Opinió

Kevin Hebden

Professor de música

“Sense la música als nens els faltarà alguna cosa”

Kevin Hebden és un professor de música anglès que fa set anys va visitar Barcelona i es va proposar tornar-hi per quedar-s'hi. Fa cinc anys que treballa a la British School of Barcelona, a Castelldefels, on transmet als alumnes la seva gran passió

Quines diferències hi ha entre
la manera d'ensenyar música
al teu país i aquí?

La música és com un idioma: la
didàctica és igual a tot arreu. La diferència és la manera com aprenen els nens. Potser a Anglaterra les classes de música són més pràctiques que aquí.

Com són les teves classes?

Segueixen més el mètode anglès. Intento barrejar la teoria i la
pràctica. Ara per exemple estem estudiant el blues: primer hem vist una mica d'història i després hem analitzat el ritme i la manera de cantar-lo. Així els alumnes descobreixen de manera pràctica com es compon una cançó de blues i quines característiques
té aquest gènere.

Hi ha una tendència a menystenir la classe de música, com si es tractés d'una classe de segona.

Alguns pares tenen aquesta percepció, però la música és una
part fonamental en la formació dels nens, igual que les matemàtiques, la física o la classe d'educació física. La música és molt important per al cervell, per a l'oïda, i va molt bé per a la coordinació. Si els nens només aprenen anglès i matemàtiques, els faltarà algu-na cosa a la vida.

Quina edat creus que és la
millor per començar a tocar
un instrument?

Hi ha nens que comencen als tres anys però crec que és millor esperar que tinguin cinc o set anys. Per tocar instruments com el violí s'ha de tenir molt d'oïda i molta pràctica amb l'arquet. També hi ha nens que comencen molt joves a tocar el piano, però a vegades m'he trobat que en saben igual que nens que comencen a tocar-lo als onze anys. Cada nen és diferent, alguns necessiten més temps i d'altres aprenen més ràpid. Quan un nen aprèn a tocar
un instrument abans dels cinc o set anys hi ha el perill que s'ho prengui com un joc i que als onze o dotze anys ja l'hagi avorrit.

Qui decideix quin instrument
pot tocar un nen?

L'ideal és que l'esculli el nen. Abans de decidir-se, és important que escolti molts instruments
diferents i que fins i tot els pugui tocar. Si després decideix canviar d'instrument no hi ha problema perquè li serà més fàcil aprendre'n un altre. Si ho decideixen
els pares, els nens estudien dos anys un instrument i després
el deixen. És molt important
que disfruti de l'instrument
perquè per aprendre'l a tocar
s'ha de practicar molt.

Com ha de ser un professor
de música?

Ha de transmetre passió per la música i sobretot tenir molta paciència [riu], perquè et passes tot el dia escoltant com toquen els alumnes. A mi m'agrada molt perquè no només ensenyo jo, sinó que també aprenc dels meus alumnes. És important deixar-te anar, a vegades entren els professors a l'aula i em troben cantant
i ballant [riu]. El dia que perdi
la passió deixaré d'ensenyar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.