cultura

art

Crònica

Paper, llapis, tisores... i acció!

La Big Draw, la festa del dibuix, repeteix èxit desafiant les previsions de
mal temps

Amb un paper, un llapis i unes tisores es poden fer meravelles. Fer una petita pel·lícula de dibuixos animats, crear un bosc farcit d'ocells en una habitació o construir un abecedari colorista i màgic. Dibuixar és un estímul fantàstic per a un diumenge a Barcelona de llum londinenca, amb el cel blavíssim cobert parcialment per cúmuls blancs. Sota aquest cel variable, va tenir lloc ahir per tercer any consecutiu la Big Draw, la festa del dibuix, un esdeveniment obert a tothom, grans i petits, amb un únic objectiu: dibuixar i dibuixar.

Desafiant les males previsions meteorològiques que anunciaven una mena de diluvi universal, la Big Draw va superar la prova. Els déus de la creativitat van ser propicis o potser va ser Picasso, que des del cel dels genis va intercedir perquè la pluja no fes acte de presència a Barcelona. Així que multitud de famílies joves es van acostar pels dinou tallers en els barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i en espais com ara el Palau de la Música, el Cercle Artístic Sant Lluc, La Seca i l'Antic Teatre.

Al Museu Picasso, la institució que des de fa dos anys impulsa a Barcelona aquest esdeveniment, creat a la Gran Bretanya fa 12 anys, hi ha una de les estrelles de la jornada, Xavier Mariscal, que convida els participants a construir un abecedari. Aquí apareix la tercera dimensió i moltes lletres esdevenen petites escultures o fins i tot objectes amb utilitat pràctica. “Mira, en aquests forats de la B pots guardar caramels”, diu Mariscal a un dels nens. El dissenyador valencià no para de signar autògrafs sobre les lletres. De tant en tant, Mariscal comenta en veu alta les proeses tècniques dels joves artistes a una audiència embadalida.

Ben a prop, en un dels espais del centre d'estudis del Picasso, la il·lustradora i serigrafista Julia Pelletier té la intenció de convertir tot un espai tancat en un espai exterior, ple d'ocells i d'arbres. Al sostre hi ha penjats ocellets de paper, dibuixats i retallats, tots propis de Barcelona en aquesta època de l'any, i els arbres ja cobreixen gairebé tota una paret. Al final de la jornada, això serà un paradís terrenal.

També dins del centre d'estudis picassians, el dissenyador industrial Ernest Perera proposa un exercici d'observació força curiós. Es tracta de dibuixar objectes del natural però sense mirar el paper. Els dibuixants porten una mena de màscara visera de cartró que els impedeix mirar cap avall. “D'aquesta manera, ens veiem obligats a dibuixar utilitzant els dos lòbuls del cervell. El resultat no importa”, indica Perera.

En el taller de Joan M. Celorio i Bea Ortiz, al pati Finestres del Picasso, els nens experimenten la màgia del cinema primitiu dibuixant una seqüència en una tira de paper que després cobra vida en un zoòtrop.

El Convent de Sant Agustí també és ple de gom a gom. S'hi construeix un gran poema col·lectiu a partir de retalls de diaris, a càrrec de Mario Hinojos. Al veí Museu de la Xocolata els nens creen embolcalls per a les delicioses xocolatines que s'acaben emportant. També ple a vessar de participants, és clar.

I, en vista de l'èxit, Anna Guarro, cap de programes públics del Museu Picasso, ho té clar: “El Big Draw ha de créixer en el futur per altres barris de la ciutat.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.