Opinió

opinió

En resposta al senyor Argerich

Benvolgut senyor Argerich. En relació amb el que es va publicar el dijous 17 de juny, permeti’m que, amb aquesta carta, li doni una alegria. Tot allò que proposa en el seu recent article “Rodalies, el coll d’ampolla”, publicat a El Punt Avui, ja s’està fent. Els desitjos que planteja per guanyar fiabilitat i capacitat a la xarxa de Rodalies o la modernització de trens i infraestructura, entre d’altres, s’estan fent realitat.

S’està fent un esforç inversor real i sense precedents per posar al dia tota la nostra xarxa. A tall d’exemple, perquè entengui que no parlem de futuribles sinó de realitats, des de l’aprovació del pla de Rodalies (el 2020), s’han licitat més de 1.300 milions d’euros i s’han adjudicat més de 2.000 milions d’euros, destinats tant a projectes d’infraestructures com a l’adquisició de trens. Així mateix, en aquest període les execucions realitzades superen els 550 milions d’euros.

Com que vostè coneix el món de la mobilitat, tot i que des d’un altre àmbit, entendrà millor que ningú que les obres de gran envergadura requereixen molt de temps per dur-les a terme. Des que es projecten fins que s’executen passen molts anys. Ara mateix, no obstant això, ja es percep el ritme d’execució. Aquells que realment som usuaris de Rodalies veiem com diverses obres estan coincidint en el temps arreu de la xarxa, amb les seves indefugibles afectacions al servei. Aquesta intensificació de les obres ens ha portat a emmarcar les actuacions sota el segell “Transformem Rodalies”, una transformació –real–, precisament la que reclama en el seu article.

Com deu saber, la xarxa de Rodalies és extensa (1.120 km) i complexa, molt diferent de la del metro o de qualsevol altre mode de transport ferroviari. Per les vies no hi passen sempre el mateix tipus de trens amb horaris cadenciats, tot el contrari: les infraestructures les comparteixen diferents materials de rodalia, mitjana i llarga distància, i mercaderies. En el cas de Renfe, com a empresa operadora de Rodalies que som, una altra particularitat de la nostra tasca és fer compatible la prestació del servei al nombre més gran possible de ciutadans, amb la d’oferir temps de trajectes atractius. Com més parades fem, més temps de recorregut. Per això no es pot comparar el servei que donem ara amb el que es prestava quan es van inaugurar determinades línies.

Podria entrar també en l’antiguitat dels trens: l’edat mitjana de la nostra flota ronda els 25 anys (en alguns països europeus operen trens de 60 anys!), però, així i tot, Renfe ha comprat trens que ja s’estan construint a les fàbriques d’Alstom i Stadler, per cert, generant un total de 750 llocs de feina a Catalunya. Un centenar d’aquests nous trens d’alta capacitat, en el moment en què tinguem un contracte programa amb la Generalitat, es destinaran tots a Rodalies.

Tant de bo aquests punts que he exposat serveixin per rebatre la idea preconcebuda que vostè té sobre Renfe. Perquè... realment pensa que som incompetents els 2.500 treballadors de Renfe a Catalunya? Cada dia movem amb responsabilitat 1.000 trens, tornem els diners quan no podem complir el nostre compromís de puntualitat –fins i tot en els casos que no som els causants del retard–, vetllem per adaptar el servei a les necessitats de la ciutadania, apostem per la sostenibilitat, i, fins i tot, tenim una pàgina web (www.renfe.com, oi?) informativa, amb continguts clars i accessibles.

Per acabar, entenc que el temps i els espais als mitjans de comunicació són or. Tant de bo poguéssim disposar de més ocasions per esplaiar-nos i debatre els nostres arguments. Estic segur que si hagués disposat de més línies, en el seu article “Rodalies, el coll d’ampolla” hauria pogut matisar algunes de les crítiques que, així, de manera tan resumida, em semblen reduccionistes i injustes.

Com sempre, des de Renfe, estem a la seva disposició. Atentament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia