cultura

El Punt Avui capgira la tendència i entra en guanys

La junta general d'accionistes d'Hermes Comunicacions aprova els comptes de l'any 2012, que registren guanys després de quatre exercicis amb pèrdues

El canvi de tendència es va produir l'any que Hermes Comunicacions va tenir un relleu en la propietat del diari

La junta general d'accionistes d'Hermes Comunicacions (l'empresa editora d'El Punt Avui, Presència i Catalonia Today) va aprovar dijous passat, en una reunió extraordinària a la qual van assistir més d'una cinquantena d'accionistes, els comptes de l'any passat, que es van tancar amb uns guanys de 171.893 euros. La dada és especialment rellevant sobretot si es té en compte que es produeix en plena crisi del sector i perquè suposa un canvi de tendència significativa en els resultats del grup, que els darrers quatre anys havia registrat unes pèrdues importants.

El canvi de tendència es va produir justament l'any que Hermes Comunicacions va tenir un relleu en la propietat del diari i que la família Vidal va passar a ser l'accionista majoritària, amb un 74,02% de les accions. Joaquim Vidal i Perpinyà és també propietari de l'empresa Cosal (Comercial de Serveis Alimentaris SA), de Valvi Supermercats i de Televisió de Girona. Després d'aquest relleu, que es va formalitzar el mes de febrer del 2012, el nou accionariat d'Hermes Comunicacions, a banda de la família Vidal, el formen un total de 114 accionistes fundadors (que tenen el 3,73% de les accions), 370 accionistes que s'hi van incorporar en l'ampliació de capital feta l'any 2010 (que tenen en total un 8,69% de les accions) i 189 treballadors, que tenen el 13%.

El conseller delegat del grup, Joan Vall i Clara, no va deixar de dir durant la seva intervenció que, tot i els resultats positius, el 2012 ha estat “un any especialment dur” que ha comportat sacrificis tant per a l'empresa com per als treballadors. “Estem vivint anys molt complicats per al sector”, va assegurar, i va advertir que, si bé la caiguda dels ingressos provinents de la publicitat s'ha d'atribuir a la crisi econòmica general, el descens de la difusió que registren actualment totes les capçaleres en paper (les vendes d'exemplars) són un fet estructural del sector.

Els resultats d'Hermes Comunicacions es produeixen en el cinquè any de crisi, que ha estat justament el pitjor en el món de la premsa escrita. El Punt Avui va registrar l'any passat una pèrdua d'ingressos de 6 milions en relació amb l'any anterior (dels 26.407.048 euros del 2011 als 20.399.074 del 2012) i va rebaixar en més de 7 milions (7.536.572 euros) les seves despeses, que es van tancar amb 20.401.199 euros.

En la mateixa junta general, el director financer, Esteve Colomer, va analitzar la situació econòmica de l'empresa, i Joan Vall va repassar no només les accions econòmiques dutes a terme el 2012 (va parlar dels “sacrificis” fets per la plantilla, de la morositat institucional i dels canvis en alguns productes), sinó també de les accions en el terreny editorial del diari, i va avançar algunes de les que s'estudien dur a terme en els propers mesos.

Tant Joaquim Vidal com Joan Vall van mostrar-se convençuts que el canvi de tendència registrat es podrà mantenir en els propers anys i van subratllar algunes de les dades que ja s'estan confirmant els primers mesos d'aquest 2013, segons les quals El Punt Avui registra una tendència de les vendes al quiosc en positiu, mentre que la resta de capçaleres tenen pèrdues importants. Una tendència que es reflecteix també en el compte d'explotació.

“No és veritat que el paper s'acabi demà passat”

“No és veritat que el paper –la premsa escrita– s'acabi demà passat. O, en tot cas, no és cert que s'acabi per a tothom.” Així de contundent es va expressar Joan Vall en la seva intervenció, aclarint que el que sí que és cert és que hi ha “un excés d'operadors (editors, impressors, distribuïdors...) en funció de com està evolucionant el sector relacionat amb la premsa en paper”. Vall va remarcar que l'estratègia empresarial d'Hermes Comunicacions se sustenta en la convicció que els diaris en paper continuaran existint durant molts anys i que, en tot cas, el sector s'haurà de reordenar. El conseller delegat va ser igualment contundent en relació amb “la mentida en el món digital”, considerant que a hores d'ara “el negoci digital està molt lluny de ser una alternativa al del paper”, afirmació que va argumentar citant diferents dades d'aquest mateix 2013 sobre els volums de negoci en digital. “Hi haurà temps, molts anys encara, per enllaçar el negoci del paper amb el digital”, va concloure.

Bona acollida de les promocions

Tot i que la junta va centrar-se en el resultat de l'exercici 2012, els directius van esmentar algunes accions empreses el primer trimestre d'enguany. Entre aquestes, es van citar els bons resultats i la bona acollida de les promocions que, amb preu afegit al de la venda del diari, el rotatiu ha fet aquests primers mesos d'any. És el cas de la promoció de la pel·lícula Fènix 11-23, sobre Èric Bertran, o d'altres, com ara el documental sobre Kilian Jornet. Recentment, el diari ha fet també promocions amb llibres de cuina –un sobre les postres de Jordi Roca i un altre sobre la cuina de la mare dels tres germans Roca, d'El Celler de Can Roca– i justament aquests dies promociona, en l'edició de Girona, un DVD i un àlbum de cromos sobre el Girona FC, que jugarà la promoció d'ascens a primera divisió.

“Estem satisfets, i ens en sortirem plegats”

“Quan ara fa poc més d'un any la família Vidal ens vam fer responsables de la gestió de l'empresa, sabíem que el repte de canviar la tendència era difícil, molt difícil”, va reconèixer Joaquim Vidal, l'accionista majoritari, en la seva intervenció en la junta general d'accionistes. Vidal va mostrar la seva satisfacció per la situació actual i, sense amagar que la situació del sector és molt complicada, es va mostrar confiat que, “si les coses no es torcen, els resultats del 2013 també seran positius”. El també president del consell d'administració va advertir de la necessitat que l'empresa entri encara en més guanys “per tornar crèdits pendents i per fer front a les inversions necessàries que caldran per afrontar els reptes periodístics i tecnològics dels propers anys”. Vidal va agrair també els esforços fets per totes les parts en les negociacions laborals i va mostrar-se convençut –“Jo sóc dels que veuen el got mig ple”, va dir– que el grup, referint-se a totes les capçaleres, se'n sortirà “si actuem plegats”.

L'aposta ideològica i un segon concert

En diferents moments de la junta d'accionistes, es va fer referència a l'aposta clara
que el rotatiu ha fet en favor del dret a decidir de Catalunya com un dels elements clau que, sorgit de l'àmbit redaccional, ha generat entre els lectors un important sentiment de cohesió i pertinença. El 24 de juny de l'any passat, El Punt Avui va crear una nova secció –Catalunya vol viure en llibertat– per explicitar clarament la postura del diari en relació a la situació política actual. I el 29 de juliol d'ara fa un any, va organitzar un concert a la Devesa de Girona que sota aquest mateix lema va aplegar més de quinze mil persones. Al llarg de la junta d'accionistes, l'empresa va avançar la voluntat de reeditar el concert aquest mateix estiu, amb un caire que combini la vessant festiva i la reivindicativa.

Nous productes i noves estratègies

L'any 2012 va ser el de la consolidació d'alguns productes del grup, com és el cas del setmanari Presència (que va canviar de format i va ampliar notablement els seus continguts) o el del suplement Cultura, que va incorporar també nous apartats i noves seccions territorials.

El desembre passat, el grup va incorporar, igualment, gràcies a un acord amb la Fundació del FC Barcelona, el mensual Barçakids, la revista infantil adreçada a nens de 3 a 12 anys que es distribueix cada final de mes. El conseller delegat va recordar també que el 2012 s'havia canviat de planta la impressió de l'edició nacional, que ara s'imprimeix a Crea, la rotativa del grup Godó, empresa amb què també s'ha arribat a un acord de comercialització conjunta de publicitat a través de la societat Publipress Media.

L'edició per a mòbils i tauletes, a punt

Tot i la convicció expressada tant pel president com pel conseller delegat en el sentit que l'estratègia del grup es basa en la continuïtat de la premsa escrita, els directius d'Hermes no van oblidar en cap moment la necessitat de continuar avançant també en el camp digital. En aquest sentit, van avançar que ja hi ha disponibles les aplicacions d'El Punt Avui i dels altres productes vinculats al grup (com és el cas de l'esportiu El 9), tant per a mòbils com per a tauletes. Mentre es treballa en una campanya de promoció de cara als propers mesos, es va avançar igualment la voluntat d'avançar en la cultura de pagament en l'edició digital del diari i la imminent posada en marxa d'un mur de pagament a partir de deu visites mensuals.