Dilluns, 28 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Cultura
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

El Zer01, sense retorn

El director de l'Àrea de Creació Contemporània d'Olot diu que tem que el seu acomiadament sigui exemplar per als treballadors de l'Ajuntament i polític

David Santaeulària, fotografiat ahir al Firal on va rebre el suport de diversos activistes culturals de la ciutat. Foto: J.C.
Feia poc que el govern olotí havia aprovat la programació de l'Espai Zer01 i de la Sala 15

Cansat de dormir poc, agraït per les mostres de suport i fotut perquè es considera víctima d'una decisió exemplar i política, ahir, David Santaeulària es va decidir a manifestar-se sobre el seu acomiadament com a funcionari de l'Ajuntament d'Olot amb la categoria de tècnic especialitzat en cultura. En el seu cas, responsable de l'Àrea de Creació Contemporània, amb l'emblemàtic Espai Zer01 i la Sala 15, com també de les beques Creació i Comissariat. “És com quan la parella et diu que tu no ets el problema però que trenca amb tu”, va sentenciar, i va indicar que el seu acomiadament segurament busca ser com un exemple per a la resta de treballadors municipals i un toc d'alerta del que podria passar en altres centres de creació.

Més enllà de l'aspecte personal, Santaeulària va lamentar que amb la decisió de tancar l'Espai Zer01 i la Sala 15 com a espais d'exposició d'obres contemporànies deixa coix el panorama cultural olotí. “Afecta la diversitat del sector, que tenia una oferta ferma i heterogènia. L'art contemporani forma l'espectador amb un esperit crític, incita al coneixement. L'art convencional incita al reconeixement”, va indicar. A part, va assegurar que matar l'Àrea de Creació Contemporània significa perdre un capital humà molt important i el que s'hi ha invertit fins ara –entre 75.000 i 100.000 euros anuals, subvencionats, a vegades al 50%, des de feia set anys–. “Recuperar-ho serà molt costós. És un projecte a mitjà termini i ara començava a donar els seus fruits”, va dir. David Santaeulària va recordar també que la creació contemporània era una de les prioritats del pla de cultura, que té consens polític i dels representants de la cultura local, i l'Espai Zer01 estava a dalt de tot.

Tornant al pla personal, va qualificar d'autèntica sorpresa el seu acomiadament, perquè feia poc que el govern olotí havia aprovat la programació de l'Espai Zer01 i de la Sala 15. “Crec que ho han fet amb nocturnitat i de manera fulminant perquè temien la reacció que hi ha hagut”, va indicar. Segons ell, han menystingut la seva feina afirmant que la creació contemporània continuarà tot i tancar les dues sales.

Interrogat sobre el manifest amb més de 700 adhesions, ha agraït el suport i ha dit que se sent valorat dins de “l'ecosistema nacional”. Sobre el futur? Ara, diu, necessita descansar i pair el que ha passat.

Zer01 i Mume, premiats pels crítics

En una mostra evident de suport a l'Espai Zer01, l'Associació Catalana de Crítics d'Art (ACCA) va decidir dilluns, en una assemblea al Macba, lliurar el seu premi al millor espai alternatiu a la ja desapareguda sala olotina, dirigida per David Santaeulària. Els premis ACCA 2011 també han reconegut el Museu Memorial de l'Exili de la Jonquera (Mume) com a millor iniciativa patrimonial, en un guardó compartit ex aequo amb el Museu Frederic Marés de Barcelona. El premi a la millor exposició d'art contemporani ha estat per a Pere Noguera. Històries d'arxiu (1974-2011), comissariada per Pilar Parcerisas i exhibida a la Fundació Tàpies. El premi a la millor exposició de recerca històrica s'ha atorgat a En el laberint. Àngels Ribé 1969-1984, comissariada per Teresa Grandas i exhibida al Macba. La galeria Estrany- De la Mota ha estat considerada la millor galeria d'art contemporani, per l'exposició d'Ignasi Aballí, i la galeria de Manuel Barbié, mort a finals de l'any passat, rep el premi a la millor galeria d'art modern i històric, per l'exposició Afinidades selectivas. La Fira Swab, el llibre Joan Rebull. Catálogo razonado de esculturas, i l'exposició Joan Miró. The Ladder of Escape també rebran premis ACCA el 26 de març al Macba.

Una decisió estrictament econòmica

El regidor de Cultura, Josep Berga (CiU), va assegurar que la suspensió de l'activitat de l'Àrea de Creació Contemporània i l'acomiadament del seu director responen només a criteris econòmics. Segons ell, l'anterior govern (PSC-ApG) va suprimir pels mateixos criteris l'altra pota d'aquesta àrea, el festival d'arts escèniques Panorama. Berga va contextualitzar la suspensió amb l'intent de reorganització, el 2010, per part del tripartit i per equilibri territorial dels espais d'arts visuals de Catalunya i en va reconèixer 7. No hi havia Olot i no hi va ser, tot i que el govern local i l'Associació d'Artistes Visuals van al·legar per ser-hi amb altres ciutats. A partir del 2010, aquests centres s'han de mantenir amb diners municipals. El regidor, acompanyat per l'alcalde, Josep Maria Corominas, va reconèixer el ressò del projecte d'art contemporani olotí a l'exterior i va agrair la feina feta per David Santaeulària. “L'Espai Zer01 ha estat un projecte de país i ha donat servei a artistes molt destacats, però no podem mantenir-lo només amb recursos municipals”, va indicar, i es va manifestar dolgut per la decisió. Segons ell, han arribat al tancament després d'analitzar projectes de viabilitat i possibilitats d'actuació. Berga va assegurar que es mantindran els compromisos de l'Espai Zer01 i de la Sala 15, i el conveni amb l'Escola d'Art per facilitar als alumnes l'accés a la 15. Segons ell, la decisió no ha estat política, sinó que respon a una visió global. “Amb l'estalvi es pot pagar dues vegades el menjador social”, va dir.

Darrera actualització ( Dimecres, 22 de febrer del 2012 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Navès/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Navès

TEI reforç Educació Infantil

AMPA Escola Lleida

25/05/12 23:46 - LLEIDA

AGENTE COMERCIAL

HELVETIA

25/05/12 12:39 - LLEIDA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter