Dissabte, 11 de febrer del 2012

Tancar la finestra Tancar
Opinió
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari
la pluja fina

Obama i el destí

Hi creiem, en el destí. No tothom hi creu: jo sí, i sembla obvi que Obama també. Però creiem més en el poder de l'home i de la seva determinació

«Malgrat totes les crueltats i penúries del nostre món, no podem ser presoners del nostre destí.» Ho ha dit el president Obama en el seu discurs d'acceptació del premi Nobel i em sembla una exactíssima i oportuna fixació de fronteres. El món es divideix entre aquells que confien en el destí i aquells que el desafien. Fa temps que hi rumio, i ara ha hagut de ser Barack Obama qui em faci companyia en la tesi favorable al segon grup. Hi creiem, en el destí, en efecte. No tothom hi creu: jo sí, i sembla obvi que Obama també. Però creiem més en el poder de l'home i de la seva determinació. Estaria quasi d'acord amb aquells que diuen «vés amb compte amb el que desitges perquè podries aconseguir-ho», però jo més aviat dic «vés amb compte amb el que desitges perquè sens dubte que ho aconseguiràs».

La frase d'Obama connecta amb moltes coses, d'entrada amb un altre president americà, J.F. Kennedy, que va dir allò de «we choose to go to the moon». Una frase que no parlava de la predestinació de la tècnica i de la pàtria a arribar a la lluna, sinó que subratllava la voluntat col·lectiva. Anirem a la lluna perquè ho hem decidit nosaltres. I en segon lloc, evidentment, la frase del president desafiant el destí em porta (de nou) fins a Beethoven. Aquell que va dedicar tota una Cinquena Simfonia a provar que es pot vèncer aquell destí que s'entesta a trucar-nos a la porta. L'home que va fer una música que no allibera, sinó que convida a alliberar-se. Aquell que ens parla de l'home, i del seu poder, fins a uns límits gairebé sacrílegs per a la seva època. El que avui anomenem destí, en aquella època sovint s'associava als designis de Déu.

Tenim alguna responsabilitat molt superior al signe de Cranc, de Balança o de Peixos. Tenim la temptació de defugir aquesta responsabilitat i de pronunciar «potser així havia de ser», o «estàs predestinat a ser això», o «deixa que les coses flueixin de forma natural». Consells que de vegades són bons, però només en part. Perquè posen la responsabilitat en una altra banda, en «el entorno» que diria Cruyff, en els astres, en allò que (se suposa) està escrit. L'única cosa que està escrivint-se ara mateix sobre el destí és aquest article. Puc acabar-lo com cregui oportú. El destí depèn de nosaltres i aquest diumenge, per exemple, podem donar-ne mostres. Un deixeble de Beethoven va anotar sobre una obra acabada: «Acabat amb l'ajuda de Déu.» Beethoven hi va afegir, l'endemà: «Home, ajuda't a tu mateix!»

Darrera actualització ( Dissabte, 12 de desembre del 2009 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Fés Barcelona/Local la pàgina d'entrada

Enquesta

Enquesta: Com qualifiqueu la reforma laboral aprovada pel govern espanyol?
Com qualifiqueu la reforma laboral aprovada pel govern espanyol?
 

Tradueix-nos - Translate