cultura

Clare McAndrew

Economista

“Gravar l'art és un greu error per a l'economia”

L'economista irlandesa Clare McAndrew s'ha especialitzat en el mercat de l'art i des de la seva empresa d'investigació i consultoria de Dublín Arts Economics elabora informes sobre art i antiguitats. És autora de l'estudi sobre el mercat d'art espanyol l'any passat i ara ha elaborat l'informe sobre la situació del mercat d'art internacional, encarregat per la fira TEFAF de Maastricht. McAndrews ha passat per Barcelona per fer una conferència organitzada per la fundació Arte y Mecenazgo, impulsada per La Caixa.

En l'últim informe, explica que la Xina ha passat al segon lloc en el rànquing en favor dels EUA. Per què?
Nova York i Londres s'han mantingut al capdamunt del monopoli del mercat de l'art durant els últims 50 anys, però el 2011 va ser un any dolent per a les vendes als EUA i l'any passat es va invertir la tendència. La Xina dominava el mercat, sobretot pel que fa a l'art contemporani. És un mercat predominantment local, ja que només trenta col·leccionistes xinesos es dediquen a l'art occidental. Durant el 2012, però, l'economia xinesa ha baixat i, a més, els inversors especulatius han abandonat el mercat xinès.
Com ha canviat el perfil del comprador en el mercat global i en el context de la crisi?
La diferència és que ara han sorgit nous compradors de, per exemple, l'Índia, el sud-est asiàtic, l'Orient Mitjà... És un mercat més global i divers. Amb la crisi, el comprador de gamma alta no ha desaparegut, ans al contrari. El problema és el mitjà. A la Xina tot el que està sota de 5.000 dòlars va bé, però a Europa, excepte el Regne Unit i França, aquest nivell s'ha desplomat. Això s'ha notat especialment en el mercat espanyol, en què sempre han dominat els preus mitjans.
Quin és l'equilibri en aquests moments entre fundacions, museus i institucions i el col·leccionista privat?
Tot el col·leccionisme institucional ha baixat perquè no hi tant diner, fins i tot als Estats Units, encara que allà els museus, per exemple, poden vendre's obra per aconseguir líquid, una pràctica que a Europa no existeix. Per tant, el gros del mercat està dominat pel col·leccionistes particulars, ara per ara. Només en àrees del món com ara l'Orient Mitjà es compra obra de cara a la formació de grans infraestructures museístiques.
En els últims anys, han sorgit moltes fires d'art noves. No és un mercat sobresaturat?
Crec que sí. N'hi ha de noves que han tingut un gran èxit, com Frieze Nova York, per exemple. El problema és que per a una galeria anar a fires és molt car, però també és cert que moltes galeries basen el gros del seu negoci en l'assistència a fires.
Les galeries parlen de la necessitat de reciclar-se, però no acaben de saber ben bé com.
Sí. Un dels canvis més grans és el desplaçament de les galeries cap a barris o poblacions perifèriques a causa de l'augment del lloguer en el centre de les ciutats. En aquests moments hi ha dues tendències: canvien a un local més petit i assequible o, tot el contrari, es reciclen per convertir-se en espais de producció en grans naus.
El seu informe sobre la situació del mercat a l'art a l'Estat espanyol alertava sobre l'estancament que viu el sector. Com es podria animar aquest mercat?
L'Estat espanyol està en una posició desgraciada respecte a Europa. A més, a l'Estat el mercat bàsic és de preus baixos. Hi ha un petit grup de milionaris que poden ser compradors, però el problema és que la classe mitjana alta, que és el que dóna profunditat al mercat d'art, està en regressió. L'única solució és que el govern prengui consciència que l'art s'ha d'incentivar fiscalment; en canvi, ha fet tot el contrari apujant l'IVA. Gravar l'art és un greu error per al sector, però també per a l'economia. En aquest sentit, espero elaborar un informe per a l'any que ve sobre l'impacte econòmic indirecte de l'art en altres sectors, que espero que ajudi a conscienciar els governants.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.