Opinió

Tribuna

Servei públic i valors

“Esperem que el Codi Ètic del Servei Públic de Catalunya entri ben aviat en vigor.

El passat mes de juliol va finalitzar la redacció del Codi Ètic del Servei Públic de Catalunya. Aquest codi s’adreça no només als empleats públics sinó al conjunt de persones que atenen les necessitats ciutadanes d’interès general, de les quals són responsables les administracions públiques catalanes, sense perjudici de qui les faci efectives. Han intervingut en la redacció del codi un comitè format per 21 persones escollides en qualitat d’expertes i representants de les administracions públiques o de les entitats socials, que han participat col·legiadament en la seva elaboració. A partir d’aquest mes de setembre, s’obrirà un període participatiu de consultes adreçat al conjunt dels servidors públics del país i a un grup extens d’agents i institucions per incorporar esmenes i afegitons al text inicial redactat pel comitè amb la finalitat de completar el text definitiu del codi.

El codi està dividit en quatre parts. Cadascuna d’elles s’apropa a la temàtica dels valors en el servei públic des d’una perspectiva rellevant, parcialment diferent i complementària: 1) Els valors inherents al servei públic. Indica els valors que haurien de caracteritzar un servei públic de qualitat a Catalunya. 2) Els valors relacionats amb l’actuació dels servidors públics. Indica els valors propis de la tasca professional de les persones que integren el servei públic a Catalunya. 3) Els valors vinculats a les dimensions relacionals dels servidors públics. Indica els valors que es posen en joc en la relació i tracte amb les persones, entre servidors públics, amb els responsables polítics, amb els grups d’interès, amb l’ús de la informació, amb els mitjans de comunicació i amb l’entorn sociocultural i mediambiental. I 4) Els valors de les organitzacions responsables del servei públic. Indica aquells valors bàsics que haurien d’orientar les tasques de les entitats que presten serveis públics a Catalunya.

El codi aspira a ser inspirador, per aquest motiu ha estat redactat en positiu i concep els valors com una eina pràctica que pot aportar sentit i ajudar a actuar millor. El text del codi és sintètic. S’ha optat per presentar un codi fàcil de consultar, que condensi els aspectes bàsics que haurien d’orientar la manera de prestar en general el servei públic. Es tracta d’un codi marc. El seu contingut aspira a ser el més general i transversal possible a totes les modalitats de serveis públics. Això no impedeix que sigui completat per aquells codis ètics propis dels tipus de serveis específics (sanitaris, educatius, de seguretat...) inclosos sota el paraigua del servei públic. Per acabar, aquest codi ètic no pretén ser un codi de conducta. El codi assenyala tan sols els valors i principis que haurien d’orientar el servei públic a Catalunya però no entra a definir les pràctiques concretes que haurien de regir el comportament de tots els servidors públics o d’alguns en particular, com ara els alts càrrecs. Entenem que els codis de conducta poden ser un producte posterior a l’aprovació i implementació d’aquest codi.

Finalment, el codi traspua quatre grans aspiracions. Aspira a ser vinculant per a tots els servidors públics de Catalunya. Es vol contribuir així a generar un estàndard comú d’alta qualitat en la manera de concebre i exercir aquest servei, independentment de l’administració o entitat que el presti. És un punt de partida, no un punt d’arribada. Per ser realment efectiu, ha d’anar acompanyat del desenvolupament d’un conjunt d’eines orientades a ajudar a aterrar els valors i principis a les pràctiques concretes. La continuació del desplegament de tota aquesta infraestructura ètica ha de ser un compromís de l’actual i dels futurs governs de la Generalitat i dels membres que formin part del comitè ètic.

Vol ser útil. Per aconseguir-ho, ha de ser proper a les declaracions, decisions i accions del dia a dia dels servidors públics i ha d’esdevenir una guia de reflexió, orientació i consulta sobre les pràctiques desenvolupades per tots ells. Per acabar, aspira a ser dinàmic, modificable i revisable d’acord amb els mateixos canvis i innovacions que les societats democràtiques avançades estan incorporant en la manera de concebre i aplicar les noves modalitats de servei públic. Perquè les propostes d’esmenes no són una qüestió simplement tècnica o de procediment Perquè un codi no és vigent quan rep la seva aprovació, sinó en la mesura que passa a formar part de la cultura organitzativa. Esperem, doncs, que el període d’esmenes del text arribi a bon port i que el Codi Ètic del Servei Públic de Catalunya entri ben aviat en vigor.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.