cultura

Crítica

dansa

Dansa barroca

Un retaule. Això és el que va oferir el Ballet Nacional de Polònia en la seva primera visita al Gran Teatre del Liceu. Un retaule de quatre escenes i la música de Bach de frontissa. Per començar, The Kisses, una peça enriolada al tempo trepidant del Concert per a clavecí núm. 1 en Re menor ideada per Emil Wesolowski. Rere l'enlluernadora agilitat s'amaga una coreografia extremament complexa en què les parelles es fan i es desfan sota la batuta d'un ballarí, Maksim Woitiul, mestre de cerimònies de la festa.

Canvi de registre a Concerto Barocco. Aquí ens trobem fent una capbussada en la història de la dansa amb una coreografia neoclàssica de Balanchine (del 1941) que, amb la perspectiva dels anys, es desinfla. Sí, molt abstracte tot plegat, molta harmonia del moviment, però li falta ànima, una ànima, en canvi, que emergeix amb força a The Green. Aquí set intèrprets masculins ballen la desesperació de l'home davant del déu absent. Punyent, la peça desborda energia i traça imatges de gran bellesa, com ara quan els ballarins s'alternen en un salt com d'ocell. És una coreografia d'Ed Wubbe amb el Herr, unser herrscher, de la Passió segons Sant Joan, cantat en directe pel cor del Gran Teatre del Liceu des del fossar. El quadre més impactant de la nit va arribar amb In light and shadow, del director artístic de la companyia Krzyszof Pastor. Amb un preludi de les Variacions Goldberg ballat a la perfecció per Iuka Ebihara i Vladimir Iaroxenko, les escenes se succeeixen creant els clarobscurs d'un quadre barroc esquitxat aquí i allà per tons d'aram, platejats i, de sobte, un vermell. Els moviments són de base neoclàssica, així com l'esperit. Aquest cop, però, són més enrevessats, amb composicions de grups, duos i solos que es van combinant. Juga un paper destacat el vestuari (signat per Tatyana van Walsum), amb faldilles bufades que integren el moviment amb el seu caient volàtil. El conjunt de la companyia mostra una gran qualitat. Chopin, Marie Curie, Milosz, Mrozek... potser haurem d'afegir la dansa quan pensem en la potència cultural d'aquest país tan proper i tan llunyà que és Polònia.

Ballet Nacional de Polònia
Director: Krzyszof Pastor
Gran Teatre del Liceu, 24 d'octubre
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia