Si hi havia algú que es pensava que el San Miguel Primavera Sound havia tocat sostre, difícilment se'n sabrà avenir de les xifres d'enguany: 7.450.000 euros de pressupost (un 8% més que el 2011); entre un 15 i 20% més d'espai per ocupar al parc del Fòrum (la qual cosa farà augmentar encara més les quilometrades entre els vuit escenaris del festival) i una assistència que, amb la celebració d'una jornada inaugural i una de cloenda, gratuïtes, a l'Arc de Triomf, ben segur que creixerà de manera vertiginosa. A la pregunta de si es repetirà l'experiència de fer comprar cervesa per via de targetes magnètiques recarregables, el mal funcionament de les quals va provocar, l'any passat, un caos monumental, els organitzadors es van mostrar irònics: “Estem estudiant un mètode tecnològic que serà encara més complicat.”
El programa, revelat ahir en gairebé tota la seva integritat, és dels més ambiciosos de les dotze edicions del festival, amb artistes que arrosseguen masses (The Cure, Björk, Franz Ferdinand, Wilco, Rufus Wainwright) i més de dos-cents noms –bàsicament d'indie, però també amb molta electrònica, rock, folk i, sorprenentment, metal– que reforcen el menú del Primavera Sound entre els més suculents i variats d'Europa.
Les cites al Fòrum –on el 2011 hi van assistir durant tres dies un total de 123.300 espectadors– serà els dies 31 de maig i 1 i 2 de juny, però amb la voluntat, segons Albert Guijarro, codirector del festival, d'ampliar l'esperit de comunió entre el festival i la ciutat, el Primavera intensificarà la setmana d'esdeveniments en molts altres llocs de Barcelona. Parcs, clubs, metro i, sobretot, el passeig Lluís Companys i l'Arc de Triomf, on el festival desembarcarà el 30 de maig i el 3 de juny entre les sis de la tarda i la mitjanit. Per saber tots els músics que actuaran en aquest espai (ahir es va apuntar els noms de Nacho Vegas, Wedding Present, Yann Tiersen.Jeremy Jay i Saint Etienne) caldrà esperar fins divendres.
El San Miguel Primavera Sound va celebrar ahir la seva roda de premsa habitual amb una part del cartell artístic ja anunciat, però tot i així hi havia uns quants asos ben guardats a la màniga que faran que, aquests dies vinents, el nombre d'abonaments venuts (ahir eren 16.500, un 10% més que l'any passat en aquestes mateixes dates) es dispari: Rufus Wainwright (que arribarà al Fòrum amb banda completa i un nou disc produït per Mark Ronson, artífex del so d'Amy Winehouse); Richard Hawley (crooner protagonista de més d'una emocionant vetllada en altres edicions del festival, també a punt de treure nou disc); el duo suec Kings of Convenience (que donaran arguments als que opinen que aquest 2012 el Primavera ha agafat un rumb més comercial); una formació de luxe –amb Mike Mills de R.E.M., Norman Blake de Teenage Fanclub i Ira Kaplan de Yo La Tengo– que rendirà tribut al disc Third de Big Star; el projecte, entre Àfrica i Cuba, Afrocubism (que, juntament amb el guitarrista del desert Bombino, triomfador de l'últim Mercat de Música Viva de Vic, representarà Àfrica en territori indie); la joveníssima cantant de folk Laura Marling (una de les artistes del moment al Regne Unit); els revisionistes de post-punk The Rapture; el guitarrista Lee Ranaldo (demostrant que, al Primavera Sound, l'ombra de Sonic Youth, així com la de Yo La Tengo, que també hi actuaran, és allargada) o alguns –pocs– músics del país, com ara Anímic, Atleta, Joe Crepúsculo, Sènior i el Cor Brutal i Refree, que protagonitzarà un concert antològic dels seus deu anys de carrera. En total, uns 220 artistes, entre els quals cal tenir presents els que s'han anat fent públics aquestes darreres setmanes: The Afghan Whigs, Beach House, Beirut, Buffy Sainte-Marie, Death Cab for Cutie, Mazzy Starr, Mudhoney The Drums, Spiritualized... La xocant presència d'artistes de metal en el cartell (amb Napalm Death i Mayhem, entre els destacats), d'altra banda, va ser justificada per l'organització per la “creixent assimilació” d'aquest gènere entre la feligresia indie i les ganes de “sorprendre”.
El San Miguel Primavera Sound també farà enguany un cas especial a l'auge del cartellisme en el món dels concerts (hi aterrarà la fira itinerant Flatstock) i renovarà col·laboracions amb el festival All Tomorrow Parties, el web de referència Pitchfork i el cicle de música familiar Minimúsica.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.