Política

La manca de llibertat d’expressió a l’Estat, tema destacat de la 9a edició del festival de cinema BccN

’Tijera contra papel’ de Gerard Escuer inaugurarà el certamen que posa el focus en les obres audiovisuals amb llicència lliura

La 9a edició del Barcelona Creative Commons Film Festival (BccN) tindrà com un dels temes principals “la manca de llibertat d’expressió a l’Estat”. Durant sis dies, del 5 al 10 de juny, es projectaran 14 projeccions i es realitzaran 11 debats entre d’altres activitats al MACBA, al CCCB, al Pumarejo i El Born CCM. El certamen, que se centra amb obres de llicència lliure, arrencarà el 5 de juny al CCCB amb la presentació de ’Artist at risk’, un col·lectiu que detallarà la seva iniciativa en proporcionar vies segures a artistes amenaçats als seus països per falta de llibertat d’expressió. Posteriorment, tindrà lloc una jornada organitzada amb el col·lectiu #NoCallarem i el CCCB en el marc del dia Orwell amb la projecció inaugural ’Tijera contra papel’ de Gerard Escuer que fa un repàs del paper a la censura al llarg de la història d’Espanya i posa sobre la taula els principals casos actuals de censura. Els directors del festival Andreu Meixide i Fernando Paniagua han assenyalat que és un festival d’accés lliure i que no fan distinció entre els formats que es projecten.

Fernando Paniagua ha explicat que quan van néixer fa 9 anys, un moment en el qual les llicències lliures “sonaven com una cosa nova i trencadora i que anava a transformar les forma de relacionar-se amb els continguts del món digital” i que ara, en la novena edició, “el festival segueix posant el focus amb els treballs audiovisuals que fan servir aquestes llicències lliures”. Paniagua ha indicat que són un festival que tracta “més de cultura lliure en un sentit general”.

“L’evolució que hem anat seguint ha estat passant el focus en l’eina a la temàtica, és a dir, allunyar-se de les eines amb l’objectiu de donar visibilitat a projectes que estan creuant la cultura lliure, el cine i l’audiovisual i els temes dels projectes”, ha apuntat Meixide. En aquest sentit, ha declarat que aquest any hi ha “la urgència de parlar de la repressió que s’està vivint especialment en la llibertat d’expressió i obrim el festival amb una jornada per denunciar la manca de la llibertat d’expressió a l’estat espanyol”.

De fet, abans de la primera projecció el mateix 5 de juny inaugurarà el festival ’Artist at risk’, un col·lectiu que presentarà, de la mà dels seus cofundadors Marita Muukonen i Ivor Stodolsky, una iniciativa experimentada en proporcionar vies segures a artistes amenaçats als seus països per falta de llibertat d’expressió. Després del film inaugural tindrà lloc al CCCB també un debat amb el director de ’Tijera contra papel’, Gerard Escuer; els rapers Pablo Hassel i Elgio; la directora del litigi de IRIDIA, Anaïs Franquesa; la periodista Kaissa Ould i amb “l’absència forçada” de Valtonyc.

El festival tindrà com a altres temes la memòria i l’exploració entre les imatges, els espais i el poder amb els documentals ’La sangre de Cronos’ de Ronald Kay, sobre la Tentativa Artaud mesos després del cop d’estat a Xile, i ’Nueve días sin Fidel’ de Jesús Labandeira, Rudy Jordán i Sofia Cabanes sobre els dies posteriors a la mort de Castro. Altres projeccions reflexionen des del punt de vista professional i del sector com ’Hard as indie’ sobre la creació d’una pel·lícula transmèdia, i ’Nosotros’ que segueix cinc amics a Madrid durant el cap de setmana de les eleccions espanyoles de desembre del 2015.

’Shootball’ de Fèlix Colomer

També es projectarà el documental ’Shootball’ de Fèlix Colomer després del seu pas pel DocsBarcelona, un treball d’investigació sobre la trama d’abusos sexuals que es va conèixer com el ’cas Maristes’ i va fins i tot més enllà, ja que, com ha explicat en una entrevista a l’ACN, és també “la història de Manuel Barbero, que és el pare que va destapar el cas Maristes, i Joaquín Benítez, l’exprofessor de gimnàstica dels Maristes de Sants-Les Corts, que és el pederasta qui va abusar del seu fill”.

De la programació també destaca la pel·lícula canadenca ’Gift’ que porta quatre històries de diferents comunitats on “el compartir i donar és més important que comprar i vendre”; ’Quiero lo eterno’, una ficció en la qual un grup d’adolescents emprenen un viatge per trobar-se a si mateixos en una altra realitat o ’Peiró42’ en motiu dels 75 anys de l’afusellament de l’anarcosindicalista i cooperativista Joan Peiró.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

No i no

Banyoles
LA CRÒNICA

Memòria democràtica a Castell i Platja d’Aro

País basc

La campanya clou amb el PNB i EH Bildu disputant l’hegemonia

Barcelona
política

Viñas afirma que ERC no abandona un govern “a les primeres de canvi”

llagostera
Pròxim Orient

Almenys cinc morts en una batuda israeliana a Cisjordània

Barcelona
Política

El jutge obre una línia d’investigació secreta per l’espionatge d’Aragonès amb Pegasus

barcelona
Guerra a europa

L’OTAN es compromet a enviar més defenses aèries a Ucraïna

barcelona
orient mitjà

Els EUA sancionen un activista ultra israelià aliat del ministre Ben Gvir

barcelona
GIRONA

Junts aposta per la “simplificació administrativa” amb una finestreta única

GIRONA