La bohème, de Giacomo Puccini, porta a escena uns personatges –la majoria artistes– que viuen en la pobresa, en aquesta bohèmia de París, on sobreviuen fent la viu-viu. No deixa de ser significatiu, doncs, que els treballadors del Gran Teatre del Liceu, amenaçats no només per un ERO temporal que ja ha estat presentat a Treball, sinó per un d'extinció amb vista a la temporada vinent, hagin triat aquest títol per visualitzar el seu malestar. Ahir van presentar la sol·licitud de convocatòria de vaga no només per al dia de l'estrena –com havien anunciat fa uns dies–, sinó per a la totalitat de les funcions de La bohème, programades al Liceu del 27 de febrer al 19 de març, un dels títols, d'altra banda, més venuts de la temporada.
“Malgrat el moment difícil, l'orquestra i el cor estan donant el 100% i més en aquesta producció”, afirmava ahir Víctor Pablo Pérez, director musical. “L'he cantat cent cops i mai havia sentit una orquestra i un cor tan motivats”, afegia el tenor Ramón Vargas, que debuta al Liceu (va fer un recital la temporada 2002/2003). “Davant la difícil situació, només podem fer una crida a les autoritats perquè no deixin morir l'art.” Pel tenor mexicà, el tancament de dos mesos en l'actual temporada atempta contra el prestigi de l'entitat: “Em sap greu veure que la temporada acabarà abans i que s'han cancel·lat contractes; el teatre no dóna cap bona imatge.”
Quant a l'amenaça de vaga que plana damunt d'aquesta producció del Teatro Real de Madrid, signada per Giancarlo del Monaco (la mateixa que es va poder veure la temporada 2001/2001, l'últim cop que es va programar aquesta obra al Liceu), el director artístic de l'entitat, Joan Matabosch, no va voler afegir llenya al foc: “Tots confiem que s'imposarà la sensatesa i que l'obra tirarà endavant; no té sentit mutilar més la temporada.” Per la seva banda, Víctor Pablo Pérez va dir que mantindria el “respecte” per qualsevol decisió dels treballadors i va apel·lar a les institucions públiques, perquè “el Liceu és un emblema de Catalunya”.
De moment, els treballadors estan convocats a una assemblea demà per decidir si ratifiquen la vaga i han encetat una segona ronda negociadora amb l'empresa. “Avui esperem que ens concretin mesures més interessants perquè nosaltres som els primers que volem fer La bohème; fer vaga seria l'opció més incòmoda per a les dues parts”, va sostenir ahir Manolo Martínez, president del comitè dels treballadors. En tot cas, pel que fa a la possibilitat de fer vaga totes les funcions, va deixar clar: “No arribarem a tant.”
Aprendre a estimar
De La bohème s'han programat quatre repartiments, entre els quals hi ha en el rol de Rodolfo el tenor romanès Teodor Ilincai, que debuta al Liceu; la soprano Angela Gheorghiu en el de Mimì, i Ainhoa Arteta en el de Mussetta.
“Aquesta òpera narra la història d'un jove que aprèn a estimar a costa de la mort de la seva estimada, i jo li ho perdono perquè és molt jove.” Per Vargas, aquesta és l'essència d'una òpera que, a parer de Pablo Pérez, és “la primera banda sonora de la història”. “És la que més passió suscita entre el públic perquè les melodies estan molt vinculades als sentiments i duu el públic al paroxisme emocional.” Ilincai considera que també és una òpera sobre l'amistat i sobre la superació personal, ja que Rodolfo “aprèn a ser millor”.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.