Municipal
recollida d'escombraries
La infrainversió en vuit anys col·lapsa la neteja a Terrassa
El govern admet que falten sis milions d'inversió per arribar als 25 del pressupost idoni per fer un bon servei de recollida de residus
L'empresa municipal comença ara a recuperar plantilla i millorar maquinària i infraestructura
El govern de Terrassa va confirmar fa uns dies que el servei de neteja i recollida de residus, que a diferència d'altres municipis de les mateixes dimensions executa una empresa municipal, Eco-equip SAM, està al límit a causa ja no de falta d'inversió, sinó per un problema d'infrainversió en els últims vuit anys, durant el període de crisi econòmica, en què el pressupost que s'hi va destinar va anar descendint per prioritzar altres polítiques de caire social. Tot just fa un any que s'hi han començat a abocar més recursos i inversions: “Anàvem molt endarrerits”, va explicar el tinent d'alcalde de Territori i Sostenibilitat, Marc Armengol, en la comissió informativa promoguda pel grup de l'oposició Terrassa en Comú (teC). Fins i tot la regidora d'ERC-MES, Carme Labòria, que havia estat tinent d'alcalde de Planificació Urbanística i Territori pel PSC, en l'anterior govern, també va admetre que va ser una aposta política per enfortir les dotacions socials en un moment complicat en què era més fàcil treure recursos de partides més elevades com les destinades a la seva àrea.
Un problema que va corroborar amb dades i explicacions el gerent d'Eco-equip, Josep Miquel Colomer, admetent que s'està “portant un Titànic amb quatre”: “Actualment només estem posant-nos al dia, perquè tot s'ha encongit”, va reconèixer. Places de plantilla que no es van poder cobrir –de 362 treballadors el 2008 a 318 el 2016— i vehicles, maquinària i infraestructures obsoletes, han acabat limitant la capacitat operativa de l'empresa i augmentant la brutícia, una queixa generalitzada i compartida a la ciutat que va obligar els responsables polítics a començar a injectar diners en el servei –uns dos milions el 2016– i a promoure un pacte per a la neteja amb entitats i ciutadans. El document fa una diagnosi de la situació i propostes de millora que s'han d'incloure al pla de prevenció i gestió de residus fins al 2019, pendent d'aprovació definitiva.
Iniciatives com ara la implantació en part de la recollida lateral i el canvi de contenidors han ajudat també a mitigar els efectes de la falta de personal, perquè amb el sistema de recollida tradicional “no tindríem prou gent”, va admetre Colomer. Per aquest motiu, i també perquè es milloren els percentatges d'impropis i l'aspecte dels contenidors, un dels objectius a curt termini és implantar una tercera ruta de recollida lateral. Durant la comissió informativa va sortir en diverses ocasions la comparació amb Sabadell, on, amb menys habitants, l'empresa Smatsa, que té concedit el servei, té un centenar de treballadors més i vuit milions més de pressupost que a Terrassa. Els responsables municipals, però, advertien que la neteja i els residus són “el cavall de batalla de tots els municipis grans”, al·legava Armengol. Sí que va admetre que per oferir un servei òptim a Terrassa caldria passar dels 19 milions del pressupost a 25. Per a enguany està previst destinar 1,3 milions dels comptes, una inversió de 500.000 euros i el pressupost a Eco-equip s'incrementa un milió.
LA FRASE
LA XIFRA
Més vigilància policial i sancions
Molts són els aspectes que cal millorar en el servei i en l'empresa, i el cap del servei de Medi Ambient, Marc Cadevall, va explicar que una de les novetats recollides en el pacte de la neteja és incorporar un protocol amb la Policia Municipal, fent formació específica, perquè intervingui en la denúncia d'infraccions, atesa la seva major presència a l'espai públic i capacitat d'identificació de persones. Sobretot controlaran l'abandonament de mobles i residus al voltant dels contenidors. També augmentarà el servei amb quatre inspectors, ja que el 2016 només es van posar 88 sancions, una xifra superior a la d'altres èpoques.
Un altre tema pendent és la redacció del contracte programa entre consistori i empresa que determini les obligacions de cada part i incorpori sistemes de compliment dels acords. La intenció, arran de la falta de personal i recursos, és encarregar-ne la redacció a una empresa externa, segons va dir la consellera delegada d'Eco-equip i directora de l'àrea de Territori, Eva Candela. També està pendent la contractació del cap de recursos humans després de dues convocatòries públiques sense èxit per les baixes condicions del conveni. Per això estudien si jurídicament es pot contractar directament a través del consistori. El 2017 també han de negociar el conveni i calendaris laborals, ampliar les instal·lacions i mirar nous sistemes per recollir voluminosos.