Diumenge, 27 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Opinió
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari
opinió

Vitralls

Inauguració dels vitralls de Domènech Fita a la Casa de Cultura, amb l'autor al centre. Foto: JOAN SABATER.
Fita ha entès que res no és accessori, que és el conjunt de tots els elements el que dóna sentit definitiu a cada obra

Un gran vitrall ens saluda a la porta de la Casa de Cultura. El color i la llum. Negres, grocs, vermells, totes les tonalitats del rosa, el blau quan cal, ocres, blanc. Però sempre el joc de la llum –avui artificial, que es tracta d'una instal·lació de reclam– projectant cap a l'espectador la trama enjogassada dels matisos que el vidre acolorit unifica per esdevenir un tot carregat de sentit i de bellesa.

A la sala, l'espectacle aclaparador de centenars de treballs que Domènec Fita ha realitzat al llarg de molts anys, que s'escampen per una dilatada geografia, al servei de tota mena de construccions: des de catedrals a modestes escoles, des de la Sagrada Família de Barcelona fins a un pavelló esportiu, passant per espais públics i per cases privades. La sala de la Casa de Cultura és la prova evident de tres de les virtuts que aclaparen Fita: una gran capacitat artística –sempre l'hem conegut com a pintor i escultor –, una addicció inacabable al treball i un afany desmesurat per la investigació i la provatura constant de materials o tècniques. Sorprèn la quantitat de projectes, de dissenys, de notes, de proves, de preparacions que exposa al costat de les peces realitzades. Sí, els vitralls són vidres juxtaposats. Però l'obra demana en cada cas el plom, el ciment, la silicona, el metall, el paper... I Fita ha entès que res no és accessori, que és el conjunt de tots els elements el que dóna sentit definitiu a cada obra. I s'hi implica a consciència.

S'implica en cada una de les seves obres perquè és un home implicat en la vida, compromès, obert, sempre disponible, sempre disposat a aprendre i a ensenyar. És un gran comunicador, que parla amb coneixement i escolta amb interès. Això li ha permès ser una esponja al costat dels professionals dels gremis vinculats als materials que fa servir i un mestre eficaç de moltes generacions d'artistes que s'han format al seu taller. I, tant des de la fundació que porta el seu nom com individualment, s'ha implicat en tot allò que podia representar un guany per a la societat. Quan ser l'ha de menester, hi és. Recordo ara unes reunions clandestines a casa seva, amb Jaume Curbet fent-li costat, en les quals
es gestava un primer intent polític per dur la veu del carrer a l'Ajuntament, en unes tímides eleccions per al que s'anomenava tercio familiar, de les quals en va sortir la candidatura de Paredes i de Carbó. Recordo el seu franc i immediat suport a l'aventura del Punt Diari, recordo...

Diria que els vitralls de la Casa de Cultura són una col·lecció d'autoretrats de l'artista, que té infinites facetes que es combinen harmònicament. Cada peça té el seu significat, el seu secret, la seva tècnica. Junts formen un mosaic: en Fita.

Darrera actualització ( Dilluns, 13 de febrer del 2012 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Navès/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Navès

TEI reforç Educació Infantil

AMPA Escola Lleida

25/05/12 23:46 - LLEIDA

AGENTE COMERCIAL

HELVETIA

25/05/12 12:39 - LLEIDA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter