Dissabte, 26 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Opinió
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Comentaris 17 comentaris Enviar un comentari

CiU: força fonamental per a la independència

LLUÏSA JOVER

De les dues forces fonamentals per a la construcció nacional de Catalunya, CiU i ERC, avui volem aprofundir en la federació nacionalista i els clarobscurs d'aquesta força bàsica del catalanisme polític, de la qual, avui, gran part de les bases, conegudes com “la bona gent”, caminen cap al sobiranisme. CiU i el pujolisme han estat importantíssims per a la primera etapa de la nostra construcció nacional, “fent país” i, després, més tímidament, en la definició de Catalunya com a nació a través de la consolidació de quatre grans eixos: l'escola, els mitjans audiovisuals, la policia i el més rellevant de tots, que Catalunya fos un sol poble. Cal dir, però, la veritat. En la fundació i durant els inicis, tant CDC com UDC no van fer un plantejament sobiranista –i menys independentista–. És més, varen mantenir actituds negatives i de caire anihilador contra les persones i els col·lectius que, avançant-se al procés històric, es declaraven obertament independentistes. Hi havia independentistes, però aquests només eren tolerats. En cap cas podien influir en les accions i decisions del partit per tal de redreçar-ne les polítiques basades en el coitus interruptus i el peix al cove, que varen caracteritzar el quart de segle de governs d'en Jordi Pujol.

El pujolisme històric no era, en la seva àmplia majoria, independentista. Era catalanista i, per damunt de tot, possibilista. El pensament d'en Vicenç Vives i els documents escrits per en Jordi Pujol, Jaume Casajoana i, menys encara, Miquel Roca, no incloïen, ni explícita ni implícitament, cap pronunciament independentista. Tot i aquesta constatació, cal reconèixer que, a les bases de CDC majoritàriament i en alguns sectors d'UDC, any rere any, s'anava produint una tendència, una inclinació més clara cap a la plena sobirania nacional, en comprovar que l'estat de les autonomies s'havia convertit en una tremenda trampa per al desenvolupament nacional de Catalunya. Altrament, percebien que podia portar, com s'està veient en l'actualitat, per una banda a l'ofec econòmic i financer de la nostra nació i, per l'altra, a l'esquarterament de la nació, amb intents brutals d'assimilació espanyola, com els que s'han perpetrat al País Valencià i les Illes.

Val a dir, però, que CiU ha tingut un aspecte altament positiu per al país: la seva existència i la seva consolidació han permès que Catalunya resisteixi i sigui diferent a la realitat de la resta dels Països Catalans. En aquests territoris, la inexistència d'una força central, netament catalanista, com CiU, ha fet possible que el nacionalisme espanyol desenvolupés una força antinacional, assimiladora i propugnadora de l'autoodi com el PP i, per extensió. a causa del seu acomplexament, el PSOE. Així es pot entendre que quan al País Valencià o les Illes, en els cercles polítics, socials i econòmics, es posa en qüestió una coalició com Convergència i Unió, la resposta és contundent: ja voldríem nosaltres tenir una força com aquesta.

CiU va governar el país durant vint-i-tres anys, quinze dels quals foren de bon govern i tímida construcció nacional, mentre que els vuit darrers foren de decadència. Hi havia una sensació generalitzada que CiU es desfaria com un terròs després de la retirada del seu carismàtic líder, Jordi Pujol. Intel·lectuals poc fonamentats i alguns sectors polítics del país varen apuntar-se a aquesta estratègia antinacional, sense entendre la importància de l'espai diferencial que representa CiU i que evita la repetició de l'esquema espanyol al Principat de Catalunya. D'altra banda, les prediccions sobre el futur de CiU s'han anat estavellant legislatura rere legislatura, el 2003 i el 2006. I ara, el 2010, CiU ha estat capaç de guanyar, amb una àmplia majoria, formar govern i, per tant, consolidar aquest transcendental espai polític. A CiU hi ha hagut relleu, més contundent a CDC que a UDC, i un nou líder, Artur Mas, sense tradició política, que no va participar en la Transició ni en la lluita contra el franquisme i pel qual molts no donaven ni cinc cèntims fa pocs anys, però que ha consolidat un lideratge, un equip i ha aconseguit que CiU torni a ésser fonamental i governi.

Però ja no som al pujolisme. El temps ha passat. L'Estat espanyol, més ben dit, Espanya com a nació, se sent forta i està decidida, més que mai, a assimilar sense contemplacions la nació catalana i la basca, utilitzant els mitjans legals, les clavegueres i el que calgui. Catalunya però, se n'ha adonat. Ni l'han pogut afeblir del tot ni l'han liquidat, com ha passat al País Valencià o les Illes. En aquesta tessitura, i amb aquesta innocència que caracteritza la nostra classe política, en els darrers anys s'ha provat un nou intent d'aproximar-se a Espanya, mitjançant un Estatut d'Autonomia. L'Estat, però, l'ha rebutjat i el nacionalisme espanyol l'ha caricaturitzat, sense adonar-se que estava perdent la darrera oportunitat d'encaix de Catalunya a l'Estat. I és aquí on CiU, i sobretot la immensa majoria de CDC, que havia menystingut els plantejaments d'ERC, s'adona que l'única sortida és trencar amb el sistema establert, la gàbia autonòmica i fer, ara sí, l'últim intent: o concert econòmic o anar-se'n.

En el decurs d'aquests anys s'ha produït, però, un gran canvi. Primer, les noves generacions de CDC i alguns sectors d'UDC que parlen clar i es declaren sobiranistes o independentistes. Segon, aquells milers de simpatitzants i votants de CDC que van fer possible un quart de segle de Jordi Pujol s'adonen que cal canviar el xip i que Espanya és un destorb per al futur de la nostra nació. I, finalment, la gran sorpresa: Jordi Pujol, que havia teoritzat contra l'independentisme i impedit lideratges independentistes, clava un cop de puny sobre la taula i, entenent els joves i la seva pròpia generació que ha evolucionat, diu que potser l'única sortida per al país és la independència.

CiU, doncs, no pot fallar en la construcció de la nostra nació i, tot i la crisi econòmica, que segur que és prioritària, cal que no faci ni un pas enrere. Cal que sumi, i no resti, al seu projecte tota aquella gent que històricament li ha donat suport. I que entengui que ERC i la seva bona gent, més la societat civil organitzada, seran els seus aliats per fer el salt qualitatiu que aviat caldrà fer i que inclourà trencar el marc institucional sorgit de la Transició. CiU és una peça fonamental. Alguns sectors intentaran que segueixi amb la política del bromur i l'espanyolització, ja que a alguns això d'Espanya els produeix grans beneficis i negocis. Però CiU i ERC s'han de retrobar i formar la gran majoria nacional que ens porti cap a un esdevenidor de llibertat: el d'ésser un estat en el marc de l'Europa unida.

Darrera actualització ( Dijous, 24 de febrer del 2011 02:00 )
Publicat a
  • Avui 24-02-2011 Pàgina 18

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

avatar Ramon Serra (Barcelona)

Estic bastant d'acord amb el comentari, el que em preocupa es la posició d'Unió, entre els seus membres esta, o molta ambigüitat amb l'independentis me, o la negació total, com així ho ha manifestat el Sr. Duran, en diverses ocasions, Convergència pretén començar per demanar el Concert econòmic, i em temo que acabarà amb un pacte fiscal de curta volada, que el voldran vendre com l'èxit del segle, i per aquí no hi hem de passar, vull confiar amb Convergència, però hem d'estar molt vigilants, i veure quin pla B hi ha al darrera d'un fracàs amb les negociacions sobre el Concert econòmic. Vaig trobar molt interessant la trobada d'ahir amb els consols destinats a Catalunya, i la demanda feta pel nostre President de que no distorsionessin la realitat catalana, un primer pas molt ben donat.

avatar Miquel Altimires i Ros (Granollers)

Té tota la raó del món. Cal però que Esquerra entengui, que sense CiU a la curta mai assolirem la independència i que CiU entengui, que cercar el Concert és perdre el temps (com si no n'haguessim perdut ja prou). Amb Espanya no hi ha res a fer. És una au de rampinya i no cambiarà mai. Gràcies per uns escrits tant actuals, interessants i ben fets.

avatar Joan de Dalt (Premià de Dalt)

Prou de Romanços, si no s'espavilen perdran el tren

avatar Ramon Plana Cinca (Berga)



Fins ara hem treballat més pels partits que per Catalunya. Els grans partits, sobretot el binomi PP-PSOE, tenen la democràcia segrestada. CiU no es pot aconformar amb participar en la partitocràcia i ha d'apostar per la democràcia. Amb la nova llei electoral pot marcar el canvi.



avatar Vicenç Rodríguez Grimà (Barcelona)

M'agradat l'article i hi estic bastant d'acord. Trobo molt encertada l'al·lusió al paper de la "societat civil organitzada" en el futur camí cap un estat propi. En aquest sentit es remarca la necesitat d'una entesa amb ERC i un retrobament amb les pròpies bases, però hi trobo a faltar la més mínima al·lusió a la nova formació parlamentària que ara per ara és l'única que està estirant del carro sobiranista amb tota la seva força (que malauradament encara és minsa). Potser l'autor creu que aquesta formació no tindrà cap presència en aquest escenari de futur?

avatar Joan Sanromà Àmornas (Barcelona)

Existeix un perill, que CiU faci alló tan bé que sap de nedar i guardar la roba. I si ho va fer durant anys i panys amb més motiu ho farà ara que les aigües baixen més revoltes. L'esànyolisme s'ha desfermat mentre que el procès natural de integració s'ha produit a l'inrevès i són els autòctons qui estan sent assimilats i a tots els nivells. Ningú ha dit que fós fàcil doblant la població sota una Dictadura i a més a més nacionalista i amb un assortit històrial d'anticatalanis me. Ara, a més a més, com si res hagués passat s'ens vol fer ampassar que aixó és així i que no hi ha més remei. Qui digui aixó haurà de no oblidar-se de donar les gràcies al franquisme que el va amparar. Per contra convé agafar el bou per les banyes i deixar ben clar que els catalans no tenim perquè dir senyor a els somnis de dominació. La democràcia no és només el govern de la majoria ni l'acatament d'una constitució, i menys una putinejada per, acceptada per i consentida per

avatar Ferran Jové Vallverdú

Dons jo crec que CiU solament ha ajudat a anar mantenint una situació de dependència de l'estat espanyol, llustrada amb una mica de catalanisme. Mai ha fet passos compromesos vers la plena sobirania nacional, això és la independència. CiU és un partit de dretes, i és per això que no farà res que pugui posar en perill els llaços econòmics que molts dels seus tenen amb Espanya; a lo màxim que aspiren és a ésser un partit regionalista i fins que no s'esgoti aquest discurs i la gent es desencanti d'ell i cerqui noves fórmules, no hi haurà el salt definitiu cap a la independència.

CiU no va voler plantejar, com ERC els convidava, en la última legislatura de Pujol, preferint pactar amb el PP, un nou Estatut que, recordeu, ha sigut el desencadenant del desencant de molta gent i que ara hi hagi molts més nouvinguts a l'independentis me que es declarin, sense cap mena de dubte, com encara tenen els dirigents de CiU, entre ells Pujol, independentiste s.

avatar Ferran Jové Vallverdú


Plantejar el concert ara (quan?) ha sigut una cortina de fum electoralista o, realment, és una aposta veritable de CiU? Si es planteja, l'estat espanyol s'avindrà a concedir-lo? Molts ho dubtem, i molt fonamentadament, després de la retallada estatutària.

La alternativa és que tots els independentiste s tinguin una opció clara on mirar i seguir, i en aquestes i en properes eleccions s'han d'unir en coalició totes les propostes independentiste s actuals. Fins llavors no podrem donar el pas definitiu cap a la independència.

avatar Joan Sanromà Àmornas (Barcelona)

Consentida per feixistes i refrendada per un poble sense cap experiència ni democràtica ni de viure en llibertat. La democràcia està aixoplugada en valors de Justicia. I ningú s'atrevirà a dir (tret dels espanyolistes, és clar) que el poble català no té dret a seguir existint amb la seva llengua i cultura i manera de fer, de ser i d'estar.


 


Hauriem de reflexionar més aixó en lloc de seguir les pastanagues del concert econòmic, dels encaixos, de les lectures generoses de la constitució del "atado y bién atado" i del tots sóm pops. Perquè hi han coses serioses que s'estan veient i el País Valencià n'és l'exemple més esgarrifós i a les Illes deunidó i a la Catalunya Nord ja ho tenen assumit. Els pobles no ressuciten.

avatar paco Pometes (Tarragona)

voste deu ser de CiU ,oi?  

avatar Joan Corcoy (Sant Boi de Llobregat)

Espero que les bases i votants de CiU forçin al govern a treballar de ferm per declarar la Independència de Catalunya en aquesta legislatura, i quan abans millor, juntament amb ERC i SI i es deixin del concert que només serà una perdua de temps, doncs ja han dit, tant els que manen com els que manaràn, que no ens el donaràn.

avatar Josep S Cirera (Sallent)

