Som “bojos”, no estúpids
Recentment, Albert Adrià i el seu equip han fet una promoció dels seus restaurants a BCN, editant un full publicitari títulat “El Barrio Loco”, on apareixen caricaturitzats esperpènticament i subjectats amb camises de força (?!). No pretenc sacralitzar la malaltia mental i considero que el sentit de l’humor és una bona arma contra l’autocompassió o l’estigmatització. Però la facècia d’Adrià em sembla un groller i anacrònic estereotip, un clixé xaró d’un món ja farcit de tòpics i desinformació. Afortunadament, l’ús de la camisa de força ja està erradicat, l’índex de perillositat dels malalts mentals no és, en conjunt, superior al de la mitjana i la intel·ligència (emocional i cognitiva) i sensibilitat de molts afectats no té res a envejar als de la majoria. De ben segur que el Sr. Adrià no ha volgut ferir cap susceptibilitat, però la primera llei d’una bona paròdia és estar ben informat sobre el parodiat. Perquè som “bojos”, no estúpids.
Badalona (Barcelonès)