cultura

Mona Hatoum

Artista

“Ara faig més cas de la intuïció i sóc més feliç”

Un inquietant contrast entre bellesa i violència, i entre objectes exquisits i sinistres plana per l'exposició Projecció, de l'artista palestinobritànica Mona Hatoum (1952), que dijous s'inaugura a la Fundació Miró de Barcelona. L'exposició reuneix 40 peces d'aquesta artista de renom internacional, que l'any passat va rebre el tercer premi Joan Miró, concedit per la Fundació Joan Miró i l'Obra Social de La Caixa.

Una de les coses que més sorprèn de la seva obra és la gran multiplicitat de materials, tant de rics i exquisits (com ara vidre de Murano i catifes de luxe) com de pobres (cabells, sacs de sorra...). El material té un valor per se en la seva obra?
Sí, els materials són molt importants en el meu treball perquè els utilitzo per ampliar el concepte o contradir el mateix significat de l'obra. Per exemple, a l'obra Cub (9x9x9) hi ha una forta referència al minimalisme de Sol Lewitt; és una obra molt etèria, molt ordenada, però el fet que el material amb què està feta sigui filferro de tanca té una connotació molt forta perquè et fa pensar en la guerra, en les fronteres, en les presons... Aleshores, l'obra ja no té res a veure amb formes abstractes sinó amb la vida real. A Nature morte aux grenades veiem unes granades de vidres de colors, molt boniques i seductores, que semblen caramels o decoratives boles de Nadal, però quan t'adones que, de fet, són granades de mà tot pren una connotació molt sinistra.
Al contrari que altres artistes contemporanis, sempre que
pot realitza les obres amb les
seves pròpies mans.
M'agraden les coses fetes amb les mans, l'artesania. Crec que això es pot veure en l'exposició amb les obres fetes amb cabells, amb frottage... També m'agraden les obres industrials com ara les escultures de Bunker, que són estructures modulars d'acer, i que representen edificis de Beirut bombardejats i mig destruïts per la guerra. Però també treballo amb objectes trobats, que col·loco com en un assemblage. Les obres canvien en cada espai d'exhibició i això és una de les coses més excitants de ser artista, que mai no saps com quedarà l'obra cada cop que l'exposes en un lloc diferent.
Ha dit molts cops que la intuïció és central en la seva obra. Com l'aplica a l'hora de treballar?
Tothom té intuïció, però no acostumem a escoltar gaire aquesta veu subtil de dins de la ment. Et pots deixar influir per la intuïció o ignorar-la. A mesura que han anat passant els anys, he après a fer més cas de la intuïció i ara sóc més feliç.
La guerra i la violència apareixen constantment en la seva obra. L'art pot salvar el món?
No crec que l'art pugui salvar el món ni de la guerra ni de la recessió econòmica, ni la fam... No és el paper de l'art. L'art pot fer-te qüestionar el món que t'envolta
i veure'l d'una altra manera.
El seu art és feminista?
El feminisme ha influenciat
la meva vida i, per descomptat, la meva obra, especialment les peces que es refereixen a allò domèstic, que és habitualment domini del femení. La llar pot ser una trampa per a la dona, però també és una metàfora
de tota aquella gent que està
detinguda o silenciada.

Exposició

Una obra de denúncia amb “estratègies estètiques”

L'obra de Mona Hatoum interpel·la directament la consciència de l'espectador d'una manera lúcida. Les seves peces, des de les més petites i fràgils fins a les grans instal·lacions, tenen múltiples lectures i poden ser apreciades tant pels espectadors que coneixen la història de l'art (per les seves nombroses referències a moviments artístics com ara el surrealisme, el dadaisme, l'art pop, el minimal i el mateix Marcel Duchamp) com pels neòfits. “Utilitzo les estratègies estètiques que han fet servir els moviments artístics per crear un missatge directe. L'estètica és molt important per a mi”, explica.

L'exposició, que es veurà fins al 24 de setembre, convida al passeig, però amb el mar de fons de la denúncia de la guerra i de les injustícies geopolítiques i socials. Hatoum ha donat els 70.000 euros, amb què està dotat el premi Miró a la University of the Arts de Londres per ajudar joves artistes internacionals.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a