Opinió

Empreses responsables

“Les empreses no són ONG ni han de fer el que tocaria fer als governs, però en el canvi que vivim han de tenir més presents totes les dimensions de la seva activitat i el nou context social en què han d'actuar.

Acabem de celebrar al monestir de Sant Benet de Bages la X Jornada Empresarial de Lideratge, dedicada enguany al lideratge responsable de les empreses. Una constatació comuna a tots els assistents és que les empreses avui són agents clau per abordar molts dels desafiaments socials i mediambientals que tenim a nivell global i local. Creiem que la seva contribució té una evolució positiva però encara insuficient per revertir aspectes com ara el canvi climàtic o per abordar reptes com el de combatre la corrupció.

Malgrat els anys de reflexió i debat sobre aquest tema, continua sent bàsic entendre bé la responsabilitat empresarial. En la pràctica, aquesta és sempre interna i externa. Les activitats de l'empresa es projecten cap endins, afectant de la mateixa manera la seva identitat global, com la seva relació amb els treballadors, els sistemes de gestió, les polítiques funcionals (en àrees com el màrqueting, les finances, operacions, etc.). Però també es projecten cap enfora, envers el medi ambient i envers la societat, afectant de manera especial tant els accionistes com el conjunt de col·lectius directament concernits per les seves activitats (clients, consumidors, proveïdors).

La manera de viure i entendre la responsabilitat empresarial és avui fonamental per millorar les actuacions de les empreses. Per això, com que l'empresa exerceix les seves responsabilitats en una multiplicitat de relacions, cal tenir una visió multidimensional de la responsabilitat. La responsabilitat, per tant, no té a veure amb unes determinades activitats de l'empresa sinó amb la totalitat de l'activitat de l'empresa i amb la seva cultura. Consegüentment, la responsabilitat empresarial implica l'assumpció d'un procés de (re)creació i consolidació de la identitat corporativa perquè, en un món en canvi, sense una clara consciència del propòsit corporatiu, hom queda presoner de l'agenda fluctuant que li marquin les circumstàncies exteriors de l'empresa. No perdre la connexió amb el propòsit li pot comportar la redefinició o la innovació de les pràctiques desenvolupades, en diàleg constant amb els canvis i les exigències de l'entorn. Com s'ha dit, el que importa és el perquè. Per això la identificació de les responsabilitats empresarials és inseparable del propòsit que l'empresa estableixi.

Més encara, atesa la importància global i local de l'impacte de les empreses, ara ja no n'hi ha prou amb una responsabilitat reductiva (assolir un bon compte de resultats i complir amb la legislació), ni amb una responsabilitat reactiva (gestionar els riscos i la reputació), sinó que s'ha d'anar cap a una responsabilitat estratègica (que sap relacionar-se amb tots els col·lectius afectats) i una responsabilitat compromesa i integrada (que construeix identitat organitzativa i té voluntat de contribució integral al bé comú). Actuar responsablement implica respondre per què, davant qui, per fer-hi què, i sabent com. Per tant, una visió integral de la responsabilitat empresarial ha de ser alhora missional, estratègica, ètica i executiva.

La responsabilitat empresarial no pot aturar-se ja en una declaració escrita de principis o valors, sinó que per ser coherent ha de traslladar-se a les pràctiques concretes i reals de cada dia. Quan en tenem això, ens adonem que la responsabilitat empresarial no és filantropia (per bé que la filantropia pot formar part d'una estratègia global en clau de responsabilitat).

La trobada a Sant Benet, amb un conjunt important d'empresaris i directius compromesos amb les seves organitzacions i amb el país, obre una porta a l'esperança. Si les empreses són efectivament agents del canvi i si els seus líders són responsables i actuen d'acord a objectius de llarg termini i ho fan amb una implicació alta, les seves accions poden contribuir a millorar la realitat social i mediambiental i les condicions de vida de la gent allà on operen, tant en sentit global com en sentit local.

Quedi clar que no es tracta que les empreses siguin una mica ONG ni que facin allò que pertocaria fer als governs. Sinó que en el canvi que estem vivint han de tenir molt més presents totes les dimensions de la seva activitat i el nou context social en què han d'actuar. Malgrat tot, la millora és possible. A totes les organitzacions hi ha llums i ombres. En la gamma dels colors, l'element de major esperança rau en la voluntat expressada a Sant Benet de voler seguir avançant cap a la llum.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia