Dijous, 24 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Opinió
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari
Xocolata espessa

La Pasqua irlandesa

jaume batlle Foto: Jaume Batlle.

Cada vegada que arriba la Setmana Santa no puc evitar recordar el Rising irlandès. L'aixecament de 1916 aixafat pels anglesos sense pietat. Un intent d'assolir la independència que, tot i no reeixir, va establir les bases que van permetre aconseguir-la pocs anys després. Ja ho va dir John Mahaffy, un professor del Trinity College durant el segle XIX: “A Irlanda l'inevitable no passa mai, però l'inesperat hi passa sovint”. Una frase avui més vigent que mai.

Sempre he admirat la Pasqua irlandesa de 1916. Una revolució feta per poetes, quina meravella! Una colla de patriotes esbojarrats que van emprendre una quimera, quan la majoria veia immutable la pertinença a l'Imperi Britànic. La reacció anglesa va ser brutal, amb execució dels poetes que van liderar la revolta inclosa. Com va escriure Ulick O'Connor: “Quan un gran poder és amenaçat, les seves reaccions vers un poble petit són dictades més pel pragmatisme que per la justícia”. El que semblava una acció inútil va ser el punt de partida d'un procés sense retorn vers la independència.

Són molts els líders i precursors d'aquella revolta que mereixen ser esmentats. Permeteu-me recordar-ne alguns mitjançant les seves paraules. Charles Stuart Parnell: “Ningú no té dret a fixar els límits d'una nació. Ningú no té dret a dir a un poble ‹fins aquí pots arribar›”.

Tom Kettle: “L'autogovern és l'art de portar correctament els teus propis negocis. L'unionisme és l'art de portar malament els negocis d'un altre”.

James Connolly, adaptant els mots de Camille Desmoulins: “Els grans semblen grans perquè nosaltres estem de genolls. Aixequem-nos!”

Padraic Pearse: “Es pensen que han comprat la meitat de nosaltres i que han intimidat l'altra meitat. Es pensen que ho tenen tot controlat, que ho tenen tot previst; que babaus, que babaus, que babaus!”

Roger Casement: “Un home pot lluitar contra un país i les seves polítiques, i tanmateix no odiar pas cap individu d'aquell país”.

Cada Setmana Santa em reneix l'admiració per l'aixecament irlandès de 1916. Torno a fullejar els llibres que en parlen i no puc evitar la comparació. Feu la prova i torneu a llegir les frases dels herois irlandesos aplicades a Catalunya.

Fa cent anys, alguns irlandesos van fer una revolta “inútil” i van posar la primera pedra de la llibertat del seu país. Avui, alguns catalans que han tirat endavant consultes populars “inútils”, han fet exactament el mateix.

Darrera actualització ( Dijous, 28 d'abril del 2011 11:28 )
Publicat a
  • Avui 23-04-2011 Pàgina 4

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Barcelona/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Barcelona

COMERCIAL

GRUP CATALA DE TREBALL, ETT, S.L.

24/05/12 16:41 - BARCELONA

CAP DE TRÀFIC

GRUP CATALA DE TREBALL, ETT, S.L.

24/05/12 16:41 - BARCELONA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: Qui creieu que guanyarà la final de la Copa del Rei?
Qui creieu que guanyarà la final de la Copa del Rei?
 

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter