Política

M. JOSÉ SALVADOR

CONSELLERA D'OBRES PÚBLIQUES, HABITATGE I VERTEBRACIÓ DEL TERRITORI DEL GOVERN VALENCIÀ

“Foment ha assumit el corredor a martellades”

Exigeix al ministeri explicacions pel possible desviament de fons de la infraestructura per a obres a Madrid

Subratlla la recuperació de la complicitat dels governs valencià i català en aquest front comú

Diu que el govern espanyol pren decisions que recorden la divisió dels territoris amb esquadra i cartabó

Habitatge
Nascuda a la Vall d'Uixó el 28 d'agost del 1974, aquesta advocada, professora i militant del PSPV-PSOE, té clar que l'altre pilar fonamental de la seua gestió és l'ús social de l'habitatge. De fet, és una de les lleis que més satisfacció li ha aportat en aquests dos anys que fa que dirigeix la macroconselleria. En aquest àmbit, Salvador reconeix que Catalunya va al davant i explica que hi ha trobades de treball amb el departament català per compartir experiències.
És incomprensible que tardem més que fa vint anys per anar a Barcelona

Des del primer dia que va accedir a la conselleria, M. José Salvador es va marcar com a objectiu conscienciar la societat valenciana sobre la necessitat de tindre una infraestructura com la del corredor mediterrani i que aquest fóra una prioritat en l'agenda del govern espanyol.

Creu que han aconseguit l'objectiu?
Crec que hem fet visible la situació de maltractament que patim els valencians pel que fa a la manca d'inversions, l'incompliment dels pressupostos i en matèria d'infraestructures i que no és coherent ni amb el que representem des del punt de vista del PIB ni de la població. El nou govern de Ximo Puig ha canviat el relat, ja que prioritzem els interessos dels valencians i no adoptem una actitud de submissió sinó de reivindicació. No volem ser més, però tampoc menys que altres autonomies.
Si hi ha una infraestructura paradigmàtica d'aquesta nova actitud de reivindicació, aquesta és el corredor mediterrani.
El corredor ha aconseguit el que en política és tan difícil: el consens de tota la societat. La gent ja és conscient de l'important que és no només per a l'economia sinó en tots els àmbits. Pensem en tot el moviment empresarial i cívic que s'està produint en els últims mesos i que, en definitiva, estan acompanyant el govern valencià.
Aquesta mateixa setmana hem vist una trobada d'empresaris valencians i catalans a Tarragona pel corredor, una cita impensable fa uns anys...
Sí. Sembla clar que la unió fa la força. Hui més que mai estem en temps d'enderrocar murs, hi ha d'haver diàleg. Ni la gent, ni els drets, ni les infraestructures entenen de fronteres, per més que el PP valencià diga que per a què volem un corredor mediterrani si Catalunya es va a independitzar. Els trens també creuen països.
Sembla que hi ha una gran sintonia entre el seu equip i el del conseller català Josep Rull?
Efectivament. Compartim un full de ruta comú i molts plantejaments. Igual que els presidents Puig i Puigdemont en aquesta matèria. La trobada a València, envoltats dels representants dels empresaris i les societats civils valenciana i catalana, només pot qualificar-se d'històrica.
Malgrat la voluntat expressada pel ministre Íñigo Gómez de la Serna de més diàleg, la figura del coordinador del corredor no s'ha negociat.
S'ha perdut una oportunitat magnífica de demostrar-ho. Creiem que és una figura cabdal per llevar-li l'etiqueta de “partidista” que té penjada la infraestructura. Els informes de l'AIREF demostren que el creixement el lideren les autonomies de l'arc mediterrani. Per tant, invertir ací beneficia l'economia espanyola i europea.
El ministre de Justícia va dir la setmana passada a València que s'havia exagerat la importància estratègica del corredor.
Lamente profundament les desafortunades declaracions del ministre Rafael Catalá. Evidencien el gran desconeixement d'aquesta infraestructura i del que suposa i són una temeritat, atès que ho va dir qui va ser secretari d'Infraestructures de Foment i qui va assumir les competències durant una etapa. Queda clar que el govern d'Espanya no pensa en la necessitat en infraestructures dels valencians.
Sembla que no sols són pensaments. El seu secretari autonòmic ha denunciat que es desvien fons del corredor per a pagar un túnel entre Atocha i Chamartín.
Només cal analitzar les inversions anunciades pel ministre per a Chamartín, incloses en les línies del corredor, per a comprovar la veracitat de la denúncia feta per Josep Vicent Boira. Ens hauran d'explicar per què eixos diners del corredor van a Madrid, quan al nostre entendre, i jo no sóc una experta en geografia, la infraestructura de què parlem és la que va per l'arc mediterrani i, aquest no passa per la capital d'Espanya.
Per tant, té poca confiança en un canvi de prioritats.
Malauradament, és una decisió que posa blanc sobre negre en les prioritats del govern d'Espanya i la falta de convicció per aquesta infraestructura que sembla que l'ha hagut d'assumir a martellades. Jo espere que acaben assumint-la per convicció; només han de mirar les xifres, on es creen els espais dinàmics de creixement de població i econòmic.
A més, València i Barcelona encara no estan connectades per l'alta velocitat.
És incomprensible que tardem més que fa vint anys d'anar a Barcelona, atès el flux econòmic i social que hi ha entre ambdós territoris en ple segle XXI. El govern espanyol pren decisions que recorden el colonialisme, quan amb una esquadra i un cartabó es dividien els territoris sense tindre en compte la gent ni els seus interessos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

política

El Govern aprova el Projecte de llei de l’Estatut dels Municipis Rurals

BARCELONA

La Diputació de Girona reformula els premis Projecta’t

girona
Política

ERC, Junts, CUP i comuns registren al Parlament una declaració de suport als encausats de Tsunami

barcelona
política

Junts demana préstecs a candidats i afiliats per sufragar la campanya

barcelona
política

Doble cita d’Illa a les comissions sobre mascaretes en precampanya

barcelona
Política

L’ANC presenta un recurs al Suprem per la campanya de Consum Estratègic

barcelona
orient mitjà

Israel exigeix sancions contra l’Iran pel seu programa de míssils

barcelona
política

El Congrés rebutja la petició del Senat de frenar la llei d’amnistia

Barcelona
política

Aragonès afirma que no abandonarà responsabilitats si no repeteix com a president

barcelona