Política

anàlisi

Europa en el debat electoral

En campanya cal parlar de reptes de la immigració i la lliure circulació

Ja ha començat la campanya electoral i hem pogut sentir els primers missatges a través de la premsa escrita, radio, televisió, xarxes socials i també dels cartells electorals. Res de nou respecte als comicis del 20 de desembre. Missatges senzills, curts, clars, per fidelitzar el vot segur i amb voluntat de desacreditar l'adversari. Poca profunditat política, poc debat, més populisme que voluntat de convèncer a partir de l'argumentació. Són més temps de confrontació i polemització que no pas de cercar el vot a través de la proposta i el convenciment. Són temps de les frases contundents que càpiguen en espais curts dels mitjans i de les xarxes socials. I en aquest escenari, una altra constatació és que els missatges són molt locals, molt propers, deixant de banda els reptes europeus i els internacionals. No és nou, perquè en l'anterior campanya tampoc s'hi va entrar, com si a cap partit li interessés el que passa a Europa, ignorant que el 80% de les normes que finalment afecten els ciutadans tenen el seu origen a les institucions europees. Ja sabem que Europa, concretament la Unió Europea, no passa el millor moment pel que fa a l'acceptació ciutadana, i també sabem que tendim a viure la nostra realitat en clau local, nacional o estatal, i naturalment els ideòlegs de les campanyes les dissenyen amb els eslògans en el format que més poden incidir en la ciutadania. Les eleccions haurien de servir, a més de captar el vot dels ciutadans amb els missatges propers, per debatre tots els temes i reptes que tenim plantejats, tant els més nostres com els que ens queden més lluny, els reptes europeus, per entendre'ns. Per respecte a la ciutadania, a la qual demanen el vot, s'hauria d'informar-la amb detall dels temes que estan en joc, amb propostes i debats, i contrastar-ho a fons amb les altres alternatives. Així tindríem elements per valorar què proposa cada partit i l'elecció es basaria en la informació i la reflexió, en comptes de fer-ho influïts pels missatges curts i estereotips. I també s'hauria de posar èmfasi en l'àmbit europeu, que a la fi és ja el nostre veritable marc de referència, més que no pas l'estat. Haurien d'estar presents en els debats de la campanya els reptes de la immigració, dels refugiats, de la seguretat, de la lliure circulació, del referèndum sobre la permanència del Regne Unit a la UE i les seves possibles conseqüències generals per a la UE i per al Regne Unit o per a Escòcia o Irlanda del Nord, en particular. També la gestió de l'economia i de les mesures per sortir de la crisi econòmica, a nivell europeu. Tot això és important, sovint més que altres temes que ens semblen més importants. En la mesura que s'afrontin també els reptes europeus i internacionals i els partits s'hi posicionin, el debat serà més profund i tindrà més qualitat democràtica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Salvini i Letta, els primers líders polítics a votar a Itàlia

ROMA

ERC i Junts posaran a prova la seva relació i l’estabilitat del Govern al debat de política general

BARCELONA

Pedro Sánchez dona positiu per covid i cancel·la la seva visita a Barcelona i Gavà

BARCELONA

Una Itàlia esgotada decideix avui el seu futur

Roma
Iran
La revolta de les dones

Contra el vel obligat i molt més

Beirut

El món, testimoni de la brutalitat policial espanyola

barcelona

Centenars de detinguts a Rússia en protestes contra la mobilització

moscou
MARTA PASCAL
‘PEOPLE & POLITICS CONNECTOR’

“El projecte independentista s’ha esgotat”

Barcelona

Caure per renéixer

Roma (Enviada especial)