Política

Conflicte laboral al Prat

L'ANC reparteix informació als passatgers del Prat: "Madrid t'ha de solucionar el problema"

Mentre les parts implicades en el conflicte laboral, voluntaris de l'ANC reparteixen pamflets entre els usuaris per explicar-los que el problema no depèn de la Generalitat

Nova jornada avui d’aturades parcials als controls

El comitè de vaga no espera que hi hagi acords avui

L'ANC s'ha posat mans a l'obra i els voluntaris s'han desplaçat a l'aeroport del Prat.  El conflicte dels controls de seguretat afecta l'aeroport des del 24 de juliol i s'han perdut centenars de vols, i Barcelona -i Catalunya- s'ha guanyat molt mala imatge. Els pamflets que ha fet l'ANC, en diversos idiomes, ho deixen clar: "Eulen gestiona 27 aeroports, però només fa vaga a Barcelona. És l'empresa 'amiga' de Madrid a qui Aena subcontracta la seguretat de l'aeroport, i que ofereix unes condicions pèssimes al seu personal." I assenyala directament el culpable  del desgavell que s'està vivint al Prat en plenes vacances d'estiu: "Aena gestiona malament i de manera opaca l'aeroport del Prat. Si perds el temps i l'avió a Barcelona és perquè algú de Madrid t'ha de solucionar el problema: Espanya és l'únic país del món on un ministeri gestiona 46 aeroports de manera centralitzada." I acaba: "L'1 d'octubre votarem Sí per gestionar millor les nostres infraestructures."

La tercera reunió de negociació de mediació convocada pel departament de Treball entre els representants dels treballadors i la direcció d’Eulen i la presència d’Aena a través de la directora de l’Aeroport del Prat, Sonia Corrochano ha començat a dos quarts de dotze d’aquest dilluns. Joan Carles Giménez, assessor del comitè de vaga d’Eulen, ha reconegut que les posicions ’ “cada cop estan més a prop’’, però també ha assegurat que l’acord no podria arribar en la sessió d’aquest dilluns. Giménez també ha afirmat que per acabar amb el conflicte caldrà signar un acord amb la direcció d’Eulen i un altre acord amb Aena, que corregeixi a l’alça la licitació que es va signar a la baixa entre Eulen i Aena, cosa que posaria “punt i final per sempre’’ a les condicions de precarietat que viu el personal de seguretat de l’aeroport. L’empresa i els treballadors d’Eulen es tornen a trobar a mig matí, després que ahir no es resolgués res, tot i els acostaments. La vaga parcial ha continuat avui a partir de dos quarts de sis del matí –amb cues que han arribat a ser d’una hora–, i en diverses franges horàries dels dia. Les aturades es repetiran divendres i diumenge. Dilluns que ve seran indefinides si no es recorre l’altre mig camí fins a l’acord.

Ahir, i després de prop de set hores de negociacions, la reunió entre la direcció d’Eulen –l’empresa que presta el servei dels controls de seguretat a l’aeroport de Barcelona-el Prat– i el comitè de vaga va acabar novament sense cap acord per desconvocar la protesta, però amb un acostament entre les parts. “Comencem a parlar d’alguna cosa seriosa, però molt insuficient; estem gairebé a la meitat del camí”, asseguraven els representants dels treballadors en sortir de la reunió, a la seu del Departament de Treball de la Generalitat, que fa de mediadora.

El principal escull continua sent salarial. La plantilla reclama un plus de 350 euros –“el plus de la discòrdia”, segons el comitè–, però l’última oferta de l’empresa era de 155 per als sous més baixos. Al matí eren 45 i, fins llavors, 29. Després de la marató negociadora, la directora de zona del grup Eulen a Catalunya i Llevant, Lorena Ibáñez, celebrava que s’havia avançat “bastant” en aspectes organitzatius i socials i que, pel que fa a les sol·licituds econòmiques, l’empresa havia ofert “com a proposta de tancament” un increment mitjà d’un 7,70%.

D’altra banda, la direcció accedeix a augmentar el personal amb cinc vigilants per filtre i 21 més de reforç, una proposta que s’assembla bastant a les reivindicacions del comitè, que ho llegia com “un pas endavant”. La negociació “progressa adequadament”, afirmaven representants de la plantilla.

La consellera de Treball, Dolors Bassa, en una piulada a Twitter, resumia: “S’han acostat posicions, però les parts encara han d’acabar de calcular i madurar coses! Demà seguim.” Les converses es reprendran avui mateix, també a la seu de Treball, a partir de les onze del matí.

El director general de Relacions Laborals, Enric Vinaixa, constatava, així mateix, els avenços “significatius” i especificava que “hi ha concrecions de les propostes que han provocat que no s’hagi pogut acabar de cloure” l’acord. Es tractaria d’aspectes organitzatius. “Encara no hem arribat al punt en què hi hagi la possibilitat que el contingut de les reunions se supediti a una assemblea per desconvocar la vaga, però som optimistes”, deia Vinaixa, que no gosava valorar si el grau d’assoliment era el del “mig camí” que descrivien els treballadors.

Un dels assessors del comitè de vaga, Juan Carlos Giménez, corroborava que queden qüestions organitzatives per tancar, sense concretar-les, i remarcava que caldrà que els treballadors s’asseguin directament amb Aena, “no per tenir negociacions laborals, però sí que seran definitives per desconvocar la vaga”. A les reunions, Aena hi assistia personificada en la directora de l’aeroport, Sònia Corrochano. Segons Vinaixa, el seu paper és d’“observació activa”: “Aena no és a la taula negociant, però sí en un segon terme, en espera de veure quins són els marges.”

La d’ahir era la segona jornada de llarguíssims contactes després que divendres s’assolissin les dotze hores d’estira-i-arronsa. Ahir van començar a les onze del matí i van finalitzar a quarts de deu del vespre, amb recessos intercalats. A mitja tarda, el comitè va donar per acabada la reunió, sense acord, perquè els termes no la satisfeien. Sostenien que ja s’estava redactant l’acta de la trobada, però al cap d’uns minuts van tornar a pujar a la primera planta de la seu del departament i es va obrir una altra ronda de negociacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

No i no

Banyoles
LA CRÒNICA

Memòria democràtica a Castell i Platja d’Aro

País basc

La campanya clou amb el PNB i EH Bildu disputant l’hegemonia

Barcelona
política

Viñas afirma que ERC no abandona un govern “a les primeres de canvi”

llagostera
Pròxim Orient

Almenys cinc morts en una batuda israeliana a Cisjordània

Barcelona
Política

El jutge obre una línia d’investigació secreta per l’espionatge d’Aragonès amb Pegasus

barcelona
Guerra a europa

L’OTAN es compromet a enviar més defenses aèries a Ucraïna

barcelona
orient mitjà

Els EUA sancionen un activista ultra israelià aliat del ministre Ben Gvir

barcelona
GIRONA

Junts aposta per la “simplificació administrativa” amb una finestreta única

GIRONA