Opinió

Tribuna

La Torre dels Mísers

“L’ésser humà típic, més per prejudici cultural que per incompetència, no surt d’aquí: innocent / culpable; natural del país / estrangerot; ric / mort de gana. I diu així la dita: “Torres més altes han caigut”

La Concreció de la Forma –que és l’estat-de-coses general provinent de l’Únic Ésser, Forma & Poder– no és generalment tan atractiva com en el poema introductori sinó que sol provocar més rebuig que plaer. Per causa d’aquest rebuig generalitzat, els humans –no podent-ho suportar a la crua, tal com ve donat– basteixen, suplantant la literalitat d’aquesta concreció, una torre esteticoeticoreligiosa amb cada seva cultura, per la qual es menteixen confortablement dient-se civilitzats –dient-se sensibles al que és bell, savis i pietosos–, i s’estableixen així, popularment i també legalment, codis de conducta punitius respecte del que és considerat lleig, immoral i irreverent.

La Concreció de la Forma són els objectes, els subjectes, les idees i els símbols del món en disposició i condició canviants segons l’acció-en-el-món. Una idea és, en un subjecte, un compartiment de material intel·lectual coherent i complet sobre algun punt de la Realitat Circumdant o de l’Inconegut (altrament tindríem un acudit qualsevol) però no és necessàriament verdadera ni en termes unidimensionals (purament gramaticals) ni en relativitat (prodiscursivament), si no és que a més de ser un compartiment coherent i complet és també discursivament evolutiu i suficientment profund sense contradicció ni error formal rellevant en cap indret. Un símbol és un vector de perfeccionament dels objectes, els subjectes i les idees (no pas també dels símbols, que ho tindrien una mica difícil per perfeccionar-se a si mateixos, ells que són precisament la mesura i l’instrument de la perfecció...). Són símbols l’acció-en-el-món conscient, sàvia, sostinguda en el temps i resistent a tota circumstància (la qual constitueix un model de conducta), com també tota idea expressada clarament, bellament, que sigui força o molt omnicomprensiva i que sigui verdadera unidimensionalment o en relativitat, és a dir que sigui coherent, completa, discursivament evolutiva i suficientment profunda sense contradicció ni error formal rellevant en cap indret (la qual constitueix un model de pensament).

D’altra banda, la naturalesa de la Realitat Circumdant, ja que és més inefable que incognoscible, és més un misteri que no ho hauria de ser, i pot ser descobert per autognòsia, o sigui a partir d’un mateix. El grau màxim del seu coneixement en un humà es troba en el que pot ser anomenat Estat Superior de la Consciència: trobant-s’hi un hom en coordinació total cos-ment, en relaxació i en elevació, entra un hom en contacte més o menys directe amb la Idea del Bé d’una manera tal que té consciència profunda, si bé fragmentàriament i en síntesi, de les coses com són, és a dir dels principis rectors d’aquesta realitat, que estableixen en el pla de l’acció-en-el-món una forma transcendent de moral que podem anomenar útil i que ignora el que no és logicomatemàtic, si bé és captada pels subjectes també per mitjà del sentiment amorós i de l’emoció de l’alegria. No obstant, un grau intermedi –el més estès– del coneixement de la naturalesa de la Realitat Circumdant per general no entén en utilitat i solament té en compte el que és bo o dolent, encara que en una versió elaborada pugui preveure la relativitat, segons algun cas especial i segons casos específics, d’aquesta bondat i d’aquesta maldat i per consegüent pugui valorar en aquests casos la utilitat d’ignorar la dualitat bo-dolent i posar el focus en el que es basteix o es fa caure amb el que és bo o dolent o, dit en termes relatius, amb el que és bo i dolent al mateix temps. Al capdavall, però, l’ésser humà típic, més per prejudici cultural que per incompetència, no surt d’aquí: innocent / culpable; natural del país / estrangerot; ric / mort de gana. I diu així la dita: “Torres més altes han caigut.” I jo que hi afegeixo per acabar: “Fins i tot els caiguts més mísers, Una i l’Única Torre basteixen.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia