cultura

L'Arto vol ballar

Arto Lindsay, venerat guru de l'escena experimental de Nova York, presenta ‘Enyclopedia of Arto' en el Festival de Jazz de Barcelona

Que un músic, com és el seu cas, pugui actuar amb tota la naturalitat del món al Sónar, al Primavera Sound i, avui, a Luz de Gas (21.00 h), al Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona revela l'admiració que se li professa des d'àmbits ben diversos. Nascut a Virginia (EUA) l'any 1953, va passar part de la infantesa i l'adolescència al Brasil tropicalista dels anys seixanta (el seu pare hi va anar a fer de missioner); va convertir-se en un dels agitadors del Nova York més subversiu dels anys setanta i vuitanta amb bandes com DNA, Lounge Lizards –amb l'actor John Lurie– i Golden Palominos; va perpetrar agosarades barreges amb la samba i la bossa nova com a ingredients; va produir artistes com Caetano Veloso i Laurie Anderson, i va ser reconegut, finalment, com a padrí de grups com Sonic Youth i My Bloody Valentine.

Arto Lindsay va arribar dijous a la nit a Barcelona després d'un llarg vol des del Japó, país on és habitual veure'l actuar. “Visc al Brasil i no acostumo a moure'm gaire pels Estats Units; no tinc una gran audiència i mai no m'he esforçat gaire per tenir-la”, admet. La seva, tanmateix, és una figura per sempre vinculada a Nova York, on va formar part –amb cineastes, actors, artistes i altres músics underground– del bullent moviment no wave. “Era una ciutat pobra i dura, no com ara, que és per a turistes i milionaris i la creativitat cal anar a buscar-la a Brooklyn o Queens”, assegura. “En els nostres concerts hi venien altres músics, artistes conceptuals, poetes... Tots ens relacionàvem i les jams, en una de les quals vaig conèixer a John Lurie, mai no tenien fi. Eren uns temps en què estaven obsessionats a crear música que fos nova de debò”.

Tot i la seva aura de setciències, Lindsay reivindica la seva faceta funk, com es constata en les versions d'Al Green i Prince que s'inclouen a Encyclopedia of Arto, integrat per un primer CD recopilatori i un segon enregistrat en directe. “Jazz, músiques del món, soul... Em vaig formant volent saber de tot i comprant, o robant, piles de discos acompanyat del trompetista Mark Cunningham, un bon amic meu que va venir a viure a Barcelona. Sempre dic que, a mi, més que moure el cap amunt i avall, m'agrada ballar.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia