cultura

La resistència del còmic

El festival d'Angulema es tanca amb un sector en què baixen lleugerament les vendes i s'imagina com un art en expansió gràcies als autors internacionals

El Festival
de Còmic d'Angulema atreu més de 200.000 visitants

És el batec anual del novè art. I atreu més de 200.000 visitants. El Festival de Còmic d'Angulema es va tancar ahir amb la constatació de la vitalitat d'aquesta expressió amb la relectura que n'ha fet el nord-americà Art Spiegelman com a president del jurat, i unes xifres de vendes a l'Estat francès que baixen lleugerament, però que la continuen mantenint com una de les indústries culturals més sòlides i amb més projecció. Els artistes catalans, d'altra banda, hi van tenir un paper destacat que els instal·la dins el paisatge editorial francès.

Encara que ha baixat respecte a l'any anterior, el nombre de títols que s'hi van publicar el 2011 és enorme: 4.653, dels quals el 40% són traduccions. En el primer mercat al món del còmic, més d'una tercera part d'aquestes traduccions continuen sent títols manga, tot i que aquest gènere devorat pels adolescents ha tocat sostre i dóna pas també a treballs d'altres cultures. En total, segons l'institut IPSOS, la facturació d'aquest mercat va retrocedir d'un 1,6%, amb gaire bé 33 milions de volums.

Malgrat que des de l'any 2008 el nombre de vendes va a la baixa, el descens de l'edició d'historietes gràfiques no és tan espectacular com el que s'observa en altres sectors culturals. Fins i tot, es podria pensar que els prop de 6.000 títols anuals publicats en el passat representaven una saturació.

En aquest context, cal destacar la bona acollida de L'art de volar, la història autobiogràfica del guionista saragossà Alberto Altarriba i el dibuixant barceloní Kim, d'Edicions de Ponent, que en francès ha editat Denoël. Kim no va parar de firmar llibres i La Cúpula, distribuïdora en l'àmbit internacional, va ampliar les seves llicències de traducció de l'italià, l'alemany, el turc, el portuguès de Brasil i, possiblement, el coreà. “És molt excepcional que s'entri al mercat coreà”, es van felicitar els responsable de La Cúpula.

Alhora, van avançar la bona acollida per al pròxim llibre de Max, Vapor, que ha de sortir durant aquest 2012. De moment, ja té versió garantida en anglès i alemany. Per la seva banda, l'editorial barcelonina Bang Ediciones va aconseguir esgotar les versions en francès dels seus Mamut Còmics per a nens i nenes a partir de tres anys, que han cobert un buit de mercat.

I, l'editorial madrilenya Sins Entido va continuar buscant una trajectòria internacional a Duelo de caracoles, de Sonia Pulido. A l'estand de la francesa Cambourakis, els aficionats ja el podien comprar. A més, Sins Entido va presentar l'antologia dedicada als Garriris, els personatges inclassificables que Xavier Mariscal va començar a dibuixar els anys setanta asseguts a la sorra preolímpica. Chico y Rita, a Denoël, va actuar com a introducció.

Al Museu privat, que Spiegelman ha capgirat regirant en el fons de la Ciutat Internacional del Còmic i la Imatge i aportant obres del seu fons i d'altres museus dels Estats Units, hi apareixen exemplars del desaparegut El Víbora, de l'Anacorma, de Nazario, i les planxes 3 i 4 de Los Garriris, publicat per Mariscal l'any 1987.

De Spiegelman a Jean C. Denis

Amb el seu inconfusible barret de feltre que va passejar durant tot el festival, Art Spiegelman va passar ahir el relleu com a Gran Premi d'Angulema al francès Jean-Claude Denis, que serà el president del jurat l'any que ve. “Jo no sóc un fan del rock, però sóc un gran aficionat al còmic i li traspasso la responsabilitat amb molt d'alleujament i plaer”, va ironitzar en francès Spiegelman, durant la cerimònia d'entrega de premis, sobre un autor de 62 anys que també és conegut com a guitarrista.

Spiegelman va presentar Jean C. Denis –és el nom amb què firma els llibres–, com a un pioner de l'autoficció i un dels puntals del mensual francès À Suivre, durant la dècada dels vuitanta i els primers noranta, en què va crear l'antiheroi Luc Leroi.

El Felí d'Or al millor àlbum se'l va endur el quebequès Guy Delisle per Cròniques de Jerusalem, un altra immersió en un territori particular com abans havia fet a Shenzhen, Pyongyang i Birmània. “Spiegelman va provar que el còmic es podia fer d'una altra manera; sense ell, no crec que jo n'estigués fent”, va afirmar Delisle com a agraïment en el moment de recollir el guardó, en referència a l'aplaudit Maus del dibuixant de Nova York, un dels eixos d'aquesta edició del festival.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.