cultura

Espectacles ben servits

El repte del sopar cabaret és que els canvis de plats no perjudiquin les actuacions

Una nova marea d'espectacles amb sopar s'han fet un lloc en la cartellera de Barcelona. Avui hi ha, com a mínim, quatre propostes que busquen la connexió del cabaret amb la gastronomia. Ara fa més de tres anys que va reobrir El Molino, que, en disposar de cuina pròpia, des de la nova reobertura ja deixaven ben clar el seu interès de vincular el sopar amb l'espectacle i també amb les copes. Al setembre, va ser la producció de The hole, que, després de dos anys d'èxits a Madrid) van aventurar-se a transformar la platea del Coliseum. La fórmula els ha funcionat i plantegen una pròrroga fins al 10 de febrer, per ara. El 13 de novembre obria, després d'anys d'incertesa, el Teatre Principal. Ha obert amb un públic molt diferent del que va atraure els seus inicis amb el teatre líric, al segle XVI. Ara no amaguen el seu interès a captar el turisme amb notable poder adquisitiu. Per últim, la nova etapa al Cabaret Astoria. És una proposta que busca la proximitat, juga amb la dramatúrgia i aprofita l'impressionant trapezi del centre de la pista per penjar-hi teles o bé un aro. A tot arreu, se serveix l'espectacle amb possibilitat de sopar. Neix, doncs, amb la voluntat d'oferir un oci ben servit que arraconi els maldecaps diaris amb una amanida variada de varietats.

El Principal és el projecte més ambiciós. Pretenen que l'espectacle es pugui seguir mentre es menja tranquil·lament. El director de Lío en Ibiza, que s'ha traslladat per uns dies al Principal, fins que el director artístic Toni Albà pugui presentar un cartell amb artistes contractats que sigui compatible amb el ritme del sopar, és Joan Gràcia. Sobta perquè a la perfecció de la coreografia d'uns artistes musculats i amb les corbes que marca els cànons de la bellesa no hi ha, pràcticament, un gest de complicitat amb el públic. L'excepció potser són les cançons cantades a cau d'orella (un Bésame mucho estremeix, efectivament). La resta de l'espectacle, amb notables ballarins i comptats cantants que són capaços de seguir la peça a capella si salta el so (com va succeir accidentalment el dia de l'estrena), evoca una distància. Probablement, el públic espontani (sense el rigor de l'etiqueta de l'estrena) permetrà una festa als passadissos i asseguts, entre plat i plat.

El productor de The hole, a Barcelona, Iñaki Fernández, admet que la cuina no és un element clau, com a Madrid, on disposen de cuiner de referència als fogons. A Barcelona es vol explotar l'experiència de prendre's còmodament una copa i una tapa de formatge o de pernil i fer-se fotos amb els artistes, per exemple. Evidentment, sí que serà més curosa la revetlla de Cap d'Any, que ja preparen. També avança que d'aquí a poques setmanes entrarà un nou mestre de cerimònies que serà “molt celebrat” a Barcelona, substituint la Terremoto d'Alcorcón.

A El Molino, fa prop de quatre anys van plantejar en la seva reobertura la importància de disposar de cuina i poder compatiblitzar l'espectacle amb el sopar. Ara, mentre esperen aixecar el concurs de creditors, ofereixen la possibilitat del sopar, sempre que s'avisi amb antelació i sigui per a grups. De totes maneres, recomanen sopar (o dinar) abans de l'espectacle per poder fruir-ne al 100% sense distreure's amb el fet que el plat es refredi. Ara, El Molino manté els espectacles, de dijous a dissabte, i mira de llogar la sala els altres dies de la setmana. Merche Mar i la voluntat de presentar un programa renovador de cabaret fa la resta. Confien que les esperades obres de reforma al Paral·lel, que duraran uns 14 mesos, donin pas a una nova renaixença amb l'accés al turisme.

També a l'Astoria

Finalment, l'Astoria. És la versió més teatral del muntatge de cabaret. Disposen de la sala (hi ha possibilitat de menjar unes tapes molt elaborades) en funció de les reserves. Tenen un bon repartiment d'actors amb bona capacitat vocal i també de ball. No tenen la musculatura dels del Principal però saben jugar prou bé les distàncies curtes. Circus Cabaret ressegueix l'evolució d'aquest tipus d'espectacle dels anys 40 fins a l'actualitat amb una coreografia de Tina Turner (en què passa per París, Berlín i Nova York) que inclou un ninja que serà vital pel final feliç de la trama. És, en realitat, el tècnic del canó de llums que s'ha integrat a l'obra! Anna Carner integra també accions al trapezi del centre de la sala i explota cada racó per convertir l'Astoria en un club burlesque amb un punt atemporal i màgic.

Radiografia

Sala Astoria

Construcció amb un fil dramatúrgic senzill i un punt màgic, en què intervenen deu actors amb dos pianistes.

Sopar de tapes d'autor amb beguda i entrada: uns 40 euros per cap, aprox.

Aforament: 120 p.

Club Coliseum

Proposta artística en què intervenen 18 artistes i una desena de tècnics.

Entrada amb una consumició de beguda i tapes que costa uns 50 euros, aprox.

Aforament: 900 persones.

El Molino

A Life is a cabaret

intervenen 9 artistes.

Entrada amb sopar (s'ha de fer reserva per grup amb antelació) i entrada a l'espectacle costa uns 65 euros per cap, aprox.

Aforament: 200 persones assegudes (s'habiliten també els dos amfiteatres).

Teatre Principal

Una dotzena d'intèrprets entre cantants i ballarins.

L'entrada amb menú val uns 90 euros per cap, aprox. Entrada sense sopar: 20 €.

Aforament: 250-300 persones., depenent de l'espectacle

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia