cultura

Visa, un festival necessari

El certamen de fotoperiodisme Visa pour l'Image de Perpinyà celebra les noces d'argent amb 23 exposicions

Malgrat els canvis tecnològics i empresarials i la crisi galopant, el festival Visa pour l'Image de fotoperiodisme de Perpinyà arriba dissabte a la 25a edició amb salut i ganes de continuar endavant. El certamen obrirà les seves portes al públic fins al 15 de setembre, amb 23 exposicions i nombrosos actes paral·lels, per tal de convertir la ciutat rossellonesa en la capital mundial del fotoperiodisme.

En un món convuls, el Visa es presenta, segons els seus organitzadors, com una activitat “necessària”. “No haurem arribat a tothom però hem remogut consciències, les històries i la necessitat d'explicar-les estan allà i això és primordial”, assegura el director del festival, Jean-François Leroy. Enguany s'espera que unes 200.000 persones visitin el festival.

Canvi de condicions

Leroy recorda que quan Visa va néixer, fa un quart de segle, “les revistes tenien una gran producció, les agències tenien una salut esplèndida, els fotògrafs més talentosos treballaven amb alegria i bon humor, i les condicions econòmiques eren molt bones”. En canvi, actualment, explica Leroy, “moltes revistes continuen produint cada cop menys i intenten gastar menys també, moltes agències han desaparegut o, encara pitjor, ja només són l'ombra d'allò que eren”. A més, pocs fotògrafs poden viure totalment del seu treball, sentencia.

L'exalcalde de Perpinyà i president de Perpinyà-Mediterrània, Jean-Paul Alduy, ha qualificat el Visa com una “necessitat” per a la democràcia, ja que dóna veu a les víctimes de conflictes i problemes d'arreu del món a través dels treballs dels fotoperiodistes.

Conflictes bèl·lics

Com ja és habitual, doncs, una bona part de les exposicions del Visa estan dedicades als conflictes bèl·lics de rabiosa actualitat, com és el cas de Síria. Sebastiano Tomada i Jerôme Sessini plasmen la dura vida quotidiana a la ciutat assetjada d'Alep, mentre que Goran Tomasevic és testimoni del que passa a la primera línia del front. Altres conflictes actuals també estan representats en les fotos d'Angelos Tzortzinis (amb els enfrontaments a Turquia del maig), Majid Saedi (Afganistan) i Phil Moore (República Democràtica del Congo).

Altres fotògrafs exposen realitats socials molt dures com l'esclavisme infantil a Haití (Vlad Sokhin) o la situació de les dones paixtus al Pakistan (Sarah Caron).

Mirada retrospectiva

Al festival es podran veure també retrospectives de fotògrafs gairebé clàssics com Don McCullin, que ha fotografiat tot tipus de conflictes al llarg de la seva carrera, des del Vietnam fins a Irlanda del Nord. En una exposició històrica es recuperarà el treball inèdit fins ara que el fotògraf de 96 anys John G. Morris va fer durant el desembarc de Normandia dels aliats.

No faltaran en aquest Visa de les noces d'or les tradicionals Vetllades de projecció al Campo Santo de Perpinyà i a la plaça de la República, la trobada de professionals (amb més de 3.000 inscrits d'arreu del món) i el lliurament dels diversos premis del festival. A més, aquest any es donarà per primer cop el Premi d'Or d'Honor del certamen per reconèixer la tasca d'un fotògraf consagrat que encara estigui en actiu.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.