cultura

MALAS TWINS

HUMORISTES SIRIANS QUE HAN OBERT EL CICLE ‘BORN HUMOR'

“Si Molière visques a Síria avui, faria el nostre humor”

Europa també va trigar molt a tenir democràcia, des de la Revolució Francesa
L'humor és imprescindible per viure?
Mohammad Matas (M.M.): El nostre públic necessita riure, la comèdia per poder suportar la sang i la guerra que és un entorn molt difícil per viure-hi.
Ahmad Matas (A.M.): No és nou. Molière mateix ja ho practicava fa una pila d'anys.
També durant la Guerra Civil, a la cartellera de Barcelona hi havia moltes comèdies. Avui, se'ns fa estrany que no es prodiguessin les obres militants, de missatge, de coratge...
M.M.: És un excel·lent exemple. Sense el riure no es pot sobreviure.
Hi diferents modalitats de comèdia: riure's de l'altre i riure's d'un mateix. En una guerra, això implica riure's del teu bàndol o del contrari. Què practiqueu?
A.M.: La veritat és que tenim excel·lent material que ens aporta Baixar al-Assad.
Feu crítica de la vostra situació?
M.M.: Riure's d'un mateix té molt de monologuista i no fem aquest tipus de comèdia. Nosaltres acostumem a fer una comèdia amb història, de principi a fi. Sí que és veritat que algun cop hem jugat amb l'equívoc que som germans bessons i ens fem passar l'un per l'altre.
Un espectador es relaxa rient amb aquest humor paròdic, però, com a actor, exigeix una reflexió, és més dolorós. Com ho afronteu?
M.M.: Ens agradaria no haver de fer aquest tipus de comèdies.
A.M.: Fem el mateix que Molière fent denúncia del que no li agradava de la seva societat convertint-ho en una divertida comèdia. Des de l'inici del conflicte vam triar comprometre'ns-hi.
El teatre és la vostra arma contra els bombardejos d'Al-Assad?
A.M i M.M: Exactament.
Com ha evolucionat la vostra crítica, arran de la revolta àrab?
M.M:. Abans de la revolució, treballàvem sobre aspectes més generals de la societat. És a partir de la revolució que decidim ser més directes i tractar sobre la situació de Síria.
A.M.: Igual que Molière insistia en la seva aristocràcia, nosaltres som crítics amb el règim. Si Molière visqués a Síria avui, faria el mateix que nosaltres.
I Europa quin rol desenvolupa en la vostra comèdia?
M.M.: D'entrada, no en podem parlar, perquè no coneixem gaire la seva situació social.
A.M.: Arran d'aquestes conferències, hem visitat llocs com ara França, Amèrica, Suïssa, Alemanya i Bèlgica i podem començar a comparar quins són els drets humans a Occident i quins a Síria. Un exemple, quan anàvem de Suïssa a Alemanya, ens van detenir perquè anàvem sense passaport [el govern Sirià els el reté i fins dimarts no van poder disposar d'un passaport francès que els estalviarà més ensurts]. Vam ser dues hores a la presó. Podem dir que l'agent suís feia molt més bon aspecte que el sirià i que ens van tractar amb molt de respecte mentre vam estar detinguts. La policia governamental de Síria, en un minut, ja ens haurien rebentat el nas!
Heu fet funcions dins de la vostra habitació?
A.M.: El 1997, vam decidir ser actors, però vam haver de deixar d'actuar als teatres el 2009. Ara, a més, divulguem els nostres espectacles a través d'internet.
Per què vau deixar d'actuar?
M.M.: A Síria, si no tens bons contactes amb el govern sirià, no tens probabilitat d'actuar. Si el govern d'Al-Assad aprova el teu text, llavors no tens cap problema per actuar als teatres amb normalitat
Europa dubta sobre com actuar. Què demaneu?
M.M.: Veiem que és diferent l'actitud dels ciutadans de la dels governants. No confiem en els governs europeus. Aspirem que la ciutadania es manifesti i pressioni els governs perquè actuïn.
Però per fer què? Com haurien d'intervenir els països europeus?
A.M.: Cal que els governs pressionin Rússia i l'Iran i que deixin d'ajudar Al-Assad. Així s'acabarien els bombardejos, l'assassinat dels sirians.
La primavera àrab ha triomfat?
A.M.: Després de la Revolució Francesa va passar molt de temps fins que Europa no va tenir democràcia. Confiem que, al final, els països àrabs també tindrem democràcia.
Uns bessons actors. Qui va decidir sobre l'altre?
M.M.: Estàvem tots dos veient un espectacle separats. Quan vam sortir, l'un va dir a l'altre que havia decidit fer-se actor. Vam coincidir, fins i tot, amb l'escena que ens havia fet prendre aquesta decisió!

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia