Editorial

Renfe, la vaga i el traspàs

La vaga de maquinistes de Renfe ha posat de manifest una vegada més els dèficits de gestió de la companyia, la seva incapacitat per oferir un servei suficient, fiable i modern als centenars de milers d’usuaris del tren a Catalunya i la urgència de completar el traspàs integral del servei de Rodalies a la Generalitat, que ja gestiona els Ferrocarrils Catalans amb un nivell d’eficiència i satisfacció per al’usuari més que notables. Més enllà de les qüestions laborals que puguin farcir les demandes dels treballadors en aquesta vaga, no es pot obviar que el principal motiu de l’aturada i del moment triat per fer-la és la possibilitat que el govern espanyol inclogui l’esmentat traspàs entre els punts a negociar amb el govern català a la taula de diàleg, un fet que el personal de Renfe a Catalunya –majoritàriament vingut d’altres llocs de l’Estat– percep com a perjudicial pel que fa a remuneració i possibilitats futures de trasllat.

Convindria separar les dues problemàtiques, perquè no tenen res a veure i, per tant, no són incompatibles. En tot cas, però, convé recordar que l’objectiu primordial no és cap altre que donar el millor servei possible als usuaris del tren, un objectiu encara més necessari quan l’emergència climàtica és un fet i la reducció d’emissions, un imperatiu, que reclama cada cop més l’ús del transport públic en substitució del privat. I si una cosa està plenament demostrada és que el servei de Rodalies Renfe a Catalunya fa dècades que fa aigües, per la mala gestió i la falta d’inversió crònica d’Adif en la infraestructura ferroviària catalana. És urgent i imprescindible, doncs, rescabalar aquesta inversió tants cops promesa i mai realitzada i traspassar la gestió integral del servei per acostar la responsabilitat d’aquesta gestió a les necessitats de l’usuari i les del servei i la infraestructura. I això no és una carta per negociar a la taula de diàleg pel conflicte polític entre Catalunya i l’Estat, és un deute pendent amb els usuaris, que fa molt temps que hauria d’estar resolt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia