Editorial

Més esforç ambiental

La posada en marxa, l’1 de gener, de la zona de baixes emissions de les rondes de Barcelona és, en si mateix, un fet històric. Per primer cop es pren una decisió valenta de cara a millorar la qualitat de l’aire a la gran Barcelona, ja que aquest problema no afecta pas només la capital del país. És una obvietat que la mesura arriba tard però és benvinguda si serveix per iniciar un camí, i també que aquest no és un país amb una consciència mediambiental avançada, com la que tenen, per exemple, els països del nord d’Europa. Només cal veure l’índex de recollida selectiva, en especial de la fracció orgànica, de les grans ciutats metropolitanes. I justament per això és important que aquesta mesura es prengui bé, que s’expliqui bé i que s’executi bé. I això partint de la base que segurament, tot i això, queda curta.

Per aquest motiu sorprenen alguns aspectes de com s’està duent a terme. D’entrada, la prohibició d’entrada a la zona de les rondes per als vehicles més contaminants, aquells que no tenen ni adhesiu ambiental, no inclou des de les vuit del vespre fins a les set del matí ni el cap de setmana. Segur que no és el moment de més entrada de vehicles a Barcelona, però, per què es pot contaminar depenent de les hores? La mesura, a més, no afecta els vehicles de transport de mercaderies, furgonetes i camions, i els vehicles de transport col·lectiu de passatgers, que tenen una moratòria d’un any. Per tant, vehicles molt contaminants continuaran entrant a Barcelona les 24 hores del dia. I, a més, aquesta setmana s’ha aprovat la taxa que hauran de pagar els vehicles molt contaminants si, tot i tenir-ho prohibit, volen entrar a la capital. Parlem d’una mesura nova i molt complexa però s’haurien de cercar totes les fórmules per evitar discriminacions i, sobretot, que la ciutadania no se la faci seva.



[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia