Estic prou convençut que una de les principals raons del fracàs de l'Estatut del Parlament el 30 de setembre del 2005 va ser l'excés de tacticisme de les forces polítiques catalanes, que no va permetre defensar-lo de forma unitària a Madrid. Però també, que va ser la feblesa de la societat civil catalana que va facilitar la desfeta estatutària. Perquè sóc dels que pensen que la reacció de l'anomenada societat civil davant del pacte Mas-Zapatero de La Moncloa, que va segellar la retallada estatutària, va ser d'una covardia total, tot i que poc sorprenent. Eren èpoques de grans actes als fòrums de corbata i americana de l'IESE per reivindicar que Catalunya pogués decidir sobre l'aeroport del Prat. Però l'aristocràcia funcionarial de Madrid va imposar a Zapatero que d'això, res, i l'aeroport va volar de l'Estatut sense que cap prohom de la societat catalana digués ni ase ni bèstia. Ara els mateixos que van passar el ribot a l'Estatut, els socialistes, no volen ni traspassar la resta d'aeroports catalans. I potser millor, perquè vist com s'han traspassat els trens... Després d'aquests antecedents tenim sobre la taula un compromís electoral del partit en el govern, CiU, d'aconseguir el concert econòmic, el pacte fiscal o una transfusió sanguinofinancera. Tant se val. Per evitar que Catalunya acabi com va acabar la gallina dels ous d'or. Tant de bo que el president Mas se'n surti. Ara ja no per una qüestió de justícia i sentit de la democràcia en les relacions entre Catalunya i Espanya. Sinó per la pura supervivència del país. Però tot plegat fa dubtar. Perquè si Mas no va ser capaç d'aconseguir el respecte al model de finançament de l'Estatut del Parlament d'un Zapatero dèbil i suposadament “amic”, com s'ho farà per treure alguna cosa equiparable al concert econòmic a un envalentit Rajoy, que és qui va portar l'Estatut al Constitucional vulnerant la voluntat del poble de Catalunya exercida en referèndum. La qual cosa, d'altra banda, no ha impedit cap dels pactes actuals de CiU amb el PP. Però bé, sempre ens quedarà la possibilitat de fer una gran manifestació encapçalada pel president de la Generalitat. Vista l'experiència, però, no sé si a Madrid farà gaire efecte.
Opinió
De la batalla de l'Estatut a la del concert
Altres articles de l'autor
- 26/07/2011 El fanatisme no és cosa d'ètnia ni de credo
- 12/07/2011 És la crisi econòmica un càstig diví?
Notícies de ...
Publicat a
- El Punt Barcelona 19-07-2011 Pàgina 13
- El Punt Barcelonès Nord 19-07-2011 Pàgina 13
- El Punt Camp de Tarragona i Terres de l'Ebre 19-07-2011 Pàgina 13
- El Punt Comarques Gironines 19-07-2011 Pàgina 15
- El Punt Maresme 19-07-2011 Pàgina 13
- El Punt Penedès 19-07-2011 Pàgina 13
- El Punt Vallès Occidental 19-07-2011 Pàgina 13
































Comentaris
Alló de l'Estatut va ser una comèdia. Els aplaudiments pel quasi 90% d'aprobació, la escenificació dels diputats anant cap a Madrid que recordava les columnes que sortien per la Diagonal cap a Quatre Camins l'estiu del 36. Si el PSOE a Catalunya ja havia dit que es guardava les esmenes per presentar-les a Madrid!! No entenc tant cinisme. En Mas va pactar amb Zapatero també sortint per la Diagonal però amb cotxe en lloc d'un vehicle blindat fet amb bricolatge per desencallar la situació però també per posar fi als embargaments/boicots que patien els seus representats.
I ara serà el mateix, una altra comèdia ja que el Concert Econòmic és inasumible per part d'Espanya i ni encara que acabès fent-ne la Generalitat només la recapta seria massa perillós -per Espanya evidentment- ja que en veure la caixa plena podria molt bé ser que a la Generalitat s'els i encengués una llumeta de coratge i perdèssin de cop totes les seves pors.
Ens tornaran a enredar com amb la Constitució, com en els succesius acords fiscals on el que guanyaves per IVA (si no hi havia recessió) ho perdies en inversions que mai acaben d'arribar.
Cal posar a punt la estructura d'Estat i a Mdrid només cal presentar-li la factura per anys d'espoli, d'insults i de pendrens el pel. En Duran serà el perfecte cobrador del frac.
Aquest cop, i de fa un temps, el poble està anant pel devant dels polítics i governants.
Però si és molt fàcil, no voteu a CiU
No volem pactes fiscals de pa sucat amb oli.
Jo votaré aquell que digui que anirà a les corts espanyoles a boicotejar-lo. El pacte i tot el que s'hi cogui.
Res que vingui d'allà ens serà favorable ni mínimament digne. Fart d'Espanya i tot el que pareix
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.