cultura

Neus Ballús

cineasta

“No sé res, sóc molt nova a l'ofici”

Ahir vaig pensar en Joaquim Jordà, i tota la línia que va obrir: Guerín, Mercedes Álvarez, Isaki Lacuesta... És un reconeixement als que experimentem amb el documental
La nostra vida últimament té a veure amb el gènere fantàstic amb ‘happy end'. Però l'ambient de la nit de la gala és molt irreal, té molt poc a veure amb el que vivim cada dia

Fa un any l'entrevistàvem en aquestes mateixes pàgines amb motiu de la presentació a la Berlinale de La plaga, la seva primera pel·lícula. Ahir hi vam tornar a parlar al Palau de la Generalitat, en la recepció del conseller de Cultura als guanyadors dels premis Gaudí. Amb La plaga se n'ha emportat quatre (millor pel·lícula, direcció, guió i muntatge), i en aquests darrers dotze mesos ha rebut molts altres guardons i reconeixements: nominada al Goya i al premi Europeu de Cinema als nous talents, finalista del premi de la Unió Europea Lux...

Com se sent, un any després de començar aquesta muntanya russa de premis?
Ha estat un any increïble. La idea d'estrenar a Berlín ja era impensable. Hem viatjat per tot el món, hem rebut alguns premis, hem pogut estrenar amb molt poquetes còpies aquí, però finalment ha arribat el reconeixement bastant espectacular de la gent de l'Acadèmia, perquè és una pel·lícula molt petita, molt humil, que no fa gala de grans mitjans tècnics... Estic molt sorpresa per l'aposta de l'Acadèmia per aquest tipus de cinema.
Té un valor especial, un premi dels companys de feina?
Sí, comences a veure la gent que hi ha allà, que fa molts anys que s'hi dedica, i et sents com la nouvinguda, però també et sents molt ben acollida. No sempre et trobes aquest suport a la gent que acaba d'arribar.
I més encara en un moment tan difícil com aquest al cinema...
Jo crec que s'ha reflectit en La plaga, no per la pel·lícula en si, sinó perquè és un tipus de producció que utilitza els recursos de la manera més humana possible, sense malbaratar mitjans tècnics, treballant molt de temps i a fons sobre un tema que, a més, ens afecta a tots.
Fer pujar tots els protagonistes en el moment de rebre el Gaudí a la millor pel·lícula, va ser una reacció espontània?
Quan ens va tocar el de millor direcció no m'ho podia ni creure, em sento una principiant que no sé res, sóc molt nova al meu ofici. Vaig pensar que si em donaven el de millor pel·lícula, no tornaria a sortir sola, no diria res més i el compartiria amb ells. I vaig sortir disparada a buscar-los, no sabia ni on eren!
Com se senten ells, amb aquest tragí que ja els dura un any, quan van venir a Berlín?
Sí, van venir a Berlín, però això ha estat més espectacular per a ells, perquè és a casa, la gent els reconeix, comencen a valorar les seves feines, les coses que fan, la gent s'interessa pel camp, els demanen com van les mongetes... Coses que no els preguntaven mai i que ara de sobte són importants. Això em fa molt contenta. Estan com en un somni.
Gallecs [la zona del Vallès on van rodar] està igual?
Gallecs està igual, però ells a poc a poc van fent camí: treballen la terra i intenten fer-se un lloc en l'agricultura ecològica, que és molt difícil.
Va parlar del western com a referent d'aquesta pel·lícula. Vist el que està passant, potser La plaga remet més a una comèdia dramàtica amb final feliç...
Si hem de definir la nostra vida en aquests últims moments, realment sí que podríem dir que té a veure amb el gènere fantàstic amb happy end. Però l'ambient de la nit de la gala és molt irreal, té molt poc a veure amb el que vivim cada dia. Que la gent no es pensi que aquest és el nostre entorn, nosaltres treballem moltíssim en condicions molt precàries, hi ha molt d'atur, i per fer bé la feina has d'abocar-hi tota la teva vida. Allò d'ahir és una excepció.
Quin projecte té entre mans, després de La plaga?
No està gaire avançat, pensava que aquest any hauríem tingut temps de treballar-hi, però n'hem tingut poc. Tenim una idea molt general de fer un projecte sobre el turisme europeu a Àfrica. En concret, hem estat bastant per una zona del Senegal on hi ha força turistes. Tenim la idea de fer un projecte allà, molt en la línia de La plaga, d'intentar trobar històries allà, amb personatges reals, però potser intentar anar una mica més enllà amb les trames dramàtiques.
Qui li va venir al cap ahir? Qui considera un referent per a la seva carrera?
Ahir pensava molt en la gent que ha estat treballant en el màster en documental de creació de la Pompeu Fabra, especialment el Joaquim Jordà, i tota la línia que va obrir: José Luis Guerín, Mercedes Álvarez, Isaki Lacuesta... Sentim per primera vegada que pel·lícules que surten del màster i de tota aquesta escola, tota aquesta família que experimentem amb el documental i l'intentem portar més enllà del reportatge, els ha arribat un reconeixement de l'Acadèmia com a millor pel·lícula; han sortit una mica de les caselles del documental. Me n'alegro molt per tots ells, també.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
La plaga

«La plaga»

Gènere: Drama
Direcció: Neus Ballús.
Intèrprets: Rosemarie Abella, Raül Molist, Iurie Timbur, Maria Ros, Maribel Martí.
Valoració crítica: [ep] [ep] [ep] [eb]

Publicat a

[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia