Joel Joan va anunciar ja fa dies una gala dels premis Gaudí “irreverent”, perquè “em sembla que l'espectador té ganes que siguem una mica gamberros”. Ahir a la tarda, la junta directiva de l'Acadèmia del Cinema Català va fer públic un comunicat en què es demanava perdó: “Aquesta edició dels premis s'ha concebut com un comèdia musical en clau d'humor i no pretenia en cap cas ofendre ningú, per la qual cosa si algú s'ha sentit ofès, demanem disculpes.”
Es tancava així, o almenys s'intentava tancar, una polèmica que ja va es va començar a manifestar la mateixa nit de la cerimònia, a la festa posterior, en què se sentien opinions molt diferents sobre les crítiques que es van fer, sobretot als polítics. El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, va expressar l'endemà el seu disgust amb la gala, i ahir encara hi afegia: “Si els arguments són grollers, el resultat és una sensació d'incomoditat per part de tots.”
Diversos membres de l'acadèmia i gent del sector consultats per El Punt Avui demostren la diversitat i polarització de les opinions. El cineasta Antoni Verdaguer, membre de l'acadèmia, deia ahir: “No em va semblar gaire afortunada, el tipus de comentari que es van fer em van provocar vergonya aliena, es va fer de manera molt barroera.” Com a contrapunt, recorda: “L'any passat, Jordi Dauder va dir les mateixes coses de manera molt més elegant.”
Una altra membre de l'acadèmia que prefereix mantenir-se en l'anonimat, opina que “es van passar, una mica està bé, però l'excés també cansa, i les bromes van ser massa fora de to, barroeres”. El productor i director Raül Busquets també va apuntar que “les opinions es poden dir amb una mica més d'elegància”, i, com a acadèmic, diu que “en cap cas em sento representat per les paraules que es van dir, pels comentaris polítics o per la broma sobre Agustí Villaronga”.
Defensa de la gala
Com a presentador de la gala, l'actor Xavi Mira va fer bona part de les bromes que han estat motiu de polèmica, escrites pels guionistes Toni Cama i Hèctor Hernández. Xavi Mira es va lamentar ahir a RAC1 que els polítics “tenen la pell molt fina”. “No podem agradar a tothom. Fem feina amb tota la il·lusió del món. Està subjecte a les opinions de cadascun però penso que la crítica als polítics no va ser gens acarnissada”. Diverses persones consultades es van manifestar en la mateixa línia. El director Joan Marimon diu que “entenc que els polítics es molestin, però algú ha de dir aquestes coses, i si ha de ser en una gala, doncs es diuen allà”. El director de fotografia Tomàs Pladevall es va mostrar “d'acord” amb la manera com es va fer la gala, i les bromes no les va trobar fora de to. Un productor que prefereix no revelar el seu nom creu que “ens falta sentit de l'humor, no sabem encaixar les bromes sarcàstiques”. A mig camí d'aquestes postures, l'actor Àlex Brendemühl no va voler entrar en polèmiques i es queda “amb la intervenció de Pere Portabella, una lliçó; hem d'aprendre dels savis, que han trigat tants anys a construir el que tenim ara”.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.