Política

La investigació sobre l'abatiment de l'avió malaisi a Ucraïna apunta a Moscou

Conclou que la llançadora per disparar el míssil va ser transportada des de Rússia a petició dels rebels i retornada

El Kremlin considera l'informe polític i parcial

El vol MH17 de Malaysia Airlines, amb 298 persones a bord, va ser abatut quan sobrevolava territori ucraïnès per un míssil terra-aire Buk de la sèrie 9M38 dut de Rússia a Ucraïna i disparat des de territori rebel. Així ho indiquen les conclusions del Consell de Seguretat d'Holanda (CSH) sobre el sinistre de l'avió malaisi abatut a l'est d'Ucraïna el 17 de juliol del 2014, en ple conflicte bèl·lic, difoses ahir. Unes conclusions que confirmen la implicació del govern rus en el desplegament del míssil i la seva ocultació. Segons l'equip internacional d'investigació penal que intenta aclarir el sinistre, el míssil va ser disparat des d'un camp pròxim a la localitat de Pervomaysk, a l'est d'Ucraïna, aleshores en mans dels rebels prorussos. A causa de l'atac, van morir les 298 persones que hi havia a bord de l'avió, de les quals 196 eren holandeses; 27 més, australianes, i 44, malàisies i una neozelandesa, entre altres nacionalitats.

Segons les indagacions de l'Equip d'Investigació Conjunt (JIT), que reuneix fiscals i policies d'Holanda, Austràlia, Bèlgica, Malàisia i Ucraïna, la llançadora del míssil va ser retornada a territori rus la mateixa nit en què va ser abatut l'avió.

“El míssil va ser disparat des d'un camp obert al poble ucraïnès de Pervomaisk. Es tracta d'un camp agrícola d'entre 500 i 600 metres quadrats, aproximadament. Sobre això no hi ha cap dubte”, va declarar en roda de premsa el director suplent de la policia de Brabant-Nort, Wilbert Paulissen, segons va informar el diari AD. Paulissen va explicar que van examinar dues escoltes telefòniques entre dos soldats russos en el moment en què l'avió va ser abatut, en les quals confirmaven que es tractava d'un míssil del sistema Buk i que la instal·lació per llançar-lo efectivament havia estat entregada.

Per la seva banda, el cap de la fiscalia holandesa, Fred Westerbeke, va indicar que s'havia identificat un centenar de persones que podrien estar involucrades en el llançament o en el transport del sistema de míssils, i hi va afegir que ara “correspon a un jutge” pronunciar-se. “La següent pregunta que cal fer-se és: qui és el responsable d'això”, va dir.

Westerbeke va indicar que cada dia entre cent i dues-centes persones van treballar en la investigació, en el marc de la qual es van examinar dotzenes de contenidors amb runa i es van identificar 1.448 restes com a rellevants, i va informar que l'equip continuarà els seus treballs d'investigació almenys fins a principis del 2018. “Ara només podem parlar amb certesa sobre el míssil i la seva ruta. Cal investigar més per a un judici” sobre els autors, va indicar el cap de la fiscalia holandesa, que va encoratjar els responsables de la tragèdia a presentar-se davant la justícia per aspirar a la possibilitat d'una reducció de condemna.

La investigació és la més àmplia feta fins ara sobre el sinistre d'aquest avió, que volava d'Amsterdam a Kuala Lumpur i va rebre l'impacte d'un míssil quan sobrevolava la província ucraïnesa de Donetsk i va caure sense que hi hagués supervivents.

Aquesta, però, no és l'única investigació que apunta a un míssil Buk. La Junta de Seguretat Holandesa (OVV) també va concloure l'any passat en una investigació per separat que el Boeing 777 de Malaysia Airlines va ser abatut amb un míssil antiaeri Buk. La investigació va establir que el míssil va explotar just a l'esquerra de la cabina de l'avió, fet que va alliberar una gran quantitat de fragments metàl·lics que van foradar l'aparell.

Rússia va qualificar l'informe de polític i parcial. “Rússia està decebuda (...) Les conclusions de la fiscalia holandesa confirmen que la investigació és parcial i està políticament motivada”, va dir el Ministeri d'Afers Estrangers rus en una nota, en què acusa l'equip internacional d'ignorar les aportacions russes i acceptar les ucraïneses. Rússia sempre ha negat qualsevol tipus d'implicació en la catàstrofe i també ha intentat exonerar els rebels. Just dilluns passat, el Ministeri de Defensa rus va difondre unes imatges de satèl·lit amb l'objectiu d'intentar provar que el míssil no va poder disparar-se des de territori rebel.

298
persones
van morir en caure l'avió en què viatjaven per l'impacte d'un míssil terra-aire Buk.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

No i no

Banyoles
LA CRÒNICA

Memòria democràtica a Castell i Platja d’Aro

País basc

La campanya clou amb el PNB i EH Bildu disputant l’hegemonia

Barcelona
política

Viñas afirma que ERC no abandona un govern “a les primeres de canvi”

llagostera
Pròxim Orient

Almenys cinc morts en una batuda israeliana a Cisjordània

Barcelona
Política

El jutge obre una línia d’investigació secreta per l’espionatge d’Aragonès amb Pegasus

barcelona
Guerra a europa

L’OTAN es compromet a enviar més defenses aèries a Ucraïna

barcelona
orient mitjà

Els EUA sancionen un activista ultra israelià aliat del ministre Ben Gvir

barcelona
GIRONA

Junts aposta per la “simplificació administrativa” amb una finestreta única

GIRONA