Molt interessant l'article, especialment perqué noto que ultimament es desperta (ja hera hora) un estíl més clarificador i directe per anomenar les coses pel seu nom. També sembla que hom pren consciència que aquest nou debat pot sumar unes complicitats que l'ambigüitat o l'excessiva discreció que es donava en el tractament d'aquests temes, ens aprtava anteriorment. D'acort amb el recolçament de sumar CiU a les tessis d'ERC , peró no és suficient, cal incorporar-hi tota la resta de grups i moviments, amb el grau de compromis que vulguin amb l'independentis me: Solidaritat, Reagrupament , Cup, ectra. Tambè cal maldar per incorporar-hi la gent Socialista. Molta part d'el PSC evoluciona i pot ser fonamental per construir la majoria que necesitem per a fer el pas . No és una quimera, si juntament amb la societat civil ens cuidem de "mimar" (mai descalificar ningú) cercant tots els acorts possibles, el procés cap a l'ndependència, sincerament crec que no ens el parar

avatar Carme Garrido Martínez (Sallent)

Al marge que em sembla  intel·ligent aplegar forces com a estratègia,  crec que les condicions que s'estan forjant en el propi govern de la Generalitat van en direcció contrària. Si s'analitza la naturalesa dels nomenaments, i ja no només la dels més evidents de determinades conselleries, sinó la dels càrrecs de segona línia, sembla talment com si la intenció de la cúpula de la coalició governamental estés més interessada per refermar els lligams amb l'Espanya rància de sempre, que per cap altra cosa. És com si estessin preparant la rebuda al desembarcament del PP a la Moncloa, com si, amb aquestes accions allunyessin cada cop una mica més cap possibilitat d'emancipació nacional per la via del distanciament institucional. Sembla com si estessin més interessats a continuar lligats de mans i peus.

avatar sidru recordons (Cardedeu)

EN JORDI PUJOL, S'HA FET INDEPENDENTISTA  ARA QUE L'HI FALTEN QUATRE TELEDIARIS PER ANAR A SOPAR AMB DEU, PERQUE S'ESTIMA MES QUE ES MORI UN ROJO SEPARATISTA QUE NO PAS UN ESPAÑOL DE BE.

avatar Vicenç Rodríguez Grimà (Barcelona)

- El concert no és un objectiu assolible avui dia, i encara ho serà menys quan hi hagi un govern del PP. S’hauria d’aprovar a les Corts espanyoles, cosa que lògicament no passarà mai.


- A més, si s’assolís, el concert no seria una etapa en el camí cap a la plena sobirania. Ben al contrari, seria un pas en la direcció contrària, cap a la consolidació de l’esquema autonomista actual en un intent grotesc d’encaixar Catalunya dins Espanya amb un més que improbable tracte preferent similar al del País Basc i Navarra (cafè per a tres?)


- L’hipotètic assoliment del concert resoldria, suposadament, gran part dels problemes de finançament de Catalunya, però deixaria totalment obert el conflicte nacional; mantindria l’actual dependència d’Espanya en les decisions sobre temes cabdals com les infrastructures, l’ocupació, la immigració, la projecció exterior, la llengua... en definitiva, perpetuaria  l’actual status de regió autònoma.

avatar Vicenç Rodríguez Grimà (Barcelona)

- La focalització de la relació amb l’Estat en l’obtenció del concert suposarà durant les properes legislatures un enorme malbaratament estèril d’energies, temps, recursos i sobretot d’il·lusions, que el nostre país no es pot permetre.


- Demanar el concert suposa tornar (continuar) amb la política de demanar-ho tot a Madrid, sacrificant el poc que queda de la nostra dignitat com a poble.


- La reclamació del concert, absurda després de la sentència del TC, permetrà a CiU i a la classe política i empresarial catalana que hi està vinculada prolongar l’actual esquema autonomista i treure’n sucós partit durant una dècada més.


- La promesa del concert és un dels arguments que ha utilitzat Artur Mas per intentar convèncer gran part dels ciutadans de Catalunya per a que confiessin en ell. El més tràgic és que se n’ha sortit.

avatar Domènec Ventura (Torrelles de Foix)

Estic totalment d’acord en el Sr. Jové. CIU sempre farà el mateix, mirar de quedar be amb Espanya per que no s’enfadin. Encara que no ens donem compte, som submisos per genètica, i això a Espanya ens saben jugar molt be. En pregunto quin argument ens donarà el president Mas quan no ens donin el concert econòmic. No patiu, el discurs serà el mateix que ens van fer empassar amb el pacte del Majestic, on el Sr. Homs ens va dir que aleshores que havien aconseguit el millor finançament de l’historia per Catalunya i amb els mitjans afins a CIU, on els i fan l’obra social, tot quedarà en una bona gestió, i només bramarem els independentiste s on tenim només 14 escons.

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Girona/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Girona

GIRONA

PROMOTORA DEL NORTE, S.L.

25/05/12 14:13 -

COMERCIAL

SLAP laboratorios - NATURMILD

25/05/12 09:52 - GIRONA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter