cultura

Jordi Faulí

Nou arquitecte director de la Sagrada Família

“La Sagrada Família ens sorprendrà encara més”

La torre de Jesús no serà un gratacel. La força la donarà el conjunt harmònic
de les divuit torres

Jordi Faulí (Barcelona, 1959) va començar a treballar a la petita i reduïda oficina tècnica de la Sagrada Família el 1990. Hi havia tan sols quatre persones a les ordres del mestre Jordi Bonet, el fins fa uns dies arquitecte director de la basílica. Faulí agafa el seu relleu i a partir d'ara capitanejarà un equip de 34 professionals entregats del tot a la fase final de la construcció de la Sagrada Família. Faulí proclama màxima fidelitat a Gaudí, al seu llegat i a la seva manera de treballar: en col·laboració.

Vostè podria molt ben ser l'arquitecte que culminarà la Sagrada Família.
Això no ho sabem. Ens agradaria acabar les obres el 2026 perquè coincideix amb l'any del centenari de la mort de Gaudí. És un desig i val a dir que és una data possible si es manté el ritme de construcció i d'ingressos dels últims anys. La part arquitectònica estarà enllestida, una altra cosa és que quedarà per fer molta part artística. Una catedral no s'acaba mai. Ara, però, el que ens preocupa és continuar avançant. Estem bolcats en la construcció d'una sagristia i les sis torres centrals. I estem immersos en l'estudi de la façana de la Glòria, investigant el projecte original de Gaudí.
Quan començaran a aixecar la torre de Jesús, que amb 173 metres d'altura modificarà la silueta urbana de Barcelona?
El 2014. La construcció serà força ràpida: segurament cap al 2020 ja hi podrem instal·lar la gran creu que la corona. Serà el punt més alt de la basílica, però no tindrà res a veure amb un gratacel com la torre Agbar. La força la donarà tot el conjunt de torres, un conjunt harmònic de torres. Tothom ha quedat impactat quan hem acabat l'interior del temple; creients i no creients s'han commogut. Doncs quan tinguem les divuit torres enlairades, tornarà a ser un altre moment sorprenent.
La façana de la Glòria, la principal, serà l'última etapa de la construcció del temple. Planteja molts problemes urbanístics, enderrocs d'edificis inclosos, que haurà de resoldre l'Ajuntament. Ja ho estan negociant?
Com bé dieu, això no depèn de nosaltres, sinó de l'Ajuntament. De fet, aquestes modificacions urbanístiques seran necessàries per a la construcció de la gran escalinata d'accés. Pròpiament la façana de la Glòria es podrà erigir sense cap problema. I sí, serà l'últim que construirem; bé, de fet, l'últim serà la capella del Santíssim. Per tant, hi ha temps per parlar-ho, és un tema de futur i ara mateix no ens preocupa gens. Tenim molta feina a fer abans!
El flux de visitants és cada any més intens. Positiu per als ingressos, però, alhora frena la velocitat de les obres?
La convivència va ser més problemàtica quan construíem les naus. Estàvem tots al mateix lloc. Ara és diferent perquè estem treballant per damunt de les voltes. De totes maneres, des de l'any 2010 construïm a l'obra i també a fora. Tenim un solar a Navàs que ens permet construir peces senceres lluny de la Sagrada Família.
La informàtica ha estat una aliada clau per accelerar les obres. L'ordinador ha permès interpretar millor les idees de Gaudí?
La informàtica ens ha estat de gran ajuda, és clar. Però en tot el que fem hi ha sempre informació original de Gaudí. A vegades més definida, a vegades menys. Sempre seguim Gaudí i la seva arquitectura basada en la geometria. No inventem, creem. Tots els elements nous són fidels a la lògica del seu projecte o de models similars. Els avenços tecnològics ens han servit per ser més ràpids i precisos, però també us dic que la Sagrada Família s'hauria fet igual. Gaudí tocava de peus a terra. Sabia el que es feia. Per això va començar per la façana del Naixement.
Per què?
La façana del Naixement ens diu moltes coses del que ha de ser el temple. Allà hi és gairebé tot per continuar les obres amb l'ideari de Gaudí. Seria temerari saltar-se res original d'ell, un arquitecte inusual, un geni. Però encara més: amb la façana del Naixement, Gaudí va engrescar la societat catalana a continuar l'obra. En lloc de procurar-li un espai de culte, li va deixar com a llegat una primera imatge, un reclam adreçat al món. “Vindrà gent d'arreu a veure el que fem”, va escriure Gaudí.
Va fer una mena d'operació de màrqueting?
Més o menys. Gaudí sabia que amb els recursos dels catalans no n'hi hauria prou per acabar el temple. Va saber convèncer i implicar la gent en el seu projecte. La Sagrada Família és símbol de l'esforç de tot un poble.
Tot i que menys, encara té molts detractors, sobretot a Catalunya.
És normal que hi hagi opinions de tot tipus. Però, en general, la Sagrada Família és estimada per tothom.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.