Opinió

l'entrevista

“Per fomentar l'educació oberta cal més interacció”

En aquesta època de canvi en l'educació per l'ús de les noves tecnologies, quin ha de ser l'objectiu primordial?

El gran repte de les universitats angleses és ara com podem sobreviure a una retallada pressupostària del 30% per als propers tres anys. Les universitats angleses han de demostrar que fan bé la docència i la recerca, però també han d'incrementar l'eficiència i rendibilitzar els diners que s'hi destinen. Per fer front a la retallada pressupostària, necessàriament, s'ha d'apostar per les tecnologies de la informació i la comunicació, en el sentit de fer-les servir intel·ligentment.

En aquest moment de canvi i crisi, quin missatge li agrada transmetre?

Que ens cal una cultura de la universitat oberta, de l'educació oberta; només a través d'aquesta obertura, d'anar més enllà dels països, de la col·laboració oberta entre universitats, podem progressar.

És el fons, seria com afrontar el naixement de les universitats digitals?

Les universitats existeixen des de fa molts anys i han vist molts invents i canvis. Ara toca el de les noves tecnologies i internet, però les universitats continuaran existint. Crec que ara es treballarà molt més en xarxa i també es tendirà a una certa centralització en el sentit de governar tot el procés educatiu.

Més canvis i transformacions?

Veurem els sistemes d'aprenentatge personals i els sistemes de socialització a través de la xarxa, que cada vegada tindran més importància. Per això és clau formar els joves, abans d'entrar a les universitats, en la gestió d'aquests sistemes de socialització a través de la xarxa.

I l'aprenentatge informal?

Gràcies a internet, tindrem altres sistemes d'aprenentatge, com ja veiem ara, que serà més informal; són noves vies d'ensenyament i formació.

Es troba professors contraris als canvis?

[Somriu] És clar! Encara hi ha gent contrària, però en els camps dels informàtics i bibliotecaris, almenys a Anglaterra, ja s'està desenvolupant força.

Les persones que tenen ganes de fer el canvi, què els recomanaria?

Que faci el pas, salti a la xarxa, entri en el món 2.0 i vegi com es pot participar i com ho fan els altres: practica, toca, participa, mira, juga... El millor és que ho tastin perquè així s'aniran convencent a poc a poc dels beneficis.

I on és l'eficiència d'aquest món en línia?

També és important i encara no s'ha aconseguit, veure de quina forma es demostra la utilitat i l'eficiència de tot això. Cal trobar mecanismes per demostrar que els diners invertits siguin útils.

I com resumeix el canvi amb els primers estudiants que ja són nadius digitals?

Encara calen els llibres! Per això tenim mons complementaris, on cada vegada més els estudiants no només estudien de la forma tradicional sinó que utilitzen les xarxes socials per preguntar, informar-se, col·laborar i estudiar d'una altra forma. Hi ha el perill que les universitats bloquegin l'accés, però les hem de persuadir que han de ser obertes, permetre als estudiants que puguin complementar el seu aprenentatge formal amb un de més informal a través de la xarxa.

Què troba de fascinant en aquest canvi?

[Somriu] Vaig fer un dels primers webs a Anglaterra, el 1993, quan encara no hi havia imatge. I vaig pensar: ‘això és meravellós. El canvi serà espectacular!'.

I...

Ja s'ha vist com pot ser de fascinant i excitant treballar en xarxa, facilitar el coneixement, promoure la recerca i interactuar amb universitats i professors. L'exemple que jo hagi estat a Girona convidat pel professor Duran a fer una conferència ja demostra el canvi.

I com veu el futur immediat?

No ens ha de fer por. El canvi és imparable, ha de créixer molt més, i a través del mòbil encara tot serà més senzill.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.