Opinió

opinió

Colònies: “Llibertat i força”

Així ho cantava Raimon en un famós concert celebrat a Madrid el 1976. Les paraules del cantautor de Xàtiva, fruit del context polític existent fa més de quaranta anys, tenen plena actualitat en relació amb l’oportunitat que suposen les colònies per als més de 56.000 infants i joves que hi participen cada estiu al nostre país. Malgrat la magnitud de les xifres, el nombre de participants en els darrers anys mostra una tendència a la baixa, principalment per raons econòmiques, segons dades de la direcció general de Joventut.

Les colònies i en general les activitats de vacances amb infants i joves esdevenen espais de llibertat per diverses raons:

Les programacions de les activitats de lleure no estan sotmeses a currículums escolars, ni a exigències de coneixements o metodologies. Cada entitat construeix la seva proposta de colònies lliurement, en funció de la intencionalitat educativa que vol promoure, i sovint, com a etapa final d’un curs d’esplai, ajustat al que pot ser una experiència extraordinària des del punt de vista humà i educatiu.

Les nenes i nens participen activament en les activitats que es desenvoluparan en les colònies. En funció de l’edat, o bé prèviament les defineixen i preparen amb els educadors, o bé en el moment de la realització en són protagonistes. Així, els infants esdevenen agents actius, de forma individual i grupal, de la seva educació. L’entorn en què es desenvolupen les colònies sol ser un medi natural envoltat de muntanya, mar o boscos. Els infants passen bona part del dia a l’aire lliure, que els convida a ser ells mateixos, a tenir espai per córrer, jugar o saltar, a relacionar-se amb els altres, a disposar d’estones no programades per fer allò que els surt de dins i els agrada. A sentir el vent a la cara, veure els estels a la nit o escoltar el piular dels ocells. I gaudir.

Aquest context diferent convida els infants a ser més autònoms, a organitzar-se en alguns aspectes personals com ara la roba, fer-se el llit o col·laborar en els serveis amb els altres. També a experimentar les possibilitats de ser un mateix i els límits que comporta la convivència i el funcionament conjunt de força persones. Les colònies conviden també els infants a fer una aturada per escoltar-se, per identificar els neguits propis, les vivències, i posar-hi paraules. I des de l’autoconeixement, poder esdevenir una mica més lliures.

I sobretot, en aquest espai de llibertat, les nenes i nens poden omplir la seva vida d’experiències amb sentit, positives i plenes. Viure moments màgics, ser part de la natura i d’aquest planeta tan fràgil, sentir-se estimats pels monitors i monitores i donar un cop de mà a altres infants. En definitiva, ser una mica més ells mateixos i ser artífexs del seu creixement.

Privarem els nostres infants d’aquesta experiència tan plena que contribueix a donar sentit? La resposta de les entitats de lleure és no i treballem perquè, en una societat amb creixents desigualtats socioeconòmiques, l’accés a les activitats sigui equitatiu i universal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia