columna. digital
marià marín, gremi llibreters
La Grossa ens toca cada dia
Ara fa un any que va néixer aquesta secció, patrocinada per Liberdrac, el portal digital de les llibreries catalanes. Naixia amb la idea d'aportar-vos no pas publicitat sinó continguts, de patrocinar la visibilitat de creadors, lectors i llibreries des d'una perspectiva actual i digital.
Repasso el suc que s'hi troba: intel·lectuals enormes com Ramón Andrés, creadors com Màrius Serra i Núria Martínez Vernis, entitats que fan feina a desdir, com l'Associació Lectura Fàcil, que adapta els llibres als que en tenen necessitat física, mental o cultural, i l'Escola de Llibreria, que forma emprenedors i llibreters. També stars com Jeff Bezos i Amazon; i els portals de lectors, com Què Llegeixes? i Llibres per Llegir. I, sobretot, les llibreries, grans o petites, de capital o de racó, les que guanyen premis i les que han obert –més que no pas n'han tancat– al mig de la crisi. Totes amb una persona al darrere que sap què té entre mans i qui són els seus clients.
I quina sorpresa cloure l'any amb el sorteig de la Grossa i repartir Can Lletres el tercer premi! Una moguda, això de vendre rifa, que la Confederació del Comerç de Catalunya va entomar amb eficàcia i a la qual el Gremi de Llibreters s'hi va afegir. Ens ha sorprès la demanda, cosa que fa pensar, per bé que allò que us vull traslladar ho manllevo d'un llibreter que, d'un cop de telèfon, em diu: “A la premsa, ràdios i teles que vinguin al Gremi, ja els podem dir que a les llibreries, a part de repartir la sort, hi trobaran la sort de poder llegir cada dia.”
Vaig prendre-m'ho com una consigna, com qui cala foc per cremar el rostollar sencer i, amb els boïcs, adobar futurs lectors. És ben veritat: quina sort, poder llegir cada dia. És la sort d'un primer premi, amb avantatges afegits, com que no cal sorteig perquè toca a tothom, o que no caduca i així val per a tots els sortejos de la vida, o que juga a escala planetària i tant em regala Vinyoli com Auster. Premi segur, vaja, perquè arreu hi ha una llibreria on descobrir el pensament inaudit, la formació necessària, l'art de les paraules que vol l'esperit, la praxi professional que ens cal o l'entreteniment que escampa boires.
Desig d'any nou: 7,2 milions de catalans van a la seva llibreria, demanen parer, trien i llegeixen un llibre. L'addicció, llavors, estarà assegurada.