions d'aquesta mena amb altres coliseus de prestigi que, per exemple, amb divuit funcions de La bohème. La línia artística pot mostrar senyals d'esgotament, però l'ha encertat sovint en l'equilibri entre títols arriscats i repertori tradicional (parlem d'un teatre públic, per Déu, no d'un supermercat líric!). En canvi, és discutible la inflada de funcions de les obres amb ganxo que hipoteca en excés l'activitat d'un teatre on l'alternança d'obres (com ara sí que passa amb Mozart i Martín i Soler) és una anècdota.

Tots aquests són comentaris de notícies publicades sense que el màxim responsable del teatre hagi sortit a donar la cara per explicar si són certes o no. Tanmateix, és lícit suposar que aquestes informacions sorgeixen de filtracions internes, en el que seria un episodi més en una guerra larvada entre el vessant artístic i el gerencial del teatre.

En situacions de crisi, molts dirigents s'aferren a la poltrona al·legant que és millor no tocar res i esperar que escampi. Ben al contrari, els responsables de les desfetes que proposen medecines pitjors que la malaltia haurien de ser rellevats a l'acte. Al Liceu també.

Darrera actualització ( Dilluns, 30 de gener del 2012 00:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

avatar blaia garcia brando (masnou cat.)

 Es lamentable pels aficionats que em sacrificis poden seguir pagan les butacas,  (no tots som burguesos, mil.lionaris) les retallades que ens venen al demunt, és evident que caldria una gestió agosarada, però pel que sembla es limitan a tancar i esperar que passi la tormenta,   llàstima que els pecats d'uns sempre repercuteixin els inocents.....

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Navès/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Navès

TEI reforç Educació Infantil

AMPA Escola Lleida

25/05/12 23:46 - LLEIDA

AGENTE COMERCIAL

HELVETIA

25/05/12 12:39 - LLEIDA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter