cultura

Relleu a la finestreta

La Generalitat transforma el sistema d'ajudes a les arts escèniques i fa possible el reconeixement a noves productores limitant l'abast de les companyies històriques

La Perla29 puja al rang superior d'ajudes, al mateix nivell que Dagoll Dagom, Romea i Bitò

Hi havia un tap. Les companyies i productores històriques acaparaven bona part dels ajuts pluriennals i les més joves no hi podien accedir. Semblava que hi hagués una certa apropiació per drets adquirits, sense que la demanda pública fos eficient. Dels 21 contractes triennals a productores i companyies (com ara Dagoll Dagom, Fura dels Baus, Comediants, Romea i Villarroel), s'ha passat a 30, amb l'entrada d'ajudes a la producció per a La Brutal i Les Antonietes, així com Sala Flyhard, Antic Teatre i Trono de Tarragona i Teatre del Raval.

En els pròxims tres anys s'aportaran 9,9 milions per a producció, quan el període 2011-2014 es van destinar 8,6 milions per a producció i també per a exhibició, un 15% més que és sensible tant a la producció (fins a un 45% en ajudes) com a l'estructura professional (fins a un 50%). Aquests contractes pluriennals tenen tres trams: en el superior (fins a 791.000 en tres anys), hi ha la Perla29, amb Dagoll Dagom, Bitò, Focus i Romea.

El sistema d'ajuts a les arts escèniques presentava moltes disfuncions en els últims anys i costava entendre per què hi havia diferències entre les productores i les companyies. Aquest 2015 s'estrena el sistema que diferencia el que és recerca, producció, exhibició, generació de mercats i creació de públics. El treball s'ha fet després de dos anys de conversa amb els professionals, i amb el consens del sector. El 2014, Cultura va destinar 31,4 milions d'euros a arts escèniques (17,9 milions en els contractes programa del TNC, el Lliure, el Mercat de les Flors i el Liceu).

Els 13,5 milions restants han servit per beneficiar programacions municipals, i també privades i productores: 10,9 milions es van destinar al sector privat i 2,5, al sector públic. Tot i així, el creixement principal és en el vessant públic, que puja un 30% respecte al 2013, en comparació del 13,45% de l'increment d'ajuda al privat.

El capítol més ambiciós és el triennal. S'hi van presentar 56 propostes i es van triar les trenta millors. Grups com ara Comediants, Fura dels Baus, Vol-Ras i Tr3sx3 no podran disposar d'una ajuda a mitjà termini, però sí accedir a les produccions d'un muntatge concret. Ara s'està treballant pels convenis plurianuals de dansa i de circ amb la idea que siguin flexibles. També es busca una línia d'ajudes a l'exhibició que premiï les programacions fetes amb produccions de casa.

LA XIFRA

13,5
milions d'euros
es van destinar el 2014 a ajuts a les arts escèniques, un 16,48% més que el 2013. De 365 beneficiaris, en van resultar 558.

Continuen creixent les gires a Catalunya

El 2013 es va activar el Programa.cat, a través del qual la Generalitat finançava part del caixet de les actuacions als teatres municipals. El 2014, ja hi va haver un increment del 39% respecte a l'any passat, cosa que demostrava la recuperació de la contractació fora de Barcelona. La setmana passada, l'Associació d'Empresaris de Teatre de Catalunya (Adetca) va fer un primer balanç dels primers mesos de la temporada. Es felicitaven, en xifres generals, perquè gràcies als grans musicals es continuava recuperant un 4% el públic perdut el curs 12/13. La temporada passada ja es va repescar un 3%. En espera que es concreti quants espectadors s'han guanyat a banda dels registres d'ocupació que controla Adetca (principalment,
de Barcelona), es pot comprovar com els tres primers mesos del 2015 s'ha augmentat un altre 20% respecte als mateixos mesos del 2014.

Pel conseller de Cultura, Ferran Mascarell, aquest canvi en les ajudes respon al que ha de tenir les arts escèniques: “qualitat, feina i públic”. La producció Vilafranca, a càrrec de teatres municipals, ha demostrat que és possible produir fora de Barcelona.

El director general de Promoció i Cooperació Cultural, Jordi Sellas, insisteix que per
a la temporada 2015/16 tant el Lliure com el TNC puguin mostrar fora dels seus teatres alguna de les seves produccions per demostrar que el teatre nacional no es limita
a un edifici de les Glòries.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia