cultura

Entre Haynes i Hou

‘Carol' i ‘The assassin' són les dues grans favorites a la Palma d'Or del festival de Canes, que ahir va tancar el concurs amb una efectista versió de ‘Macbeth'

Corre el rumor que Sorrentino es podria endur el premi que no
li van donar a
‘La gran belleza'

Se suposava que, encoratjat pel tremend text shakespearià, l'australià Justin Kurzel aportaria a Canes un Macbeth violent i negríssim. Tanmateix, sobretot ha realitzat una pel·lícula efectista, molt emfàtica en la posada en escena, protagonitzada per un Michael Fassbender correcte i una Marion Cotillard que no sembla tenir prou força per encarnar Lady Macbeth. Aquest Macbeth ha estat l'última de les pel·lícules presentades a concurs a Canes, on corre el rumor que, amb Youth, Paolo Sorrentino ha vingut a emportar-se allò que no li van donar fa dos anys per La gran belleza: la Palma d'Or, concedida a La vie d'Adèle.

Es així que hi ha el temor que, amb una nova mostra del seu cinema entabanador, Sorrentino robi la Palma d'Or a un dels dos cineastes que més se la mereixen: Todd Haynes, que broda a Carol la relació d'amor de dues dones que s'enfronten a la moral repressiva dels EUA dels anys cinquanta, i el taiwanès Hou Hsiao-Hsien, que compon cada pla de The assassin amb una alenada poètica i pictòrica d'una gran volada. Són les dues grans obres presents en la discreta secció oficial a concurs del festival i obren un debat: és possible que la posada en escena de Hou sigui superior però, mentre que el taiwanès s'enreda amb el relat, Haynes aconsegueix un equilibri entre la plàstica i la narrativa amb una pel·lícula destinada al gran públic, però molt personal. És per això que la Palma d'Or hauria de ser per a Haynes, mentre que seria bona opció destinar el Grand Prix a The assassin o el premi a la millor direcció a Hou.

Entre els altres films que mereixen formar part del palmarès hi ha El fill de Saül, opera prima de l'hongarès László Nemes, que aconsegueix una cosa molt difícil: una representació de l'infern d'Auschwitz sense banalitzar-lo a partir d'una reflexió moral sobre els límits de la mateixa representació de l'horror, de manera que aquest no es mostra en primer pla i mai no s'entra dins de les càmeres de gas. També hi podria haver un lloc per a Nanni Moretti, amb la seva emotiva Mia madre. Tot i admirar el cinema de Jia Zhangke, Mountains may depart no ha satisfet aquesta cronista, però es mereixeria més un premi que qualsevol de les pel·lícules franceses presentades a concurs, però és possible (i no seria injust) que Vincent Lindon s'endugui el premi al millor actor per La loi du marché. El d'interpretació femenina hauria de ser per a Cate Blanchett i Rooney Mara, però no podria ser així, per incompatibilitat, si Carol guanyés la Palma d'Or.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia