cultura

Un Sant Jordi victoriós

Carrers plens de gom a gom, cues llarguíssimes per esperar signatures d'autors, bones vendes de llibres, un esclat d'alegria enmig de la crisi. Un Sant Jordi 2013 victoriós, que també es recordarà per ser el del triomf absolut de la novel·la Victus (La Campana), d'Albert Sánchez Piñol, tant en la seva traducció al català com en la seva versió original castellana. La peripècia de l'heroi Martí Zuviría en la guerra de Secessió i la caiguda de Barcelona el 1714, narrada amb vigor per l'autor de La pell freda, ha seduït els lectors.

La cosa té doble mèrit perquè l'escriptor és reticent a signar exemplars per Sant Jordi (i ahir, per tant, no ho va fer) i perquè es tracta d'un volum precisament gens econòmic (entre 22 i 24€) per la complexitat de la seva acurada edició. La versió catalana de la novel·la es va esgotar a la majoria de llibreries.

Sánchez Piñol es va imposar al que semblava al llarg de tot el dia d'ahir que havia de ser el guanyador del rànquing dels més venuts, Albert Espinosa, amb Brúixoles que busquen somriures perduts (Rosa dels Vents), que en el recompte global de vendes, ha estat el segon llibre més venut en català.

Espinosa, el segon global

En canvi, segons la llista proporcionada pel Gremi de Llibreters de Catalunya, el nou llibre del creador de la sèrie Polseres vermelles sí que encapçala una llista de llibres considerats “mediàtics”, en el qual també se situa en segon lloc la novel·la de Pilar Rahola, El carrer de l'Embut (La Magrana). Una decisió que pot resultar polèmica, segons va reconèixer ahir a aquest diari el president del Gremi, Antoni Daura, i que obeeix a motius “purament funcionals, i gens acadèmics ni intel·lectuals”.

De fet, el criteri de si un llibre s'ha considerat o no mediàtic ha estat absolutament relatiu. Per què la novel·la de Rahola és mediàtica i el llibre S'ha acabat el bròquil (Edicions B), de Jaume Barberà, presentador del programa Singulars (que és el llibre més venut en no ficció en català), no ho és?

En la llista de més venuts de ficció en català, L'estiu que comença, de Sílvia Soler, l'últim premi Ramon Llull, s'ha situat en segon lloc. Un altre premi, en aquest cas, el Sant Jordi, Plans de futur (Proa), de Màrius Serra, ha estat el tercer més venut, mentre que La marinada sempre arriba (Columna), de Lluís Foix, i La reina descalça (Grijalbo), d'Ildefonso Falcones, ocupen el quart i cinquè lloc, respectivament.

Jaume Barberà s'ha fet amb el primer lloc en la categoria de no ficció en català, mentre que Lluís Llach amb Estimat Miquel (Empúries), ha quedat en segon lloc. El periodista Jofre Llombart, amb Desmuntant la caverna (Angle), és el tercer més venut en aquesta categoria, seguit per No sé on és el límit, però sé on no és (Columna), de Josef Ajram, i Una vida articulada (La Campana), de Josep M. Espinàs. Un altre llibre de no ficció en català, No t'aturis mai (Columna), d'Isidre Esteve, apareix com el tercer més venut en la llista de volums mediàtics.

Més venuts en castellà

En ficció en castellà, a més del triomf de Victus, la novel·la d'Ildefonso Falcones és el segon llibre més venut, seguit de El maestro del Prado (Planeta), de Javier Serra, i El cátaro imperfecto (Edicions B), de Víctor Amela. Un clàssic de l'autoajuda (del 1989) com és El caballero de la armadura oxidada (Obelisco), de Robert Fisher, és el cinquè més venut d'aquesta categoria, quan ja porta més d'un milió d'exemplars a tot el món.

Tot un best-seller dels llibres de benestar i salut arreu del món, La enzima prodigiosa (Aguilar), del metge japonès Hiromi Shinya, és el llibre més venut de la llista de no ficció en castellà, on també triomfa Nadie es más que nadie (Espasa), de l'expresident de Cantàbria, Miguel Ángel Revilla. En la mateixa llista s'ha situat la versió castellana del llibre de l'esportista Josef Ajram, en la quarta posició.

A l'espera de les xifres oficials d'avui, el Gremi de Llibreters va fer ahir una valoració molt positiva de la jornada. En els últims dies no havien deixat de repetir que si la facturació de 18 milions d'euros de l'any passat es manté o fins i tot baixa una mica, ja es donarien per satisfets. Segons deia ahir a la tarda, Antoni Daura, “tenim molt bones sensacions en aquest sentit, tenint en compte el context de la recessió”. La bona marxa del Sant Jordi és crucial pel sector del llibre ja que la facturació d'aquest dia suposa entre un 5 i un 8% de la facturació anual del sector. La bona climatologia, un factor clau per a la venda de llibres durant Sant Jordi, ha ajudat sens dubte a l'èxit de la diada, que es va repetir a les quatre capitals de província catalanes i moltes altres poblacions de Catalunya.

Més independència

Daura també ha remarcat l'augment de les vendes de llibres sobre la independència i l'estat propi. A més de la bona venda dels nombrosos assajos que han sortit sobre aquest tema recentment, l'èxit arrasador de Victus també es pot inscriure dins d'aquest interès dels lectors per aquests temes.

El Gremi també es congratula de l'augment de vendes de llibres en català, que augmenta cada any. Una altra tendència que es confirma és la pujada de vendes de llibres destinats al públic infantil i juvenil. Enguany, com és habitual, s'han venut molt bé els llibres per a nens i nenes que tracten temes típics de la festa de Sant Jordi com la rosa, el drac i la princesa. En aquesta categoria, els llistats de llibres més venuts combinen novetats amb llibres de fons i clàssics, en un ventall que en certa manera reflecteix la realitat general de les vendes del dia. I és que només del 5 al 10% de les vendes del dia corresponen als llibres que apareixen en els rànquings dels llibres més venuts.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.