Èxit o no del Dia Sense Cotxes
Quins són els indicadors d'èxit d'un Dia Sense Cotxes o de qualsevol cosa? No badem i no ens deixem fer trampes al solitari! Sento aquests dies que organitzadors del Dia Sense Cotxes i autoritats municipals valoren amb èxit aquest dia, ja que “es va reduir la contaminació i el nivell de soroll va també disminuir”. La meva opinió és que això és una obvietat i cap indicador d'èxit. És el que se'n diu, a més, una variable dependent sense correlació amb les activitats o serveis que generen o faciliten els cotxes. És com si mesurem el consum elèctric després de tallar l'electricitat: és obvi que es reduirà. Però el que podíem fer amb l'electricitat ho hem pogut fer, i millor? Aquesta és la qüestió.
Mirin, el cotxe l'utilitzo per anar a treballar al Baix Llobregat. Si utilitzo el transport públic, trigo una hora més, entre anar i tornar. Cada dia. Una hora més en transport públic. Fixin-se que no dic que en cotxe trigui una hora “menys”, perquè tinc embussos, etc.
Però amb transport públic, hi he de sumar una hora de més. Cada dia. Heus aquí un indicador d'èxit que els proposo: que amb transport públic trigui “menys” que el que trigo amb cotxe ara, o que almenys s'hi acosti. I no dubtin que si
és així, deixaré el cotxe. No em caldrà cap campanya “conscienciadora”. Algú accepta el repte?
Barcelona